I den tryckta tidningen användes Kristinas bild på tre ställen. Framsida, löp och insida. Priset för detta blev 8.065 kronor. Utelämnande av fotografens namn är 20% på prisbaspeloppet som 2010 är 42.400 kronor. Publicering utan lov är 10% på prisbasbeloppet. En förändring av en bild. Alltså, om någon annan än den som äger bilden gör ingrepp i bilden som förändrar den på något sätt kallas manipulation av bild. Även manipulering av en bild kostar 10% av prisbasbeloppet. Detta gäller för SAMTLIGA bilder. Skadeståndet för bilderna i papperstidningen slutade på 38.160 kronor.
På aftonbladet .se blev priset för användandet av bilderna 9.575 kronor och skadeståndet blev där 63.600 kronor enligt ovan. Då en av bilderna fortfarande ligger kvar på nätet kan möjligen fakturan uppjusteras något.
Aftonbladet kan prissättning, de vet att detta är korrekt uträknat.
Nja, tvärtom skulle jag vilja påstå: Aftonbladet vet att det är
fel uträknat. Priser, procentsatser och annat tycks vara tagna från BLFs publikation "Bild & Rätt". Som BLF själv påpekar är dessa priser bara
exempel, inget rättesnöre. Villkoren är inget bindande avtal, utan bara BLFs åsikt.
Om man överhuvudtaget ska blanda in BLF (är fotografen medlem?) måste man givetvis använda det avtal som faktiskt finns mellan BLF och Aftonbladet (som medlem i TU).
Enligt BLF/TU-avtalet kostar det 750 kr att publicera bild på förstasidan och/eller insidan i tidning och/eller nätet, ytterligare 750 kr på löpet. Istället för 8065+9575 kr är alltså korrekt pris 1500 kr.
Enligt BLF (länk tidigare i tråden) är "branschpraxis" för utebliven byline påslag med 100 procent. Vad jag förstår har bilden inte manipulerats, utan bara beskurits på ett sätt som är helt normalt i branschen. Nu handlar det alltså om 3000 kr.
Den intressanta frågan är egentligen vad det ska kosta att olovligen publicera en bild. Aftonbladet tycks mena att ytterligare 100 procents påslag (alltså sammanlagt 6000 kr) är rimligt. Jag vet att det ofta används i branschen som praxis (inte bara av bildköpare, utan också av bildsäljare). Personligen tycker jag det är för lågt, speciellt i ett känsligt fall som detta där fotografen förmodligen aldrig hade sålt bilden om hon tillfrågats.