ANNONS
Annons

2 frågor ang exponering!

Produkter
(logga in för att koppla)
det har väl ingen betydelse om det är ett rådjur eller snö eller moster Elsa, jaq är trött på alla nissar som hela tiden framhäver att man skulle "vara mer fotograf "för att man kör manuellt, tursamt nog finns det ju sedan år tillbaka autolägen vilket underlättar enormt vid snabba tagningar för att få så bra exponering som möjligt, till det kommer också att du kan styra uttaget med att +- exponera för att kompensera.

Om ni skall tala gråkort så föreslår jag QP card som innehåller 3 eller 4 fält.
www.qpcard.com . Läs även Lars Kjellberg utomordentligt bra förklaringar till vad ett gråkort kan användas till.

Det är ingen som påstått det heller. Det är ju hur dumt som helst att köra manuellt om man inte behöver det. Jag kör oftast bländarförval, om ljuset skiftar för snabbt e.d.

Med fasta inställningar spelar det ingen roll vad som är bakom, eller hur mycket av sökaren motivet fyller upp (förutsatt att ljuset är konstant). Det gör det med P, A, eller S.
DÄRFÖR tycker jag det är väldigt praktiskt med manuella inställningar i vissa lägen.

då har ni missat ett antal inlägg här på fotosidan där manuellt läge ses som om man kan fotografera bättre.
Efter snart 30år som fotograf tycker jag autolägen är guld värda, likaså AF.

Nej det blir nog svårt =)

Det ska finnas, om jag inte minns fel, kombinerade gråkort/vitbalanskort. Då kan du även ställa in vitbalansen manuellt på samma kort.

Det är ju inte alltid du kan använda gråkortet, men de gånger det går är det smidigt. Det är ju även ganska svårt när ljuset växlar eller när det är starkt solsken som ger skuggor. En molnig dag med få skuggor, då är det väldigt smidigt.

det är alltid bra att veta RGB värde oavset om solen skiner eller du är i skugga, bla genom en referens, gråkort, men skall du ställa färgtemperatur är det bättre mot ett fält som är ljusare än grått, då har du bla qp-card till hjälp med fält ovan medelgrått

Gråkort är nog den mest underskattade prylen som finns - gråkortet är ett billigt och väldigt bra hjälpmedel. Det förvånar mig att inte alla äger minst ett!

Gråkort är nog den mest underskattade prylen som finns - gråkortet är ett billigt och väldigt bra hjälpmedel. Det förvånar mig att inte alla äger minst ett!
Håller med dej.Minst 95 % korrekt och säker ljusmätning.men vill man strunta i fotografiska grundregler om ljus och tid så nyttjar man ju inte kamerans fantastiska möjligheter och där inryms verkligen manuellt läge också.Men det kräver kanske ett särskilt fotointresse-det är väl för jobbigt...

Håller med dej.Minst 95 % korrekt och säker ljusmätning.men vill man strunta i fotografiska grundregler om ljus och tid så nyttjar man ju inte kamerans fantastiska möjligheter och där inryms verkligen manuellt läge också.Men det kräver kanske ett särskilt fotointresse-det är väl för jobbigt...

vilka floskler

berätta vad du menar och uttag från olika sensorer, jpg och raw och hur du styr detta med ett gråkort vid exponering..
OCH olika kameror

då har ni missat ett antal inlägg här på fotosidan där manuellt läge ses som om man kan fotografera bättre.
Efter snart 30år som fotograf tycker jag autolägen är guld värda, likaså AF.

Jag hör inte till den skaran som tycker det är mer "proffsigt" att fota helt manuellt, det kan jag lova =)
Dock vill jag ha full koll på det jag gör, och det medför att jag ibland kör manuellt.

Vitbalans mot gråkort har jag själv ingen erfaranhet av. Är det här ett bra val, eller duger det med den billigare varianten även till vitbalans?
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=LA-1558
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=LA-1250

Jag hör inte till den skaran som tycker det är mer "proffsigt" att fota helt manuellt, det kan jag lova =)
Dock vill jag ha full koll på det jag gör, och det medför att jag ibland kör manuellt.

Vitbalans mot gråkort har jag själv ingen erfaranhet av. Är det här ett bra val, eller duger det med den billigare varianten även till vitbalans?

vad du kan lova har ju inte mycket med förståelsen av att använda auto läge och använda sig av +- exponering, se mitt tidigare svar

båda är otympliga och stora och jag vet inte deras metamerivärden, har du kollat?

Sedan jag lärt mig vad zonsystemet innebär har jag fotat mer än 95% i manuellt läge, med spotmätning. I de resterande 5% är det bländarförval och centrumvägd ljusmätning som gäller. Flerzonsmätningen har jag överhuvudtaget ingen användning av, så för min del kunde den funktionen gott slopas i min kamera.

Varför fotar jag då i helmanuellt läge? Knappast för att man ska verka mer proffsig eller annat dravel, utan för att jag vill ha stenkoll på det jag gör. Kameran kan omöjligt veta hur jag vill att bilden ska bli, den strävar ju hela tiden efter medelvärdet 18% grått. Alldeles oavsett om det är natt eller strålande solsken. Möjligtvis kan det på sin höjd funka en gråmulen dag som är 18% grå i sig själv. Och när man väl har lärt sig arbetsflödet med att spotmäta och ställa in med rattarna, så går det minst lika fort som att i autoläget fota, kolla histogrammet, kompensera, fota, eventuellt kolla histogrammet och kompensera ännu en gång innan man kan ta den slutgiltiga bilden.

Gör det mig till en bättre fotograf? Det kan inte jag svara på. Effektivare har jag dock blivit, då antalet bilder som behöver kasseras har blivit betydligt färre, då det är jag som bestämmer exponeringen och inte kameran och följdaktligen blir då bilderna som jag vill ha dem, inte som kameran vill ha dem.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar