Annons

20D officiell

Produkter
(logga in för att koppla)
peter_wahlström skrev:
Kan inte låta bli att spekulera i varför Canon har en högre siffra (20D) på en uppdaterad modell som prestandamässigt är bättre än sin föregångare (10D) Det har ju alltid varit tvärtom i Canons produktutbud - lägre sifra = högre prestanda...

Eller är det en helt ny 2-serie som lanseras nu som komplement till EOS 1,3 och 5-serie...?!?

//Peter

Därför att så småningom ska modellerna heta 3000D, 300D, 30D, 3D och 1D motsvarande analogmodellerna 3000V, 300V, 30V, 3(V?) och 1V.

300D mk II kommer säkert nån dag.
 
sagan skrev:
Undra om sökaren är av samma storlek, eller om de lyckats göra den större...vore ju trevligt i så fall.

jag tror inte det av två skäl:

- prispress, 20D är hårt konkurrensutsatt och man behöver ändå tjäna pengar på modellen

- det måste ju finnas litte göttigt till 3D, som 1,3x och 45 AF-punkter.
 
abbebus skrev:
"Förvalsknappen" för AF har ju också försvunnit, men behovet kanske inte är lika stort nu när det finns en joystick.

Får rätta mig själv här.

Knappen har ju inte försvunnit, utan istället tagit plats där den knappen för val av AF-punkt satt på 10D.
 
Högre upplösning bryr jag mig inte så mycket om, men 5fps verkar nice! Borgar för skaplig buffer, alltså. Bara å gratta Canonisterna.
 
ÄNTLIGEN säger jag bara. Nu blir det till att bli heldigital. Och med dom Nya EF-S linserna behöver man ju inte sakna vidvinkeln heller.

Synd att 1D mk2 var så sablans dyr, men den här lär ju ta 10D's plats i mesta möjliga mån.
 
Om dom lyckats få ner sin 8mp sensors brus till samma eller lägre nivå än 10D så är jag helt klart en aspirant på denna :)
 
Damocles skrev:
Vad är det troligaste priset i sverige?
Är det samma batterigrepp och batterier?

Samma pris eller lite lägre. Min trovärdige källa sa i början av sommaren "Billigare och mycket bättre". Så kanske 12-13 000 för att knäcka Nikon.

300D lär sänkas rejält i pris. Marginalerna på den kameran är tydligen enorma. SKa vara billigare att tillverka än 300V.
 
froderberg skrev:
300D lär sänkas rejält i pris. Marginalerna på den kameran är tydligen enorma. SKa vara billigare att tillverka än 300V.
Det tror jag inte en sekund på. Jag är rätt säker på att enbart sensorn i 300D är dyrare än en komplett 300V.
 
Linmajon skrev:
Det tror jag inte en sekund på. Jag är rätt säker på att enbart sensorn i 300D är dyrare än en komplett 300V.

Jag tror också att det är en överdrift. Men att marginalerna på 300D är mycket stora säger Canon själva.
 
sagan skrev:
Jag har bokat en 20D.

och vad är det för fel på 10D... :)

Skämt å sido. Möjligheten att använda EF-S gluggarna borde kunna få många att vilja byta upp sig. De andra finesserna är kanske inte lika viktiga för dem som mest "söndagsplåtar" stillsamt.
 
Jag har bokat en 20D.
Var det inte du som skulle hoppa över den? ;)

Jag har också bokat. Är #12 på cyber, och typ runt #3 på kameradoktorn. Undrar vem som är #2 om Magnus är #1.

Får se hos vem jag tar, men kameradoktorn har ju iaf butik.
 
Senast ändrad:
froderberg skrev:
och vad är det för fel på 10D... :)
Absolut inget...vilket innebär att en förbättrad 10D är rena drömmen :D


Okej, jag ska motivera varför:

Priset: är så pass lågt att det inte svider att köpa ett hus till.

2 hus: jag har hela tiden saknat möjligheterna med att ha två hus..för att kunna ha två olika objektiv redo hela tiden.

Hastigheten/buffert: 3 bps och 9 i buffert är faktiskt rejält för lite för att jag ska känna mig nöjd...5 bps och 25 i buffert i kombination med att den skriver snabbare till kortet borde vara fullt tillfredställande...uppstartid på 0.2 sekunder är oxå väldigt trevligt.

Högre upplösning: inget jag saknat juifs..men det är ju alltid trevligt.


froderberg skrev:Skämt å sido. Möjligheten att använda EF-S gluggarna borde kunna få många att vilja byta upp sig. De andra finesserna är kanske inte lika viktiga för dem som mest "söndagsplåtar" stillsamt.
EF-S optiken är jag inte intresserad av...för dålig ljusstyrka....klart kostar inte 17-85 IS mer än någon 1000-lapp så kanske man köper den till som "gå på stan optik".
 
niklasl skrev:
Om Canon läcker info om 20D nu vad kommer då att presenteras på Photokina? Eller tänker jag fel?

Canon har presskonferens imorgon och den blir helt officiell på fredag.

Canon brukar släppa sina modeller någon vecka innan utställningarna. Det var likadant med mark II:an innan PMA. Allt för att få maximal publicitet.

Dessutom dödar de ju D70-försläljningen.

Det kommer inte mer på Photokina än Canon släpper på fredag (och som redan är känt)

Mest överraskanade är S70:an. S60 är ju precis ny och släpptes i februari. En digital kompakt lever tydligen inte mer än ett halvår.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.