kant och hörnskärpa faller rejält i Canons 17-40 och inte ens vid bl 8-11 så erhåller du full skärpa ut mot kanter och hörn med 24x36mm kamera , objektivet är optimerat runt 28mm.Jag håller alltså inte med de som påstår att objektivet har bra återgivning över hela ytan, och jag har testat de flesta objektiv och jämfört objektiv sedan 1978, något som få här har erfarenhet av, om ens någon.
Även om senaste Canon 16-35/4.0 kan ses som plastig så har Canon ett förbannat bra modernt objektiv i detta, IS är nog mer användbart än de flesta tycks tro, just nu jämför jag Carl Zeiss 135/2.0 med bla mitt Otus och microskakningar sätter gränsen för upplösningen/skärpa handhållet även om jag använder korta slutartider med en 36Mp kamera. Jag anser att IS borde finnas i även vidvinkelkonstruktioner, sätt kameran på stativ och använd live view med några gångers förstoring så förstår du vad jag menar av vikten av IS /VR. Morgondagens kameror kommer att ha högre upplösning än dagens 36Mp
Nu var mitt första svar här i tråden främst svar på decentrering och att decentrerade objektiv har alla tillverkare och att 17-40 är ett objektiv där man kan finns dessa defekter.
http://www.photozone.de/canon_eos_ff/427-canon_1740_4_5d?start=2