Annons

12/24 bredband från telia med mac

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonson

Aktiv medlem
Kan man komma upp i dessa hastigheter i wifi? Har 12/ 24 nu men kommer bara upp i 5 Mbit.
Använder Timecapsule som router finns det några begränsningar i den eller är det inställnigar macen eller är det helt enkelt omöjligt med dessa hastigheter med Wi-Fi

Kan man komma upp i dessa hastigheter i wifi? Har 12/ 24 nu men kommer bara upp i 5 Mbit.
Använder Timecapsule som router finns det några begränsningar i den eller är det inställnigar macen eller är det helt enkelt omöjligt med dessa hastigheter med Wi-Fi

Tror att det är Telia som är flaskhalsen, prova koppla nätverkskabeln direkt till datorn och gör om mätningen.

Telia lovar ju UPP till 12/24. Inte 12/24 konstant.

Inga problem! Kom upp i 18 ut och 24 in på min MacBook Pro via WiFi när jag satt på Leo´s Lekland i Växjö :)

Mvh // Ola

Har 12/ 24 nu men kommer bara upp i 5 Mbit.
Kör själv en Mac via Timecapsule och får 8 Mbit, vilket är nästan exakt lika snabbt som om jag kör direkt via närverkskabel. Du borde alltså få bättre hastighet.

Timecapsule är snabb så den bör klara runt 60-70Mbit men det beror ju på avståndet/signalstyrkan också.

M

Jag sitter på en 100/100 uppkoppling hemma med Timecapule och Macbook Pro. Jag kommer upp i ca 80 Mbps i mitt trådlösa nätverk när jag mäter mot bredbandskollen.se. Jag tror inte att det är din utrustning som begränsar. Du kan dock kolla i dina inställningar vilken WiFi standard du använder. Du borde använda 802.11n. Om du har annan gammal utrustning (mycket äldre än din timecapsule) så kan denna ha gjort att nätverket använder sig av standarden 802.11b vilken kan begränsa hastigheten till ca 5 Mbps. Tror dock inte det, utan problemet är nog på Telias sida...

/D

Använder Time Capsule och Comhem 100/10.
Du borde definitivt få bättre hastighet.

Bilagor

• bredband.jpg
    bredband.jpg
    70.1 KB · Visningar: 488
Sätt aldrig en dator (inte ens en mac) direkt på nätet, då kan man hacka din dator. För inte tala om virusrisken.

För att testa en dator i 5 minuter mot bredbandskollen så skulle jag säga att risken är lika med noll.

Maccen har ju en inbyggd och aktiverad brandvägg och man kan dessutom konfigurera den till "Stealth mode" och då är det näst intill omöjligt att ens hitta den. Virus... Nej. Det finns trojaner till mac, men inte virus.

Jag har haft min mac uppkopplad direkt mot nätet utan att den blivit hackad eller infekterad.

Sätt aldrig en dator (inte ens en mac) direkt på nätet, då kan man hacka din dator. För inte tala om virusrisken.

Trams!
Se till att din inbyggda brandvägg i osX är påslagen och att du kört en programuppdatering nylingen så kan du känna dig trygg. Du behöver ju inte låta datorn stå så dag och natt, men att koppla den direkt mot nätet under korta stunder är inte livsfarligt. osX har en bra brandvägg! Unix-kärnan i operativsystemet gör det tämligen säkert mot virus så länge du inte installerar något program där du behöver slå ditt systemlösenord.

Vilken typ av nätverk har du? Om det kommer via kabelTV eller ADSL så har du ju med största sannolikhet ett modem+router framför datorn ändå.

mvh
D

Mitt test ovan var från min "soffdator", en MacBook Pro. Min arbetsdator (iMac 27) är alltid ansluten via kabel och några som helst problem pga detta har jag aldrig haft.

Blev nyfiken och kollade skillnaden mellan trådlöst och kabel.
Jag tycker det trådlösa hänger med väldigt bra i jämförelse:

Bilagor

• bredband 2.jpg
    bredband 2.jpg
    66.3 KB · Visningar: 452
  • bredband.jpg
    bredband.jpg
    70.1 KB · Visningar: 445
Jag har haft kabel kopplad direkt från bredbandsmodemet till en dator i över tio år. Inget intrång. Inget virus. Naturligtvis inget MS Windows.

Skratta ni men hur vet du att du/ni inte haft intrång? Om du har brandväggen inställd så att det går att logga in från andra datorer på din dator eller brandväggen nere räcker det ju med att knäcka lösenordet vilket bara är en fråga om tid.

Nu skrev jag faktiskt en generell rekommendation, mac var i parentes. Att koppla upp en dator utan brandvägg är att ta en risk. Punkt.

En opatchad PC (läs windows) med brandväggen avstängd blir hackad/får virus på mindre än en minut.

Nu kommer väl snart kommentarer som: "men jag kör ju mac" och bevisar därmed att poängen inte togs hem.

Om ni har en webserver kan ni förresten kolla loggarna hur vanliga hackförsöken är (många per minut). Portscrannrar kör kontinuerligt...

Har nu provat i alla husets jack, med och utan time capsule men med samma dåliga resultat, Telia skulle göra en långtids mätning sedan skulle en tekniker ringa mig, Jag vill ju inte ha hit nån som tar 600 kr timmen för även om det är något jag inte kan rå över så lyckas de alltid bolla över det så problemet är husägarens men vi får väl se vad de säger när de ringer. För det är väl inga inställningar i timecapsule eller macbook pro´n? båda är av modell 2010
simon

Har nu provat i alla husets jack, med och utan time capsule men med samma dåliga resultat, Telia skulle göra en långtids mätning sedan skulle en tekniker ringa mig, Jag vill ju inte ha hit nån som tar 600 kr timmen för även om det är något jag inte kan rå över så lyckas de alltid bolla över det så problemet är husägarens men vi får väl se vad de säger när de ringer. För det är väl inga inställningar i timecapsule eller macbook pro´n? båda är av modell 2010
simon

Det finns ju inställningar att göra, men i mitt fall var det bara att plugga in och köra.
Det tråkiga är alltid att bredbandsleverantören skyller på din utrustning och Apple (i ditt fall) garanterat skyller på Telia.

Eftersom du får dåligt resultat även med kabel borde dock problemet ligga hos Telia. Lycka till i jakten!
Har du provat att ansluta kabeln direkt till modemet? Ingen Router emellan alltså.

Skratta ni men hur vet du att du/ni inte haft intrång? Om du har brandväggen inställd så att det går att logga in från andra datorer på din dator eller brandväggen nere räcker det ju med att knäcka lösenordet vilket bara är en fråga om tid.

Nu skrev jag faktiskt en generell rekommendation, mac var i parentes. Att koppla upp en dator utan brandvägg är att ta en risk. Punkt.

En opatchad PC (läs windows) med brandväggen avstängd blir hackad/får virus på mindre än en minut.

Nu kommer väl snart kommentarer som: "men jag kör ju mac" och bevisar därmed att poängen inte togs hem.

Om ni har en webserver kan ni förresten kolla loggarna hur vanliga hackförsöken är (många per minut). Portscrannrar kör kontinuerligt...

Har inte skrattat. Men varför skulle risken vara större med kabel än med trådlöst?
Jag är ingen nätverkstekniker så min fråga är uppriktig och ärlig.

Har inte skrattat. Men varför skulle risken vara större med kabel än med trådlöst?
Jag är ingen nätverkstekniker så min fråga är uppriktig och ärlig.

Risken kommer om man kopplar datorn direkt till nätet utan router eller brandvägg.

Kör du trådlöst kör du antagligen genom en router som har NAT och då är du rätt säker.

ANNONS