ANNONS
Annons

Sugen på storformat

Produkter
(logga in för att koppla)

nbqr

Aktiv medlem
Jag är rutinerad på småbild och mellanformat, men är nu sugen på att testa storformat. Ni som kan detta, vad använder ni för kameror och objektiv? Vad krävs för framkallning (svartvitt) och skanning utöver vad som används för de mindre formaten? Har du lärt dig något på vägen som du inte tänkte på innan du började?

Spåna gärna fritt om allting storformat.

Det finns massa olika varianter, men i huvudsak två olika; bänk och klappkamera. Bänkkameran har ett bak-och ett framstycke, däremellan sitter en bälg och kameran "hålls ihop" av en pelare. De kamerorna stora möjligheter för restitutioner och liknande. Bakstycket och fronten kan flyttas fram och tillbaka, och de kan även regleras i höjd och vinklas framåt och bakåt.

Men enklare och mer mobilt är en klappkamera, eller en så kallad field-kamera. Den går att fälla ihop när man transporterar den och är betydligt enklare att bära.
Har du tänkt att stå i studio och inte ska flytta kamera mycket är bänkvarianter billigare. Field-kameror är lite mer eftertraktade och kan kosta lite mer. Det finns ganska mycket begagnat. Det görs även nytillverkade kameror, som till exempel Intrepid och Svedovsky.

De vanligaste formaten idag är 4X5 och 8X10. 4X5 är ganska lätt att framkalla. Det finns olika sätt, jag använder Mod54 och den kan användas i en vanlig Paterson-dosa. Då kan jag framkalla sex blad åt gången. Jag framkallar både svartvitt och färg.

8X10 är ju mycket större, cirka fyra gånger större än 4X5. Då blir såklart kameror, film, filmkasetter och allt annat runt omkring dyrare och större. Men det är väldigt roligt med stora format. Jag kan framkalla två blad åt gången i mina Cibachrome-trummor.

Är du ny på storformat rekommenderar jag att du börjar med 4X5. Ett bra starter-kit är en klappkamera, ett objektiv (150 mm kan jämföras med 50 mm på småbild) ett par kassetter, fokuseringsduk, en lupp för att ställa skärpan, trådutlösare och ett anständigt stativ.

Lite grovt kan man säga att alla storformatsobjektiv som är tillverkade för att täcka film på 4X5 passar på alla 4X5-storformatskameror, så länge de har inbyggd slutare. Det som skiljer är själva plattan man monterar objektivet på.

Jag använder en Epson V850 Pro för scanning, men självklart går det att fotografera av filmen om man föredrar den metoden.

Här en bänkkamera och en field.
Stor.jpg

Senast ändrad:
Inte mycket att tillägga till Calles kommentar ovan. En bra bok kan jag rekommendera, som denna som förklarar allt man behöver veta om alla inställningar och annat.

Bilagor

• Z62_6270.jpg
    Z62_6270.jpg
    502.3 KB · Visningar: 2
Bra beskrivet ovan av Calle. Det jag skulle vilja tillägga är att när man kommit så långt inom "analogt" fotografi som till storformat, så är det naturliga steget att även börja göra kopior med förstoringsapparat och kemi. Det ger en dimension till som är svår att uppnå med skanning.

Jag tror att det bästa du kan göra är att be om ett studiebesök en dag hos någon som använder storformat, när personen använder det.
Den enda jag känner till är Calle som redan har svarat.
Ta med fikat o erbjud lunch!

Om du inte ska köra enbart inomhus är fältkameror riktigt fina, och det finns en uppsjö av märken och modeller för 4x5". Jag har en Chamonix 045n2 jag köpte begagnad, den är fin men är också den enda jag har testat. För nytt hade jag nog kikat på Intrepid Camera och deras grejer.

Behändlig kamera är Linhof technikardan S45.
Ser ut som en förminskad storformatera men använder 120-film.
Samma restitution som storformatare.
Använder samma tillbehör och optik som storfotmatare..
Mycket trevlig kamera.
Kompakt när den är ihopfälld för transport.

Bilagor

• HLU_20210117_Linhof Technikardan S45_002.jpg
    HLU_20210117_Linhof Technikardan S45_002.jpg
    570.1 KB · Visningar: 6
  • HLU_20210117_Linhof Technikardan S45_003.jpg
    HLU_20210117_Linhof Technikardan S45_003.jpg
    614.4 KB · Visningar: 6
  • HLU_20210117_Linhof Technikardan S45_004.jpg
    HLU_20210117_Linhof Technikardan S45_004.jpg
    381.1 KB · Visningar: 6
  • HLU_20210117_Linhof Technikardan S45_007.jpg
    HLU_20210117_Linhof Technikardan S45_007.jpg
    576.4 KB · Visningar: 6
Skippa bänkkameror och satsa på en Field kamera skulle jag rekommendera. Linhof Technika III eller IV är relativt billiga bra om du vill ha en arbetshäst. Satsa på IV om du vill kunna ta bort mattskivan för att kunna sätta på bakstycken för 120-film och liknande. Alternativt en kamera i trä, inte lika stryktålig men fina att titta på och trä är ett lätt material att bära på. Sen är ju det stor skillnad på 4x5" och 8x10". Går man upp i 8x10" så blir det verkligen skillnad i kvalitet och känsla mot mellanformat men allting blir svårare, dyrare och tyngre att hantera. (Bära, ladda kassetter, framkalla, scanna etc.) En enkel budgetvariant är att börja med att plåta på papper, enklare att hantera och går att framkalla i rött mörkrums-ljus i skålar. Men du hamnar väl runt ISO 3-12 beroende på papper, så inga action slutartider :)

Mycket trevlig kamera.
jag ser att jag la upp bilder på "fel" kamera.
Den jag menade är ju Linhof Technikardan S23.
Hittar tyvärr inte mina bilder på den, men den ligger och vilar i källaren.

Det finns massa olika varianter, men i huvudsak två olika; bänk och klappkamera. Bänkkameran har ett bak-och ett framstycke, däremellan sitter en bälg och kameran "hålls ihop" av en pelare. De kamerorna stora möjligheter för restitutioner och liknande. Bakstycket och fronten kan flyttas fram och tillbaka, och de kan även regleras i höjd och vinklas framåt och bakåt.

Men enklare och mer mobilt är en klappkamera, eller en så kallad field-kamera. Den går att fälla ihop när man transporterar den och är betydligt enklare att bära.
Har du tänkt att stå i studio och inte ska flytta kamera mycket är bänkvarianter billigare. Field-kameror är lite mer eftertraktade och kan kosta lite mer. Det finns ganska mycket begagnat. Det görs även nytillverkade kameror, som till exempel Intrepid och Svedovsky.

De vanligaste formaten idag är 4X5 och 8X10. 4X5 är ganska lätt att framkalla. Det finns olika sätt, jag använder Mod54 och den kan användas i en vanlig Paterson-dosa. Då kan jag framkalla sex blad åt gången. Jag framkallar både svartvitt och färg.

8X10 är ju mycket större, cirka fyra gånger större än 4X5. Då blir såklart kameror, film, filmkasetter och allt annat runt omkring dyrare och större. Men det är väldigt roligt med stora format. Jag kan framkalla två blad åt gången i mina Cibachrome-trummor.

Är du ny på storformat rekommenderar jag att du börjar med 4X5. Ett bra starter-kit är en klappkamera, ett objektiv (150 mm kan jämföras med 50 mm på småbild) ett par kassetter, fokuseringsduk, en lupp för att ställa skärpan, trådutlösare och ett anständigt stativ.

Lite grovt kan man säga att alla storformatsobjektiv som är tillverkade för att täcka film på 4X5 passar på alla 4X5-storformatskameror, så länge de har inbyggd slutare. Det som skiljer är själva plattan man monterar objektivet på.

Jag använder en Epson V850 Pro för scanning, men självklart går det att fotografera av filmen om man föredrar den metoden.

Här en bänkkamera och en field.
Visa bilaga 175841
Bra sammanfattning Calle! Jag borde kanske nämnt att det är en fält-/klappkamera i format 4x5 jag är ute efter, både 8x10 och monorailkameror blir för otympligt på olika vis. Får jag fråga om du själv använder en 4x5 och vilken i så fall? Vilka objektiv? Jag har spanat lite på Tachihara och Wista, men det finns kanske andra trevliga? Intrepid är intressant, men verkar lite mindre raffinerad. Behöver jag vara uppmärksam på närgränsen om jag skaffar en kamera som inte har så lång bälg kombinerat med ett teleobjektiv?

Bra beskrivet ovan av Calle. Det jag skulle vilja tillägga är att när man kommit så långt inom "analogt" fotografi som till storformat, så är det naturliga steget att även börja göra kopior med förstoringsapparat och kemi. Det ger en dimension till som är svår att uppnå med skanning.
Det håller jag helt med om. Lyckligtvis har jag bra koll på förstoringsarbetet, är uppväxt med dedikerat mörkrum :)

Jag tror att det bästa du kan göra är att be om ett studiebesök en dag hos någon som använder storformat, när personen använder det.
Den enda jag känner till är Calle som redan har svarat.
Ta med fikat o erbjud lunch!
Det hade varit fint! Bor tyvärr i Tyskland så lite långt att åka ...

Om du inte ska köra enbart inomhus är fältkameror riktigt fina, och det finns en uppsjö av märken och modeller för 4x5". Jag har en Chamonix 045n2 jag köpte begagnad, den är fin men är också den enda jag har testat. För nytt hade jag nog kikat på Intrepid Camera och deras grejer.
Ska kika på Chamonix, tror inte jag stött på det märket tidigare.

Om plånboken känns alldeles för tung så finns även digitala 9x11"-kameror. Visserligen enbart svartvitt, men med färgfilter kan du få till färgfoton på saker som inte rör sig och 3-4 bilder.
Prislappen verkar dock ligga på runt USD90'000.

Min budget är inte supertight, men det där lite mer än vad jag är sugen på att spendera :) Tack för tipset dock, kände inte till att det fanns digitala storformatare. Alltid kul att känna till.
Mycket trevlig kamera.
Fina grejer, för mig är det dock specifikt formatet jag är ute efter. Mellanformatare har jag gott om.

Skippa bänkkameror och satsa på en Field kamera skulle jag rekommendera. Linhof Technika III eller IV är relativt billiga bra om du vill ha en arbetshäst. Satsa på IV om du vill kunna ta bort mattskivan för att kunna sätta på bakstycken för 120-film och liknande. Alternativt en kamera i trä, inte lika stryktålig men fina att titta på och trä är ett lätt material att bära på. Sen är ju det stor skillnad på 4x5" och 8x10". Går man upp i 8x10" så blir det verkligen skillnad i kvalitet och känsla mot mellanformat men allting blir svårare, dyrare och tyngre att hantera. (Bära, ladda kassetter, framkalla, scanna etc.) En enkel budgetvariant är att börja med att plåta på papper, enklare att hantera och går att framkalla i rött mörkrums-ljus i skålar. Men du hamnar väl runt ISO 3-12 beroende på papper, så inga action slutartider :)
Jag har för mig att Technika III inte tar "moderna" objektivplattor, och kan därför vara lite knepig att hitta objektiv till, stämmer det? Eller är det OK så länge man har rätt platta? 8x10 är väldigt spännande men jag får nog prova 4x5 först :)

Jag tar tacksamt emot fler specifika rekommendationer på kameror och objektiv. Även praktiska tillbehör som är mer eller mindre specifika för storformar (lupp, trådutlösare och spotmätare har jag redan).

Just det, ett av de vanligaste alternativen jag ser är Crown/Speed Graphic. Hur står de sig, är de värda att köpa? Jag är medveten om att de saknar en del rörelser som andra kameror har, men det är nog OK. Tror jag.

Bra sammanfattning Calle! Jag borde kanske nämnt att det är en fält-/klappkamera i format 4x5 jag är ute efter, både 8x10 och monorailkameror blir för otympligt på olika vis. Får jag fråga om du själv använder en 4x5 och vilken i så fall? Vilka objektiv? Jag har spanat lite på Tachihara och Wista, men det finns kanske andra trevliga? Intrepid är intressant, men verkar lite mindre raffinerad. Behöver jag vara uppmärksam på närgränsen om jag skaffar en kamera som inte har så lång bälg kombinerat med ett teleobjektiv?
Jag har en Toyo-Field 45A. Den är väldigt välbygd, mycket plåt och metall. Jag tycker den är bra och vikten är ok. Ska man vandra långt är dock en trä-variant värd att kolla in.

Optiken till 4X5 jag har är Schneider Super Angulon 90/5.6, Rodenstock Grandagon-N 75/6.8, Nikkor W 150/5.6 och en Rodenstock Sironar-N 210/5.6. Jag använder nästan enbart 150 mm.

Du kommer inte få någon vidare närgräns med en fieldkamera, då det inte är så stort bälgutdrag. För extra finesser och större möjligheter är man oftast hänvisad till bänkkamera.
Det finns ett tillbehör från Toyo som man monterar mellan mattskivan och kameran. Då förlänger man avståndet mellan filmen och optiken en del, men det gör nog inte så jättestor skillnad.
Sedan har jag inte grottat ner mig så mycket i hur man löser närgränser, det kanske andra kan svara bättre på.

Just det, ett av de vanligaste alternativen jag ser är Crown/Speed Graphic. Hur står de sig, är de värda att köpa? Jag är medveten om att de saknar en del rörelser som andra kameror har, men det är nog OK. Tror jag.

Kyle McDougall lagar och plåtar med en Crown Graphic i den här videon. Finns även en del annat med storformat i kanalen. Kanske kan vara till hjälp inspiration.

Jag har ingen egen erfarenhet av Crown Graphic men däremot goda erfarenheter av äldre Linhof Technica som är ganska lika en CG.
Ett tips är att på EBay, amazon etc kolla upp om det finns nytillverkad bälg att köpa till den kamera som du vill ha. Gamla bälgar är sköra och läcker ofta ljus, men det är i de flesta fall lätt att byta bälg själv.

Lycka till med storformatsäventyret!

/F

Jag har för mig att Technika III inte tar "moderna" objektivplattor, och kan därför vara lite knepig att hitta objektiv till, stämmer det? Eller är det OK så länge man har rätt platta? 8x10 är väldigt spännande men jag får nog prova 4x5 först :)
Ja det är en annan platta till Technika III. När jag köpte min Technika III så följde det med 90mm 150mm och 210mm med plattor. Men den är väldigt basic, bara en fyrkantig platta med hål i så det är nog inga problem att hitta nytillverkade kopior på eBay eller skära till egna.. Och storleken på hålet beror ju på vilket objektiv/slutare som ska sitta på. En sak som kan vara värd att nämna är att Technika är egentligen gjord för 9x12cm vilket är lite smalare format. Kör man med 4x5" film så vinjetterar bakstycket pyttelite. Jag har aldrig stört mig på det, men om man scannar neggen med negativkanter så får man en pytteliten rundad kant i hörnen.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar