Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

20D officiell

Produkter
(logga in för att koppla)
Mazy skrev:
Om dom lyckats få ner sin 8mp sensors brus till samma eller lägre nivå än 10D så är jag helt klart en aspirant på denna :)

Knappast troligt, snarare det omvända. Att trycka in fler pixlar utan att öka sensorstorleken brukar innebära mer brus.

Johan

hansen2 skrev:
Knappast troligt, snarare det omvända. Att trycka in fler pixlar utan att öka sensorstorleken brukar innebära mer brus.

Samtidigt som brusreduceringstekniken går framåt. Canon verkar dessutom vara bäst på brusreducering. Jag tror knappst vi kommer att få se hemskt D60-brus....
Mellan D60 och 10D skiljer ett år. Mellan 10D och 20D mer än 1,5 år. Skillnaden i brus mellan D60 och 10D är stor. Jag är tveksam till att Canon skulle släppa en kamera som ger mer än en marginell höjning av brus. Samma brusnivå är en bra gissning.

froderberg skrev:
Samtidigt som brusreduceringstekniken går framåt. Canon verkar dessutom vara bäst på brusreducering. Jag tror knappst vi kommer att få se hemskt D60-brus....
Mellan D60 och 10D skiljer ett år. Mellan 10D och 20D mer än 1,5 år. Skillnaden i brus mellan D60 och 10D är stor. Jag är tveksam till att Canon skulle släppa en kamera som ger mer än en marginell höjning av brus. Samma brusnivå är en bra gissning.

Sant. Jag tippar dock på ngt högre brus som knappast kan vara besvärande då det är såpass lågt på 10D:n.

Johan

I övrigt vad gäller 20D på cyberphoto.se står det att det ingår Pictbridge - vad är det?

Har glömt bort det, men vad var det som gjorde att 10D:n mfl inte kan använda EFs-optiken?

Johan

hansen2 skrev:
Har glömt bort det, men vad var det som gjorde att 10D:n mfl inte kan använda EFs-optiken?

Johan
EF-S-optiken sticker ut någon halvcentimeter baktill. Finns de som modifierat den genom att helt enkelt såga av den utstickande delen så att EF-S-objektiv kan användas på 10D...

hansen2 skrev:
I övrigt vad gäller 20D på cyberphoto.se står det att det ingår Pictbridge - vad är det?

Utfkriftsfunktion direkt till Canon-skrivare

Bara 300D och 20D kan ha EF-S. Sitter en extra klack i objrktivets bajonett som hindrar att sätta på gluggen på andra kameror. Dessutom krävs det att kamerahusen har en spegel som inte sticker ut lika långt, det har inte 10D.

froderberg skrev:
och vad är det för fel på 10D... :)

Skämt å sido. Möjligheten att använda EF-S gluggarna borde kunna få många att vilja byta upp sig. De andra finesserna är kanske inte lika viktiga för dem som mest "söndagsplåtar" stillsamt.

Nyheterna är för få för att jag ska börja dregla. Min nästa lär bli en med fullstorlekssensor när de sjunkit i pris.

Men kanske hade jag tjackat nytt om jag hade pengar liggandes - nytt är kul ;)

Johan

froderberg skrev:
Bara 300D och 20D kan ha EF-S. Sitter en extra klack i objrktivets bajonett som hindrar att sätta på gluggen på andra kameror. Dessutom krävs det att kamerahusen har en spegel som inte sticker ut lika långt, det har inte 10D.
Innebär det att sökaren på 20D blir sämre? Pentaspegel istället för pentaprisma som på 300D? Öht är sökarna på 1.6x-kameror inte roliga - lekte med en 1Ds härom dagen och sökaren var underbar!

niklasl skrev:
Innebär det att sökaren på 20D blir sämre? Pentaspegel istället för pentaprisma som på 300D? Öht är sökarna på 1.6x-kameror inte roliga - lekte med en 1Ds härom dagen och sökaren var underbar!

Jag har inte jämfört sökarna rakt av men jag har inte minne av att jag skulle upplevt sökaren på 300D som sämre.

Skillnaden mot 1D och särskilt 1Ds/1V är ju enorm. 1D är tillräckligt bra, men jag skulle gärna sett att de ansträngde sig för att göra en riktigt stor sökarbild på en proffsmodell.

e det inte osså dax för 1Ds mk II?

?

För övrigt. Kul för er Canonister. Nikon finns dom?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar