Göran Larsson
Aktiv medlem
Nej. Att koppla upp en osäkrad dator utan brandvägg är att ta en stor risk.Att koppla upp en dator utan brandvägg är att ta en risk. Punkt.
Tänker inte argumentera mote detta. Men nu använder jag inte MS Windows.En opatchad PC (läs windows) med brandväggen avstängd blir hackad/får virus på mindre än en minut.
Nej, den kommentaren får du inte. Maskinen som är kopplad direkt till bredbandsmodemet är en Sun-server, kör Solaris, agerar brandvägg för resten av maskinerna och hanterar DNS, mail, web mm för mina domäner. Om man inte kan lita på att en korrekt konfigurerad maskin kan anslutas direkt till nätet, kan man inte heller lita på att en liten kinesisk router/brandvägg inköpt på Elgiganten för 495 kronor, eller hur?Nu kommer väl snart kommentarer som: "men jag kör ju mac" och bevisar därmed att poängen inte togs hem.
Några spår av portrscanner ser jag inte i webserverloggen, de hamnar i brandväggens loggfil. Det finns dock mycket märkligt i webserverns loggfil, t.ex. barnungar som fortfarande letar efter MS Windows-maskiner som kan öppnas med CODE RED.Om ni har en webserver kan ni förresten kolla loggarna hur vanliga hackförsöken är (många per minut). Portscrannrar kör kontinuerligt...