Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
M9 värdeminskning, M10?
- Trådstartare ESS
- Start datum
matlep
Aktiv medlem
En m9 är det rätta för mig, ur en rent ekonomisk synvinkel. Hur dåligt köp är det? Kommer det en m10 snart? Ser att den finns för 7k dollar i usa = 42k sek om man fulimporterar.
M10 kommer inte komma inom en överskådlig framtid. M9 säljer fortfarande för bra för att det skall vara ekonomiskt att introducera en ny version. Det är mer troligt att det kommer en "M9.2" Med uppdateringar av tex. skärmglaset och liknande.
Köp säger jag
Norpan
Aktiv medlem
En m9 är det rätta för mig, ur en rent ekonomisk synvinkel. Hur dåligt köp är det? Kommer det en m10 snart? Ser att den finns för 7k dollar i usa = 42k sek om man fulimporterar.
Jag har en M9:a själv och ur ekonomisk synvinkel så är det väl alltid galet att köpa den.. egentligen.
Om du kollar på M8:an kontra M9:an så verkar M8:an ligga på ungefär 20000-25000:- på blocket typ idag. Så en halvering av priset om någon M10 kommer är nog att vänta.
M10:an kommer nog att dröja tror jag. Leica är väl inte kända för att spruta ur sig M-modeller och än så länge så finns det väl inte så mycket nytt under solen av intresse för Leicafotografer att peta in i en ny modell. Det enda jag önskar av M9:an är en bättre skärm. Den nuvarande luras lite när det gäller exponeringen tycker jag.
//Dawid
Laphroaig
Avslutat medlemskap
Att M9:an kom så pass fort efter M8 och M8.2 har nog att göra med att M8 och M8.2 inte hade fullformatssensor. Eftersom M9:an har fullformatssensor tror jag att det knappast finns någon anledning för Leica att släppa en ny M-modell - än. Men jag givetvis ha fel; det har hänt förr.
Som andra påpekat är det troligare att en eventuell M9.2 kommer innan en M10. Det skulle inte förvåna mig om M9.2 isåfall har ramsystem Leica M9 titanium och en ny skärm (den verkar alla klaga på).
/Johan
http://www.mudride.com/blogg
Som andra påpekat är det troligare att en eventuell M9.2 kommer innan en M10. Det skulle inte förvåna mig om M9.2 isåfall har ramsystem Leica M9 titanium och en ny skärm (den verkar alla klaga på).
/Johan
http://www.mudride.com/blogg
shonokij
Aktiv medlem
Verkar som om Leica kommer släppa en M9-P till sommaren.
http://leicarumors.com/2011/05/16/close-ups-of-seals-leica-m9-p-camera.aspx/
http://leicarumors.com/2011/05/16/close-ups-of-seals-leica-m9-p-camera.aspx/
TomasKronberg
Aktiv medlem
M9
Jag har köpt en M9 och förväntar mig inte att den kommer att hålla i värde lika länge som min gamla M2. Jag tror också att det dröjer innan en M10 kommer. Vad skulle den kunna erbjuda? Filmning kanske?
Som flera skrivit här så är M9 en fullblodsfullformatkamera och det finns inte så mycket förbättringar att göra som jag ser det. Den är rätt så fullfjädrad som den är nu. Fantastisk kamera, du kan läsa min recension på den här sidan....
Jag har köpt en M9 och förväntar mig inte att den kommer att hålla i värde lika länge som min gamla M2. Jag tror också att det dröjer innan en M10 kommer. Vad skulle den kunna erbjuda? Filmning kanske?
Som flera skrivit här så är M9 en fullblodsfullformatkamera och det finns inte så mycket förbättringar att göra som jag ser det. Den är rätt så fullfjädrad som den är nu. Fantastisk kamera, du kan läsa min recension på den här sidan....
M7_21
Aktiv medlem
Märkligt att Leica säljer ett kamerahus för ca 55.000 kr som saknar nästan allt som t.ex. Nikon, Sony och Canon har. Möjlighet att filma med Full HD, lika skarpa objektiv till en bråkdel av Leicas fantasipriser, ingen autofokus, egentligen bara en massa larvig status. Krångligt när man ska byta objektiv mm.
Vad Leica verkligen lyckats med är känslan att vara lite mer om man har en sådan kamera. Det var ju en revolution när den första kom runt 1925 men idag? Ganska omsprungen av alla andra kameratillverkare.
Kolla priserna på optiken, rena skämtet!
Vad Leica verkligen lyckats med är känslan att vara lite mer om man har en sådan kamera. Det var ju en revolution när den första kom runt 1925 men idag? Ganska omsprungen av alla andra kameratillverkare.
Bilagor
TomasKronberg
Aktiv medlem
Har du provat en M9 med Leitzobjektiv? Jag har en känsla av att många är liksom "räven med rönnbären": man har en massa åsikter men har inte sett ett digitalt "Leicanegativ"...
Dock kan jag hålla med om att priserna inte är OK, men det är som alltid: för små skillnader får du betala hutlösa belopp. Gäller även inom HiFibranchen...
Och: varför gör du dig besvär med att kolla priserna om du ändå inte tänkt köpa? Man behöver inte köpa en Porsche heller om man inte vill och bara tänker ta sig från punkt A till punkt B...(!)
Dock kan jag hålla med om att priserna inte är OK, men det är som alltid: för små skillnader får du betala hutlösa belopp. Gäller även inom HiFibranchen...
Och: varför gör du dig besvär med att kolla priserna om du ändå inte tänkt köpa? Man behöver inte köpa en Porsche heller om man inte vill och bara tänker ta sig från punkt A till punkt B...(!)
Märkligt att Leica säljer ett kamerahus för ca 55.000 kr som saknar nästan allt som t.ex. Nikon, Sony och Canon har. Möjlighet att filma med Full HD, lika skarpa objektiv till en bråkdel av Leicas fantasipriser, ingen autofokus, egentligen bara en massa larvig status. Krångligt när man ska byta objektiv mm.
afe
Aktiv medlem
Min fråga är bara - tar man bättre bilder med en Leica för 55000 kr + en 50 mm för 20000 kr än en Canon, Nikon eller Sony etc? Hänger det inte mer på fotografen än på kameran?
50 mm för 20000:-? Ska det va så ska det va!
Leicas objektiv är väldans dyra, men också väldans bra. Deras sensorer är dock inte de modernaste, och inte lika bra som de sensorer som sitter i "normala" systemkameror på höga ISO.
Får se vad det blir för sensor i M10. De måste ju ha hittat någon ny leverantör nu när Kodak lagt ner sin sensortillverkning.
TomasKronberg
Aktiv medlem
Nej, man tar inte "bättre bilder" med en M9... Ja, det "hänger" på fotografen...
Min fråga är bara - tar man bättre bilder med en Leica för 55000 kr + en 50 mm för 20000 kr än en Canon, Nikon eller Sony etc? Hänger det inte mer på fotografen än på kameran?
TomasKronberg
Aktiv medlem
Varför har du själv en M7? Du måste ju äga något Leitzobjektiv?
matlep
Aktiv medlem
Får se vad det blir för sensor i M10. De måste ju ha hittat någon ny leverantör nu när Kodak lagt ner sin sensortillverkning.
Sensortillverkningen är bara såld, inte nerlagd.
matlep
Aktiv medlem
Leica är ingen massproducent av kameror. Dom tillverkar väl en promille i antal kameror mot t.ex. Canon eller Nikon. Då kostar det tyvärr mer.
Jag skulle också önska att deras grejer kostade mindre, speciellt objektiven. Men M9an tycker jag är prisvärd.
afe
Aktiv medlem
M9 kostar ungefär lika mycket som flaggskeppen från Nikon och Canon, och så har det väl varit länge. På den analoga tiden har jag för mig att M6 kostade mer ny än Canon F1 och Nikon F3 som var aktuella just då, så egentligen är de ju billigare nu
Objektiven är groteskt dyra, men det finns hyfsat bra gluggar från Zeiss och Voigtländer för mer humana summor om man är lagd åt det hållet. Finns ju också rätt mycket begagnat med M-fattning. En fördel med Leica är att man inte måste köpa de nyaste objektiven för att få snabbare autofokus och sånt bjäfs
Objektiven är groteskt dyra, men det finns hyfsat bra gluggar från Zeiss och Voigtländer för mer humana summor om man är lagd åt det hållet. Finns ju också rätt mycket begagnat med M-fattning. En fördel med Leica är att man inte måste köpa de nyaste objektiven för att få snabbare autofokus och sånt bjäfs
Chasid
Aktiv medlem
Den största finessen med en digital Leica som jag ser det är att de inte har några finesser. Det är en väldigt enkel digitalkamera som är uppbyggd kring den i mitt tycke bästa sökare på marknaden. Som jag ser det finns det inga andra alternativ till en digital Leica om man som jag är torsk på mätsökarkameror. Men jag hoppas innerligen att det där ryktet om en digital Konica Hexar RF som florerat sedan 2004 ska infrias.
/Mikael Good
Niklas Groop
Aktiv medlem
En orsak till skillnaden i pris kan nog hänga ihop med skillnaden "made in China" och "made in Germany".
afe
Aktiv medlem
En orsak till skillnaden i pris kan nog hänga ihop med skillnaden "made in China" och "made in Germany".
I viss mån ja, men det är rätt mycket från de andra tillverkarna som byggs i Japan trots att det är ganska dyrt också där. Både Nikons och Canons proffshus samt de stora supertelena byggs till stor del för hand i Japan. Ett supertele kostar ungefär som en del av Leicas betydligt mindre gluggar, men å andra sidan säljs de ju i betydligt fler exemplar också (tror jag).
M7_21
Aktiv medlem
Återigen, om man ska plåta med en Leica behöver man väl oftast 3 st optik med sig jämt, en 21,28,35 mm som vidvinkel, en 50 mm som en slags normal, ett lätt tele 75-135 mm. Eller så köper man en zoom på 16-21/4.0 mm för 48500 kr. Med universalsökare till förstås.
Med “japanska” kameror så kostar motsvarande (mycket bättre omfång) zoom på 10-22 mm ca 8000 kr.
Med detta menar jag att i det här fallet är Leica en långsam och idag en lite otidsenlig kamerakonstruktion till ett alldeles för högt pris i förhållande till andra kameramärken.
Tror inte någon kan se skillnaden på en bild tagen med en Leica eller en “japanare” vid en blindtest av ett likadant motiv taget vid samma tillfälle med samma ljus och med samma fotograf. Eller lägg ut 10 bilder på ett bord och säg med bestämdhet att dom och dom är tagna med A eller B. Skulle någon kunna - eller våga?
Med “japanska” kameror så kostar motsvarande (mycket bättre omfång) zoom på 10-22 mm ca 8000 kr.
Med detta menar jag att i det här fallet är Leica en långsam och idag en lite otidsenlig kamerakonstruktion till ett alldeles för högt pris i förhållande till andra kameramärken.
Tror inte någon kan se skillnaden på en bild tagen med en Leica eller en “japanare” vid en blindtest av ett likadant motiv taget vid samma tillfälle med samma ljus och med samma fotograf. Eller lägg ut 10 bilder på ett bord och säg med bestämdhet att dom och dom är tagna med A eller B. Skulle någon kunna - eller våga?