Håkan Bråkan
Aktiv medlem
17-40L har högre kontrast och ger mer tryck i färgerna, faktiskt ett av de bästa Canonobjektiven på det, skulle utan tvekan välja L-optiken bara av den anledningen.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
17-40L har högre kontrast och ger mer tryck i färgerna, faktiskt ett av de bästa Canonobjektiven på det, skulle utan tvekan välja L-optiken bara av den anledningen.
Det säger jag inte emot. Fotar du med en 650 d med cropfaktor 1,6 får du en förstoringsfaktor som motsvarar 27 mm brännvidd med gluggen som INTE är EFs.
Med en 650D (APS-C) så får du en bildvinkel mot sensorn som motsvarar 27 mm med EF-S 17-55 OCH med EF 17-40 när du använder objektiven på 17 mm.
Håller med efter att ha använt båda.
Ser att du har en 18-135 listad i din profil. Det är ett bra objektiv. Skärpemässigt på en 650D kommer du inte att se någon större skillnad om du byter till 17-40, på många brännvidder en försämring faktiskt.
Men förstår jag rätt om jag säger att jag blir av med vidvinkeln om jag sätter 17-40 objektivet på en APS-C kamera pga 1,6 förstorningen ?
Men förstår jag rätt om jag säger att jag blir av med vidvinkeln om jag sätter 17-40 objektivet på en APS-C kamera pga 1,6 förstorningen ?
Fast motsvarande 27mm är också vidvinkel. Det är inte så att det helt plötsligt blir ett normalobjektiv.
, däremot passar bara EF 17-40 fullformat.
Jo men visst.Det är väl så att EF 17-40 passar båda men EF-S 17-55 bara passar APS-C, eller?