Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

17-40 4l

Produkter
(logga in för att koppla)
Här är ännu en bild på mitt öga, 100% från en bländare 4 bild med intern blixt.

den är direkt från kameran kan tilläggas...
 

Bilagor

  • huvud2.jpg
    huvud2.jpg
    50.4 KB · Visningar: 368
Har du focuserat manuellt eller med autofocus ?
Om du använt autofocus, prova att fokusera manuellt på samma bild för att se om det blir någon skillnad.
 
Borde man inte kolla hur bilder som liknar de man i praktiken fotograferar med en 17-40 ser ut (och det är ju inte reprofotografering)? För bilder av sedlar och andra plana föremål bör man ju ha optik som är gjord för det ändamålet.

Det är mycket svårare att jämföra sådana bilder, men man kan kanske nöja sig med att konstatera om det man ville skulle vara skarpt är tillräckligt skarpt. På full öppning kan man inte förvänta sig bästa skärpa, men det kan oftast duga om förhållandena inte medgav nedbländning.

Om bilden man vill ha är en tegelvägg fotograferad med bländare 4 är nog inte 17-40 den bästa optiken. Om man vill ta en landskapsbild eller gatufoto duger den utmärkt, även om det säkert kan variera mellan olika exemplar.

Jag tar några få bra bilder per år, och massor av mediokra som ändå gör mig och andra glada och nöjda. Ingen av dessa hade fått bättre betyg av någon om de varit fotograferade med ett bättre objektiv än det som användes vid tillfället.

Visst finns det tillfällen när bästa möjliga skärpa behövs över hela bilden, men jag tror få FS-medlemmar (yrkes- eller amatörfotografer) egentligen behöver det till vardags.

Fotografera med den utrustning du har, och ifrågasätt kvaliteten när något verkligen ser ut att vara fel :)
 
Nä, jag kräver inte att det ska slå fasta objektiv,utan jag är endast intresserad av att det ska vara lika bra som alla BRA exemplar av 17-40.

Jag är inte intresserad av att lyckas få en skärpa som inte finns, jag är intresserad av att mitt 17-40 ska prestera som ett 17-40 bör prestera. Kom ihåg att tråden handlar om att jämföra 17-40 med ett 17-40. Inget annat objektiv.

Jag vill bara checka så att mitt objektiv inte är defekt.
 
Christoffer Glans skrev:
Här är ännu en bild på mitt öga, 100% från en bländare 4 bild med intern blixt.

den är direkt från kameran kan tilläggas...

Den där är ju riktigt skarp för att vara ett utsnitt med 17-40. Jämför med min ögonbild som inte är alls mycket beskuren och fotograferad med en 100mm macro.

Slutsatsen är att ditt objektiv fungerar klockrent :)
 
Du skriver att du focuserat rätt, det tolkar jag som att du har gjort det manuellt. autofocusen kan ju vara felskjusterad, dvs, back eller frontfocus problem. är det ingen skilnad i mellan man och auto så är i allafall det OK.
 
Japp, det är just det... jag sa det tidigare också. Jag förväntar mig endast att mitt 17-40, presterar som ett 17-40 SKA prester... jag kräver inte att det ska vara bättre än det kan vara, bara att det är så bra som det ska vara.
 
Det ser då inget sämre ut än vad mitt var, och jag var väldigt nöjd med det, så du kan sova lungt :)
 
Bra... ja, jag vet inte hur mycket mer jag kan testa detta objektiv.
Det är så att jag lider av kroniska problem med teknik, så jag får alltid problem med mina stora investeringar. Därför är jag extra petig när det kommer till sånt här :-D
 
Christoffer Glans skrev:
Bra... ja, jag vet inte hur mycket mer jag kan testa detta objektiv.
Det är så att jag lider av kroniska problem med teknik, så jag får alltid problem med mina stora investeringar. Därför är jag extra petig när det kommer till sånt här :-D

Kan ju då bli så att man får hybris och att det SKA vara dåligt.. istället för att bara köra med det normalt och först därefter bedömma kvalitén. Är man tveksam då, då är det dags att bli bekymmrad. Tror jag sa samma sak innan.. men ingen som lyssnade då..

Innan jag gick över till digitalt, så körde jag med ett EF 20-35/2.8L som var helt okej på min anloga tyckte jag. När jag satte gluggen på min dåvarande 10D var det katastrof. Därför investerade jag i ett 17-40. Jag testade och konstaterade att det var milsmid skillnad mot mitt gamla 20-35/2.8L. Sedan dess har jag inte haft någon anledning att testa kvalitén vidare eftersom jag inte haft några synpunkter på den optiska kvalitén...
 
Men, det är ju så att om ett objektiv är sämre än ett likadant objektiv, så är objektivet defekt. Jag accepterar en gluggs begränsningar om jag vet att det är exakt så bra som det SKA VARA. Om 17-40mm ska vara precis så som mitt eget presterar, så är jag nöjd. Det spelar ingen roll om kantskärpan är dålig... om mitt 17-40 har sämre skärpa än ett annat 17-40 så vill jag naturligtvis få det bytt till ett bättre...

Det är detta jag pratar om... inte att det ska vara bättre än det egentligen kan vara.
Jag är noga med vad jag betalar för helt enkelt och att bara säga "det är bra" utan att ha testat, är lite arrogant mot de som har liten plånbok. 7880 kr är mycket pengar för mig och därför tänker jag inte acceptera ett objektiv som inte presterar som det ska.

L-optik KAN faktiskt vara defekta... det är naivt att tro att alla exemplar av en L-glugg är perfekta.
 
Christoffer Glans skrev:
Men, det är ju så att om ett objektiv är sämre än ett likadant objektiv, så är objektivet defekt.

Mja, Det kan vara så att ett av objektivet är bättre än det andra.

Alla objektiv är inte lika, de är defekta om de avviker utanför toleranserna i specifgikationerna, i annat fall är de enligt specifikation och följatligen korrekta.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.