Det finns massa olika varianter, men i
huvudsak två olika; bänk och klappkamera. Bänkkameran har ett bak-och ett framstycke, däremellan sitter en bälg och kameran "hålls ihop" av en pelare. De kamerorna stora möjligheter för restitutioner och liknande. Bakstycket och fronten kan flyttas fram och tillbaka, och de kan även regleras i höjd och vinklas framåt och bakåt.
Men enklare och mer mobilt är en klappkamera, eller en så kallad field-kamera. Den går att fälla ihop när man transporterar den och är betydligt enklare att bära.
Har du tänkt att stå i studio och inte ska flytta kamera mycket är bänkvarianter billigare. Field-kameror är lite mer eftertraktade och kan kosta lite mer. Det finns ganska mycket begagnat. Det görs även nytillverkade kameror, som till exempel
Intrepid och
Svedovsky.
De vanligaste formaten idag är 4X5 och 8X10. 4X5 är ganska lätt att framkalla. Det finns olika sätt, jag använder
Mod54 och den kan användas i en vanlig
Paterson-dosa. Då kan jag framkalla sex blad åt gången. Jag framkallar både svartvitt och färg.
8X10 är ju mycket större, cirka fyra gånger större än 4X5. Då blir såklart kameror, film, filmkasetter och allt annat runt omkring dyrare och större. Men det är väldigt roligt med stora format. Jag kan framkalla två blad åt gången i mina Cibachrome-trummor.
Är du ny på storformat rekommenderar jag att du börjar med 4X5. Ett bra starter-kit är en klappkamera, ett objektiv (150 mm kan jämföras med 50 mm på småbild) ett par kassetter, fokuseringsduk, en lupp för att ställa skärpan, trådutlösare och ett anständigt stativ.
Lite grovt kan man säga att alla storformatsobjektiv som är tillverkade för att täcka film på 4X5 passar på alla 4X5-storformatskameror, så länge de har inbyggd slutare. Det som skiljer är själva plattan man monterar objektivet på.
Jag använder en Epson V850 Pro för scanning, men självklart går det att fotografera av filmen om man föredrar den metoden.
Här en bänkkamera och en field.
Visa bilaga 175841