Annons

20D officiell

Produkter
(logga in för att koppla)
froderberg skrev:
Jag har inte jämfört sökarna rakt av men jag har inte minne av att jag skulle upplevt sökaren på 300D som sämre.

Skillnaden mot 1D och särskilt 1Ds/1V är ju enorm. 1D är tillräckligt bra, men jag skulle gärna sett att de ansträngde sig för att göra en riktigt stor sökarbild på en proffsmodell.
Nej, det är kanske marginellt:

One of the important differences between the EOS 300D and the EOS 10D is that the 300D now uses a 'pentamirror' viewfinder compared to the 10D's 'pentaprism'. The difference is that instead of a glass prism block in the viewfinder chamber a lightweight (and cheaper) set of mirrors achieves the same reflection of light from the shutter mirror to the viewfinder eyepiece. The primary disadvantage of a pentamirror is that there is slightly more light loss and so the viewfinder image will be slightly darker. That said we couldn't see a huge difference between the EOS 300D and the EOS 10D in this respect (the biggest difference will be from the maximum aperture of the lens used on the camera). (DPReview)
 
Re: e det inte osså dax för 1Ds mk II?

uge skrev:
e det inte osså dax för 1Ds mk II?

För övrigt. Kul för er Canonister. Nikon finns dom?

PMA i februari 2005 är nog en bra gissning. Då har Canon haft mycket tid på sig att ta fram en killer.

Nikon skulle ha haft en mark II-konkurrent på OS, men den verkar inte ha dykt upp. Vi får väl se i september på Photokina. Men D70 säljer ju som bara den.. tills nu...
 
downtown skrev:
Undra när de första L-objektiven kommer för EF-s. I nuläget verkar EF-s:erna vara av budgetklass.

Eftersom Canon satsar på fullformat för proffs är det kanske inte helt troligt med L-optik för EF-S, men man vet ju inte.
1,3x-sensorerna ska ersättas av full format när tiden är mogen.

Men i mellanpris-segmentet kan man kanske vänta sig mer EF-S. 17-85:an har ju "mellansegment-design"
 
downtown skrev:
Undra när de första L-objektiven kommer för EF-s. I nuläget verkar EF-s:erna vara av budgetklass.

Nja..f3.5-4.5 på EF-S 10-22 tyder på att den ligger i mellanklassen och inte i budgetklassen.

Likaså tyder den guldfärgade logotypen på EF-S 17-85 på att det blir en glugg med ringformad USM, och därmed mellanklass.

Eftersom det "bara" är konsumentkamerorna som har EF-S så tror jag inte att vi kommer att fä se EF-S L.

EF-S är ju bara en teknik att göra objektiven mindre och lättare, något som inte riktigt rimmar med L.
 
EF-S är ett hack för att dom stackarna som inte vill betala för en ljusstark vidvinkel ska kunna få vidvinkel överhuvudtaget.

Iaf känns det lite så. Aja, nu får vi snart se vad priserna blir och vilken butik man ligger bäst till. #1, #3 och #12 ligger jag på tre olika butiker. Se vilken som får bäst pris och får in kameran först bara. Och sen får man hoppas att prisbilden ligger som på 300D och inte som på 10D som rasade i pris efter dom första månaderna.

Nu är det bara den lilla väntan kvar. Någon månad. UGH.
 
Jeppe skrev:
EF-S är ju bara en teknik att göra objektiven mindre och lättare, något som inte riktigt rimmar med L.

Fast Nikons lätta DX-serie lockar ju en del yrkesfotografer, och tro fan det när en 17-55:a väger hälften mot Canons motsvarande 24-70.

Men Canon satsar ju på stora sensorer = kvalitet och då blir ju gluggarna feta.

Canon har med sin 1Ds fått över många mellanformatsfotografer och måste ta fram skarpare fasta gluggar utan distortion och vinjettering annars går de över till Hasselblad och Mamiya (som släpper en 1Ds konkurrent på Photokina med inbyggd sensor, 20 MP ochg 80 000 kkr).
 
Firewire?

Med 8,2 Mpixel hoppas jag att det inte bara är en USB kontakt utan firewire.Någon som vet?

Det är redan tillräckligt tråkigt att ladda över med 10D. Tycker inte att man ska behöva öppna kameran och stoppa in kortet i någon annan läsare för att slippa väntan.

Niklas
 
Damocles skrev:
Aja, nu får vi snart se vad priserna blir och vilken butik man ligger bäst till. #1, #3 och #12 ligger jag på tre olika butiker. Se vilken som får bäst pris och får in kameran först bara. Och sen får man hoppas att prisbilden ligger som på 300D och inte som på 10D som rasade i pris efter dom första månaderna.

Jag betalar gärna några kronor extra hos kameradoktorn för deras service. De lånar ju ut kameror vid service mm. Canon strular en del med utlåningskameror.

Nu är det bara den lilla väntan kvar. Någon månad. UGH.

Nja... Nu när man har mark II klarar man av väntan... he, he... *retas*
 
Senast ändrad:
Nja... Nu när man har mark II klarar man av väntan... he, he... *retas*
Hade jag haft budgeten och kunnat justifiera utlägget(arbetat med det) så hade det blivit en mk2 på 2 röda. Men det får bli först när jag känner att jag kan tjäna pengar på grejerna och verkligen behöver kapaciteten. Som hobbyist får man vara glad att man har råd med en 20D utan att knussla alltför mycket.
 
Re: Re: Re: e det inte osså dax för 1Ds mk II?

uge skrev:
Jo, så det e det nog. Börjar bli lite tradigt nu. Nån som är intresserad av en drös ljusstark optik från 17 till 300 mm?

finns billiga nikon till canon adaptrar för 400-450 kr att köpa. Dock manuell fokus, men det kan ju vara helt ok ändå?!
 
krisen skrev:
Jahapp, då vart man sugen på att byta system helt då och lämna Nikon ;)

Nja... Krasst sett så är väl D70:n inte så mycket sämre än 20D. Tills 20D kommer ut är antagligen D70 den bästa konsumentkameran på marknaden.
 
Re: Re: Firewire?

froderberg skrev:
Inte troligt. Kostar för mycket och efterfrågas av för få.

ehm.firewire lär (tror jag) inte vara särskilt mkt dyrare att göra, än USB, däremot kanske större stöd bland hemdatorer, men jag tror inte kostnaden är någe högre.
 
Re: Re: Re: Firewire?

Proboarder skrev:
ehm.firewire lär (tror jag) inte vara särskilt mkt dyrare att göra, än USB, däremot kanske större stöd bland hemdatorer, men jag tror inte kostnaden är någe högre.

Att sätta både USB och firewire fördyrar och tar plats. Att bara köra firewire är tokigt på en konsumentkamera. Man får hoppas att det är USB 2.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.