Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mattskiva

Produkter
(logga in för att koppla)

holycrap

Aktiv medlem
Hej,
har hört en del om att byta mattskiva (till exempel på en 5D2) när man använder mycket manuella objektiv. Detta hjälper alltså att lättare hitta fokus? Jag har sett vissa som har en cirkel i mitten (någon form av lins) och läst mig till hur den fungerar. Men till exempel Canons mattskiva EG-S verkar inte ha något sådant.

Kan någon förklara hur en sådan mattskiva hjälper vid manuell fokus och om det finns några nackdelar om man även använder AF ofta?

/P
 
EG-S saknar sk snittprisma. Egentligen är det då två saker slipade, ett snittbild och mikroprisma. Det hjälper till vid fokusering i centrum av bild, men inte utanför. På det sättet är det t.o.m mer begränsande än de trånga AF-punkterna i 5D2 tycker jag. Det finns varianter med flera snittbilder och diagonala linjer och annat, men inget jag personligen fallit för.

EG-S's nackdel jämfört med den vanliga mattskivan är att sökarbilden blir mörkare då man använder mindre ljusstarka objektiv. Det gäller också om man bländar ner med HELMANUELLA objektiv. För egen del så tänker jag inte ens på att sökarbilden är mörkare, men precis när man byter är det uppenbart.

Nu till fördelarna med EG-S. Med ljusstarka objektiv som tex 35/1.4, 50/1.4 eller 85/1.8 så kan du nu fokusera på vilken del av bilden som helst. Det är svårt att förklara utan att prova själv, men du är förmodligen ute efter kort skärpedjup och ditt objekt är antagligen "ganska nära". Då poppar fokusplanet fram när du ligger rätt. Det går liksom inte att missa. Efter första draget (från något håll) kompenserar man tillbaka åt det andra och du kan vara säker på att du träffar rätt - och på samma sätt se när du ligger fel.

Vad är det inte bra för?
- fokusera på oändligheten = bättre att göra med LV
- korta brännvidder är också svårare (14mm är svårt, där har jag själv monterat ett AF confirm chip)
- snabba förlopp, då gäller förfokusering

MEN det är inte så långsamt som man kanske kan tro, känner man sitt objektiv så kan man ta bildserier med hög träffsäkerhet även på barn (som bekant aldrig sitter riktigt still)
 
EG-S saknar sk snittprisma. Egentligen är det då två saker slipade, ett snittbild och mikroprisma. Det hjälper till vid fokusering i centrum av bild, men inte utanför. På det sättet är det t.o.m mer begränsande än de trånga AF-punkterna i 5D2 tycker jag. Det finns varianter med flera snittbilder och diagonala linjer och annat, men inget jag personligen fallit för.

EG-S's nackdel jämfört med den vanliga mattskivan är att sökarbilden blir mörkare då man använder mindre ljusstarka objektiv. Det gäller också om man bländar ner med HELMANUELLA objektiv. För egen del så tänker jag inte ens på att sökarbilden är mörkare, men precis när man byter är det uppenbart.

Nu till fördelarna med EG-S. Med ljusstarka objektiv som tex 35/1.4, 50/1.4 eller 85/1.8 så kan du nu fokusera på vilken del av bilden som helst. Det är svårt att förklara utan att prova själv, men du är förmodligen ute efter kort skärpedjup och ditt objekt är antagligen "ganska nära". Då poppar fokusplanet fram när du ligger rätt. Det går liksom inte att missa. Efter första draget (från något håll) kompenserar man tillbaka åt det andra och du kan vara säker på att du träffar rätt - och på samma sätt se när du ligger fel.

Vad är det inte bra för?
- fokusera på oändligheten = bättre att göra med LV
- korta brännvidder är också svårare (14mm är svårt, där har jag själv monterat ett AF confirm chip)
- snabba förlopp, då gäller förfokusering

MEN det är inte så långsamt som man kanske kan tro, känner man sitt objektiv så kan man ta bildserier med hög träffsäkerhet även på barn (som bekant aldrig sitter riktigt still)

Tack för ditt svar. Jag inbillar mig att jag förstår ungefär vad du menar nu.

Pryltokig som jag är planerar jag mina framtida inköp långt i förväg och just nu sitter jag och drömmer om ett Zeiss Planar T* 50/1,4 ZE till min ännu obefintliga 5D2. Därför blev jag lite nyfiken på om en EG-S också borde stå på min önskelista.

När du säger att mindre ljusstarka objektiv kan ge en lite mörkare sökare, tror du det påverkar mycket vid f4? 24-105/4 står också på listan och ett 70-200/4 som jag redan har skulle också se en del användning.
 
Jag använder tex 70-200/4L IS och 17-40/4L flitigt och att sökaren är mörkare är inget JAG tänker på. Där använder du ju sökaren till komponering, inte fokusering för då får AF arbeta istället.

Det roliga är att du i dagsljus kan få extremt kort skärpedjup tex med 70-200 på 200 och någon meters avstånd. Skärpedjupet vi pratar om börjar då i runda slängar på 5mm och vill du vara HELT säker på att få en skarp bild på miniödlan som klättrar på trappan så är EG-S och MF mycket pålitligare - även om ditt hus och objektiv lirar "perfekt" ihop med AF. Att sökaren är något mörkare påverkar inte förmågan att sätta MF i det läget.

Sen kan du ju alltid byta tillbaka om du har en situation där du bara tänker använda långsamma objektiv (det är lätt att byta). Såna situationer har dykt upp för mig, men inte har jag bytt skivan för det.

En brasklapp finns, om man läser på Fred Miranda så kan man se att det finns exempel där skivan inte synkar med fokus på sensorn. Inte något jag varit med om, men det finns en del info om hur man "chimsar" plattan för att justera det man ser mot hur fokus ligger på sensorn. Förmodligen är det dock något som händer undantagsvis, men kan vara bra att veta...
 
@wfrank

Blev inspirerad att testa efter att ha läst dina kommentarer här. Kan bara säga wow! Med den här fokusskivan går det nästan snabbare att fokusera manuellt än med af. Jag har tidigare använt joysticken mycket för att skifta fokuspunkter. Men nu kan man enkelt sätta skärpan precis där man själv vill även utan af. Perfekt för reportagefoto där man snabbt behöver flytta fokus från person till person.

De objektiven jag testat med framgång med EG-S är 50/1,4 och 85/1,2.
24-105 blev lite för mörk för min smak...

/ Kalle
 
@wfrank

Blev inspirerad att testa efter att ha läst dina kommentarer här. Kan bara säga wow! Med den här fokusskivan går det nästan snabbare att fokusera manuellt än med af. Jag har tidigare använt joysticken mycket för att skifta fokuspunkter. Men nu kan man enkelt sätta skärpan precis där man själv vill även utan af. Perfekt för reportagefoto där man snabbt behöver flytta fokus från person till person.

De objektiven jag testat med framgång med EG-S är 50/1,4 och 85/1,2.
24-105 blev lite för mörk för min smak...

/ Kalle

Det var kul att höra! Ja, visst är det snabbt. Med tanke på din objektivpark måste jag rekommendera fyndet Samyang 35/1.4. En fröjd att använda, galet prisvärt och i sammanhanget häpnadsväckande prestanda. Här finns en test av en pålitlig person på Fred Miranda där det jämförs bl.a med Zeiss - och glänser...
http://www.fredmiranda.com/forum/topic/1017831/4#9882848
 
Bättre sent en alldrig kanske. Jag kör med just EG-S, Kan bli lite mörkt i sökaren när jag använder EF 17-40 F/4 L USM i lite sämre ljus. Dock är jag heltnöjd. Det underlättar när jag använder min fasta Zeiss utan AF. Har dock inte upplevt att autofocusen blir sämre av denna mattskiva.
 
ANNONS