Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

20D officiell

Produkter
(logga in för att koppla)
Klämde på 20D idag. Expert i Eskilstuna har en på hyllan... med 18-55 optik, tyckte han sa 18.500, men på hyllan stod nåt om 17.900, men det kanske är bara huset... fem i sex stod den fortfarande kvar, så den som tältar utanför kanske kan få den imorgon ;-)
 
20D nu mer omtalad än 10D på Fotosidan!

Lite kuriosa. Helt meningslöst igentligen, men lite roligt.

Bara av rent intresse så gjorde jag en sökning över trådar om 10D och 20D. Räknar man antalet svar i trådar(med fler svar än 50) som ej är VS trådar om kameran mot andra kameror utan bara om uppsökt modell och inget annat så är nu 20D mer omtalad på fotosidan än 10D.

10D är dock mer samlad i en lång tråd med över 800 svar, 20D är utspridd över denna tråd med nästan 400 svar och 2 trådar med vardera 222 svar.
 
Ville inte startar någon ny tråd.
Så jag vet inte riktigt om frågan passar här.

Jag är väldigt nära ett köp av 300D men har nu blivit sugen på 20D.
Ni som har haft en 300D och uppgraderat er till en 20D, skulle ni vara snälla och ge mig lite bra motivation varför jag skulle lägga 5-6000 kr mer på en 20D istället.
Har ni stört er på att 300 är så seg i start?
/Lars
 
Jag har uppgraderat från 300d till 20d. Tidigare (analoga eran) hade jag inget större behov av en snabb kamera (hålla nere filmkostnaderna...) men med 300d upptäckte jag att hastigheten inte räckte till.

* 5 bilder per sekund (totalt 23 bilder i sekvens innan bufferten är full, vid jpeg, och långsamt CF-kort) är helt suveränt.
* Styra AF-metod manuellt.
* Bättre/snabbare AF.
* 2 miljoner fler pixlar kan inte ha fel!
* Lägre brusnivå - främst vid höga iso-tal. (1600 ger
fina bilder..)
* I viss mån uppstartstiden.
* Större och skarpare sökare (ännu tydligare då jag har ljusstarka objektiv).

Det finns många fler skillnader men för mig är det ovanstående som avgjorde uppgraderingen.
 
Senast ändrad:
Vad gäller brusnivån så är det inte det faktum att bruset är lägre som jag reagerar mest på, utan att det är mycket behagligare att titta på.

Även om brusnivåerna är liknande upp till ISO 800 så är bruset från 20D så mycket mindre störande.

Med ett snabbt minneskort (som ultra II) så kan man ta 35 bilder på raken med 5 bps.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.