Zerwon
Aktiv medlem
Vet inte om jag lyckas förklara bättre än andra, men det blir alltid problem när folk påstår felaktiga saker.
Strunta i alla omvandlingar folk håller på med av brännvidderna, det viktigaste du kan tänka på är att så länge du behåller din crop-kamera så kommer 17 mm alltid kännas exakt lika vidvinkligt som vilket annat 17 mm objektiv som helst oavsätt fattning (EF, EF-S, M42, eller annan kvittar).
Däremot om du går över till fullformat (större sensor) så kommer alla objektiv kännas mer vidvinkliga eftersom den större sensorn kan fånga in mer ljus åt sidorna än vad lilla crop-sensorn kan (som fysiskt är mindre).
Du kommer tjäna väldigt lite på att byta från EF-S 18-135 till EF-S 17-55 eller EF 17-40 om man ser till hur vidvinkligt det blir om du behåller din crop-kamera, däremot är det endast EF 17-40 som passar både crop och fullformat sensor.
Vad jag kan se på nätet så ter det sig att EF-S 17-55 är aningen skarpare än EF 17-40, men EF 17-40 hanterar ljusöverstrålning (flare) betydligt bättre vilket kan vara viktigt vid landskapsfotografering, se här: LÄNK
EF-S 17-55 ser ut att ha riktigt ful ljusöverstrålning, medans knappt går att se någon alls på EF 17-40.
Det är så mycket mer än bara skärpa man betalar för när man köper ett objektiv.
Detdär var en bra förklaring! Tack!
Det jag vill komma ifrån med mitt 18-135mm objektiv är att när jag tar bilder på tex landskap så kan förgrunden vara väldigt skarp medans tex träd och liknande i bakgrunden kan vara väldigt mosigt. Sen verkar mitt objektiv lida av en hel del CA. Speciellt om jag fotar säg en gren i motljus, så blir det väldigt tydligt (kör alltid med motljusskydd på i dom lägena).
Jag vill ha ett genomskarpt objektiv med inte allt för stor vidvinkel. Har aldrig direkt känt att NU skulle jag velat ha väldig vidvinkel för jag får inte med allt jag vill. Jag är nöjd med det som sitter på om man räknar bort oskärpa och CA.
Tack igen för engagemanget! Hemskt kul att se att dolk vill hjälpa till även om det blir missförstånd.