Annons

20D officiell

Produkter
(logga in för att koppla)
froderberg skrev:
Fast visst är det samma segment Det är ju konsumentkameror. Först 3D kan kallas för proffskamera. Men det finns väl övre konsumntklassen och undre.

Nikon klassar D100 som varandes i "semi-pro/industrial use" tror jag, men D70 är däremot i "enthusiast"-segmentet dvs mer riktad mot privatpersoner. Just därför har inte D70 spegeluppfällning (för tex mikroskopanvändning) och extragrepp, man har inte velat att D70 konkurrerar ut D100 helt.

Men hur Canon ser det vet jag inte, klart man nu tar chansen att låta 20D stå emot D70 litegran med en aggressiv prissättning.
 
clindh skrev:
Men hur Canon ser det vet jag inte, klart man nu tar chansen att låta 20D stå emot D70 litegran med en aggressiv prissättning.

Canon lär göra det svårt för Nikon om priset 20D blir lägre än för 10D och 300D prisdumpas till 7000(som ryktena säger). Nikon får väl hoppas att folk köper D70 för att den är lagom eller av nostalgi.
 
clindh skrev:
Men hur Canon ser det vet jag inte,
Canon om EOS 10D:

"Den är idealisk för avancerade amatörfotografer, företagsanvändning och för yrkesfotografer som vill ha en digital kamera för speciella uppgifter."

Samma syn som Nikon har på D100 m.a.o.
 
Spännande utveckling som ligger framför, jag har precis beställt en Canon 300D som jag får om ett tag ca 1 vecka, jag resonerade som så att man kan inte vänta på det senaste hela tiden för då får man vänta hela tiden. Detta blir min första digitala systemkamera, så får man köra slut på den först innan man köper en ny om typ 2-3 år. vad jag förstår så är det inte jätteskillnad på bildkvalitén, utan mer funktionerna? 10-22 Objektiv verkar mycket spännande, undrar vad som händer med Sigmas 12-24 objektiv, om de släpper nya objektiv snart? Jag tänkte använda mitt fasta Canon 20mm/2.8 för det ger bra bilder på min analoga Canon 50E ett tag innan jag satsar på mer vidvinkel. Sen för min del så är det inte kameran som är det som begränsar utan träningen i att hitta motiv och att ta bilder, har precis sålt min bil och hur lätt är det att cykla runt till roliga motiv? hmm det går ju..
 
Magnuz skrev:
vad jag förstår så är det inte jätteskillnad på bildkvalitén, utan mer funktionerna?
Hastigheten är en stor skillnad förutom funktionerna...upplösningen skiljer en del oxå: 6.3mp jämfört med 8.2mp.

6.3mp räcker dock mer än väl till vad de allra flesta behöver (mig själv inkluderat).
 
Intressant......

.....nytt hus med bra spec! "Man kan lita på Canon" ;-)

För egen del känns dock inte behovet så stort att byta min 10D mot detta. Väntar hellre på 3D edyl med större sensor & ffa större sökare ???

Undrar hur Canon pressat priset på 20D jämfört med 10D? Mindre marginaler? Billigare hus (plast)? Spegelprisma ist för glas?

Skall som nästa investering lägga pluringen på ett EF 300/4L IS istället :)))

mvh / Matti
 
Re: Intressant......

matti skrev:
Undrar hur Canon pressat priset på 20D jämfört med 10D? Mindre marginaler? Billigare hus (plast)? Spegelprisma ist för glas?
Jag tror helt enkelt det är de stora volymerna som sänkt tillverkningskostnaden.
 
Re: Intressant......

matti skrev:
Undrar hur Canon pressat priset på 20D jämfört med 10D? Mindre marginaler? Billigare hus (plast)? Spegelprisma ist för glas?

De har ordentliga marginaler att ta av. Canon gör enorma rekordvinster (många, många miljarder) medan Nikon går back. En del komponenter blir nog billigare i takt med att utvecklingen går framåt och större volymer.
 
Re: Re: Intressant......

sagan skrev:
Jag tror helt enkelt det är de stora volymerna som sänkt tillverkningskostnaden.

Har samma känsla som dig Kim :) Tror att Canon vill konkurrera med Nikon (D70?) BÅDE med pris, prestanda och "känsla" i huset. Är 20D byggd på samma "goa" sätt som 10D tror jag Nikon får sig "mer än en match" om dom inte kommer med en radikalt förbättrad D100-variant med lite "D1-känsla" (typ "F100 i digitalutförande";-))) på Photokina.

Att det sen inte spelar så stor roll vad som står på grejjorna för bildresultatet är en annan sak (så länge man jämför i denna klass och med bra glas framför sensorn).....men det är ju lite skoj att spånfundera oxå ;-)

/Matti (alltmer insnöad Canonist ;-)
 
Inget som hört skvaller om några eventuella nya EF-objektiv på gång?
Jag sitter och hoppas på att det ska komma ett EF24-70/4.0L... Skulle sitta bra på min 10D...
 
maerklund skrev:
Inget som hört skvaller om några eventuella nya EF-objektiv på gång?

Reklamfotograferna skriker efter skarpare objektiv utan distortion och vinjettering till sina 1Ds, men det lär väl i så fall komma till PMA i februari då jag gissar att nya 1Ds också kommer.

De gluggar, hus och kompakter som är med på länkarna är nog vad vi får se denna gång
 
Offtopic - Magnus, hur funkar utbyteskamera hos kameradoktorn då...? Eller är det bara yrkesfolk som får dom förmånerna. Jag gillar också att värna om butiker, men inte om jag inte får något för det i längden.

Re: 20D, jag hoppas ju på Pentaprisma för sökaren, men det blir ändå denna kamera. Jag har väntat på den ett tag för att jag bland annat vill ha E-TTL 2 och lite sånt där. Men nu får det vara nog.

Vad är då skillnaden mot USB 1.1 som har 12Mbps?
Det finns en del andra skillnader hur enheterna uppträder logiskt mot systemet och hur kontrollern delar upp det med root-hubbar, etc. Allt finns att läsa på http://www.usb.org/
 
Damocles skrev:
Offtopic - Magnus, hur funkar utbyteskamera hos kameradoktorn då...? Eller är det bara yrkesfolk som får dom förmånerna. Jag gillar också att värna om butiker, men inte om jag inte får något för det i längden.

Du behöver inte vara yrkesfotograf, De använder sina hyrkameror mer som utbyteskameror än som hyrkameror. De säger rent ut att det är så.

Jag har en kompis som fått låna medan de haft sitt hus på service och det var inget problem att få låna kamera,
 
Damocles skrev:
Var det inte du som skulle hoppa över den? ;)
Jo, men det var innan jag fick prisuppgifterna och specarna...trodde den skulle bli både dyrare och långsammare.

Jag trodde även att Olympus E-system skulle vara bra innan jag såg prisuppgifterna och specarna, så det är inget nytt att jag misstar mig på nya kameramodeller...fast den här gången var det en possitiv överaskning..kanske man borde förstått juifs...det är ju canon:D
 
Senast ändrad:
Jo, men det var innan jag fick prisuppgifterna och specarna...trodde den skulle bli både dyrare och långsammare.
He, behöver du det den ger så finns det ju inget skäl att inte köpa den, speciellt om du ändå tänkt köpa ett andrahus.

Grabbar, glöm inte att man kan plåta med analoga kameror också. De ger fint korn...
He, klart jag inte glömmer, men det blir nog mest om jag plåtar åt andra, som vill ha papperskorten och betalar för framkallning. Jag har ju fortfarande några rullar Portra 160VC i kylen ;)

Sen har jag lite svart vitt också som får gå samma väg.

Jag är bara glad att det är så enkelt att välja kamera. Kolla på Espressomaskiner med tillbehör och val av digitalkamera framstår som en ren självklarhet(inte för att det inte är det, men...).
 
froderberg skrev:
Nikon får väl hoppas att folk köper D70 för att den är lagom eller av nostalgi.

Vad säger att Nikon inte dumpar priset på D70 till 300D nivå?

Dessutom har vi ju inte sett något officiellt pris på 20D ännu. Med ett rekommenderatr pris på 1600 dollar, borde det svenska priset med tull och moms ligga runt 15-16 tusen, vilket är som 10D idag. Lägg till det kitobjektivet och vi är uppe i 17-18 tusen. Då kan man inte påstå att 20D blir en allvarlig konkrrent till D70.

Men om priset vet vi ännu inget, Canon kan nog överraska oss åt båda håll!

Räkna inte bort någon, Minolta, Nikon, Pentax, ja tom Hasselblad är med och slåss, och ingen kommer ge upp utan att kämpa!

//
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.