Annons

20 % rabatt på mediamarkt på allt

Produkter
(logga in för att koppla)
och nu dök första 5d-kitet från MediaMarkt upp här på forumets annonsmarknad, med ett påslag på fyratusen, fy tusan, men den nyblivna krämaren hajjar nog snart att normalt begagnatpris för kitet nog är vad han gav snarare.

Men den är ju inte beggad, så det finns nog de som missade MM´s REA somm hugger på erbjudandet efter en liten prutning istället för att shoppa ny till ett högre pris

Nybliven krämare? vad har du emot människor som har försäljning som intresse eller yrke?
 
Visst är det märkligt att ett så passtort internationellt företag inte lyckas knåpa ihop en webbshop utan nöjer sig med att lägga ut kampanjblad. Känns ju som om de är 15 år efter sin tid - minst. Deras konkurrenter är bara att gratulera. De säger ju nej till alla affärer som inte är helt geografiskt lokala (de svara ju inte ens i telefon ju enligt en del vittnesmål i tråden). De missar alla affärer efter kontorstid. Vilken elektronikkedja har råd med det idag? Scheissebilligt - ja kanske det, men vad hjälper det om kunderna inte kommer åt grejorna rent fysiskt med det upplägg de valt?

Det verkar vara en grejj hos tyska firmor. Hornbach, Bauhaus & Mediamarkt har ju samma usla upplägg. (Även om Bauhaus verkar ha börjat bättra sig)
 
Det verkar vara en grejj hos tyska firmor. Hornbach, Bauhaus & Mediamarkt har ju samma usla upplägg. (Även om Bauhaus verkar ha börjat bättra sig)

Går någon av tyskarna med vinst? Hemelektronikbranschen är ju stentuff (se bara på netonnet som sa upp 70 pers precis innan julhandeln) och byggmarknader finns det ju redan minst en vid varenda köplada. Lidl gick så dåligt i Norge att de sålde alla butiker och drog sig ur landet helt.

För övrigt tror jag precis som Anders att det är högst medvetet som tyskarna inte startar webshoppar, de vill ha folk till butikerna och få dessa stackars hjon att tro att allt är jättebilligt med hjälp av massiva reklamkampanjer i dagstidningarna och röda bokstäver i butiken, gärna kryddat med några extra invektiv. Väl på plats är den tänkta varan oftast slut "men som tur är" har de en ännu bättre pryl till nästan samma "scheisselåga" pris, oavsett om det är en platt-tv, klotgrill eller locktång. Vips så har kunden köpt den istället, oftast tillsammans med något tillbehör de inte visste att de behövde.

Och handen på hjärtat, när kände ni senast att ni ville köpa några längder 2 tum 4 på nätet?
 
Kom hem från Borås med sista 7D 13´495:- minus 20% 10´800.
De hade 5D II + 24-105 för ca 26´000
100-400 för strax över 10´ när rabatten var avdragen.
70-200 2.8 IS II för 19´995 ex rabatt

Annars mest demo ex kvar (dock många utan obj på, så det är nog inte fingrade på så mycket)

John

Var inne på MM i Borås idag söndag och då kostade 5D II + 24-105 26 900:- och 70-200 2.8 IS II 20 990. Frågade då två säljare på fotoavdelningen om dom höjt priset på 70-200 2.8 IS II från lördagen men dom verkade lyckligt okunniga om det mesta så jag bad att få prata med någon som visste något och blev hänvisad till en av tjejerna som var ansvariga för fotoavdelningen. Hon påstod med blossande kinder att dom visst inte ändrat priset från lördagen för det var hon som var ansvarig för prisändringarna på fotoavdelningen. Det kan ju vara så att det var helt sant men många av prisskyltarna så misstänkt nya och fräscha ut.

Någon som kan bekräfta vilket pris som gällde på 70-200 2.8 IS II på MM i Borås på lördagen?

Var lite intresserad av 5D II + 24-105 för men då MM inte verkade ta något större ansvar för att deras demoprylar var i ordentligt skick fick det vara. På demoexemplaret av 70-200 2.8 IS II var glaset i filtret sprucket så demoexemplaren får nog vare med om en hel del.

Demoex av 1D Mk IV för 42 990:- minus rabatt på 20 %, i Göteborg ville dom ha 49 900:- för samma kamera men det kanske inte avsåg demoexemplar.
 
Som tidigare sagt så är deras strategi att få kunderna till butikerna - inte att handla på nätet. Om det är bra eller dåligt kan man ha synpunkter på. Men det verkar ju som om det funkar tillräckligt bra för MM i alla fall.

Intressant att läsa om MM priserna. Tack för rapporterna.
Även om man räknar bort rabatterna så verkar det fortfarande vara billigare att handla på t.ex. www.cameranu.nl och då är det inga demoex

Euron har just nu hyfsad/bra kurs :)
 
Har bara köpt småsaker på NetonNet sen dom öppnade i uppsal men det känns väldigt praktiskt att ha den butiken i närheten. Vet inte om jag är lite autistisk elelr nåt men jag trivs med det lite tråkiga men välordnade hyllorna och att kunna se om hyllan är fylld, och med vad, redan när jag sitter hemma vid datorn.

Och tidigare i höstas när jag letade efter en enkel bildskärm med IPS-panel så spelade det ju ingen roll att även MM är rätt välordnat eftersom dom ändå inte hadde märkt skärmarna med vad för panel dom hadde. Faktum var att ingen av elektronikvaruhusen i uppsala hadde nån skärm med IPS panel att visa upp, om dom nu ens visste vad IPS var för något.
Det blev då en LG W2220 från Dustin, NetonNet hadde inte hunnit öppna men hadde dom haft skärmen hadde jag köpt den där.

Tror jag redan blivit för gammal för att springa på varuhus och leta fynd som kanske inte ens finns längre. Och i sommras när jag letade desperat efter en Sony A500 då var scandinavianphoto i Mölndal 500-1000 kr billigare än MM, elgiganten och netonnet.


Är det nån som vet om MM säljer med förlust när dom har den här 20% rabatten? om inte så är fallet borde det ju betyda att inom en inte alltför avlägsen framtid så kommer priset ända att ha sjunkit dom där 20%.

Letade datorlåda idag på MM, men det blev ingen, kostade ca 299 och 750, så det blev en fär 249 på Kjell & CO istället, Kjell är trevligt tycker jag. Blev inget mini-tangetbord heller för det hadde MM inte, synd att man inte kunde se det när man satt vid datorn.
 
Jag skulle köpa en kompakt till min flickvän och hittade en för 1500, tog en låda och gick mot köerna, stod i kö ett jävla tag bara för att få reda på att kameran kostar 3000. Så jag gick tillbaka till kameraavdelningen där personalen sa att priset gäller för demo-exet. Jag tyckte att demo-exet såg fräscht ut så jag sa att jag kunde ta det. Försäljaren tog då min första låda och öppnade den för att se om det var denna lådan demo-exet skulle ligga i, men det låg redan en kamera där (ny). Försäljaren måste fått hjärnsläpp för han la tillbaka kameran skrev ut en lapp där det stod att den kostade 1500 och skickade tillbaka mig till kassan. Glad över min otroliga tur missade jag att kassörskan inte drog 20% av kameran. Detta upptäckte jag någon timma senare och åkte tillbaka. När jag sedan förklarade mitt problem fick jag bara stoppa in kontokortet i läsaren och få mina 20% tillbaka (trodde jag!). När jag kollade på mitt nya kvitto såg jag att jag fått 600 kr tillbaka, alltså 20% av fullpris på kameran!

Alltså fick jag en 3000kr kamera för 900kr :D
 
Pengar rullar in

Jag skulle köpa en kompakt till min flickvän och hittade en för 1500, tog en låda och gick mot köerna, stod i kö ett jävla tag bara för att få reda på att kameran kostar 3000. Så jag gick tillbaka till kameraavdelningen där personalen sa att priset gäller för demo-exet. Jag tyckte att demo-exet såg fräscht ut så jag sa att jag kunde ta det. Försäljaren tog då min första låda och öppnade den för att se om det var denna lådan demo-exet skulle ligga i, men det låg redan en kamera där (ny). Försäljaren måste fått hjärnsläpp för han la tillbaka kameran skrev ut en lapp där det stod att den kostade 1500 och skickade tillbaka mig till kassan. Glad över min otroliga tur missade jag att kassörskan inte drog 20% av kameran. Detta upptäckte jag någon timma senare och åkte tillbaka. När jag sedan förklarade mitt problem fick jag bara stoppa in kontokortet i läsaren och få mina 20% tillbaka (trodde jag!). När jag kollade på mitt nya kvitto såg jag att jag fått 600 kr tillbaka, alltså 20% av fullpris på kameran!

Alltså fick jag en 3000kr kamera för 900kr :D

Hahahaha det går bra nu MM
 
Ok men är det bara lokala butiker då? Eller är det alla fysiska butiker i sverige? Rätt dålig kokurans här i växjö nämligen.

Annars lät det mycket billigt, billigare än import!

Växjö MM matchar alla fotogrejer mot scandinavian photo på nätet. Bara pruta på!

Men de matchar lokat på andra orter.

/Bruno
 
Det verkar vara en grejj hos tyska firmor. Hornbach, Bauhaus & Mediamarkt har ju samma usla upplägg. (Även om Bauhaus verkar ha börjat bättra sig)

Vet inte men det kan ju vara som med danskarna att de hellre ringer och förhandlar om priser än köper via en webbshop. När jag jobbade i datadistributionsvärlden så var detta ett klart problem. Man undrade ju då varför man skulle lägga miljoner på en webbshop när kunderna ändå envisades med att ringa in och försöka tjata sig till ännu billigare priser. Det funkade utmärkt med webbhandel "Business to Business" i övriga Norden men inte i Danmark.

Men om det är det som ligger i botten kulturellt, så går massor av affärer Media Markt förbi åtminstone i Sverige, sen spelar det ingen roll hur mycket folk någon eventuellt sett i MM-ladan någonstans ute i landet där det kankse inte finns så mycket annat att åka till.
 
Växjö MM matchar alla fotogrejer mot scandinavian photo på nätet. Bara pruta på!
/Bruno

Kollade på Scandinavians mellandags"rea" på nätet. Ex Canon 17-40 för 6995:-... 5 kr dyrare än Cyberphotos ordinariepris och 500 respektive 505 kr dyrare än på Rajala och Fotokungen.

Som tidigare sagt så lär ju handlarna köra med alla knep de kan. Men tycker det är rätt svårt att bli lurad då de är så pass enkelt att kolla upp priser på nätet. Bara hala fram sin smartphone där man står i butiken och tittar på alla lockande röda priser och göra en snabb koll?
 
Kollade på Scandinavians mellandags"rea" på nätet. Ex Canon 17-40 för 6995:-... 5 kr dyrare än Cyberphotos ordinariepris och 500 respektive 505 kr dyrare än på Rajala och Fotokungen.

Som tidigare sagt så lär ju handlarna köra med alla knep de kan. Men tycker det är rätt svårt att bli lurad då de är så pass enkelt att kolla upp priser på nätet. Bara hala fram sin smartphone där man står i butiken och tittar på alla lockande röda priser och göra en snabb koll?


Ja om nu inte Media markt har satt in en mobilstörning i sina lokaler, för man har ingen täckning här i malmö på media markt. (Ironi) ;-)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.