Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

12/24 bredband från telia med mac

Produkter
(logga in för att koppla)
Att koppla upp en dator utan brandvägg är att ta en risk. Punkt.
Nej. Att koppla upp en osäkrad dator utan brandvägg är att ta en stor risk.

En opatchad PC (läs windows) med brandväggen avstängd blir hackad/får virus på mindre än en minut.
Tänker inte argumentera mote detta. Men nu använder jag inte MS Windows.

Nu kommer väl snart kommentarer som: "men jag kör ju mac" och bevisar därmed att poängen inte togs hem.
Nej, den kommentaren får du inte. Maskinen som är kopplad direkt till bredbandsmodemet är en Sun-server, kör Solaris, agerar brandvägg för resten av maskinerna och hanterar DNS, mail, web mm för mina domäner. Om man inte kan lita på att en korrekt konfigurerad maskin kan anslutas direkt till nätet, kan man inte heller lita på att en liten kinesisk router/brandvägg inköpt på Elgiganten för 495 kronor, eller hur?

Om ni har en webserver kan ni förresten kolla loggarna hur vanliga hackförsöken är (många per minut). Portscrannrar kör kontinuerligt...
Några spår av portrscanner ser jag inte i webserverloggen, de hamnar i brandväggens loggfil. Det finns dock mycket märkligt i webserverns loggfil, t.ex. barnungar som fortfarande letar efter MS Windows-maskiner som kan öppnas med CODE RED.

Nej. Att koppla upp en osäkrad dator utan brandvägg är att ta en stor risk.

Tänker inte argumentera mote detta. Men nu använder jag inte MS Windows.
Men nu var det ju inte bara du...
Nej, den kommentaren får du inte. Maskinen som är kopplad direkt till bredbandsmodemet är en Sun-server, kör Solaris, agerar brandvägg för resten av maskinerna och hanterar DNS, mail, web mm för mina domäner. Om man inte kan lita på att en korrekt konfigurerad maskin kan anslutas direkt till nätet, kan man inte heller lita på att en liten kinesisk router/brandvägg inköpt på Elgiganten för 495 kronor, eller hur?
Kanon, du har koll på läget, men visst kom kommentaren ändå :)

Tyvärr räcker det inte med att maskinen är korrekt konfigurerad. Därav de frekventa säkerhetspatcharna.

En kinesisk router som kör NAT är ett bra skydd jämfört med mjukvarubrandvägg på direktansluten dator. NAT förhindrar ju extern access till LAN-datorerna utan några inställningar.
Några spår av portrscanner ser jag inte i webserverloggen, de hamnar i brandväggens loggfil. Det finns dock mycket märkligt i webserverns loggfil, t.ex. barnungar som fortfarande letar efter MS Windows-maskiner som kan öppnas med CODE RED.

Barnungar? Nja, snarare scanners som blivit kvar sen länge. En scanner kan vara en övertagen dator.

En kinesisk router som kör NAT är ett bra skydd jämfört med mjukvarubrandvägg på direktansluten dator. NAT förhindrar ju extern access till LAN-datorerna utan några inställningar.
Hur kan du veta att det inte finns några säkerhetshål i den billiga routern? Den styrs också av programvara med potentialt lika mycket säkerhetsproblem. Hur ofta kommer det säkerhetsuppdateringar till den billiga routern?

Hur kan du veta att det inte finns några säkerhetshål i den billiga routern? Den styrs också av programvara med potentialt lika mycket säkerhetsproblem. Hur ofta kommer det säkerhetsuppdateringar till den billiga routern?

Eftersom datorerna kör NAT måste ju routern aktivt konfigureras för att trafik ska nå någon dator och dessutom måste fortfarande datorernas vanliga mjukvarubrandväggar genombrytas.

nu handlar ju tråden inte om säkerhet utan om

Mitt sirap till bredband. Och det blev inte bättre idag, Telia supporten sa att jag skulle få PRATA med en tekniker efter långtidsmätningen, men istället stod det en utanför dörren i dag. Och som jag skrev innan så var det mitt fel, han skulle först byta ut luft linan in till mitt hus men sedan ångrade han sig. klankade ned på min förlängning till första telejacket visste att han skulle gå igång på den. dessutom kunde det bero på om man hade laddare till dator och mobil i elutaget???? vi drog ut förlängningen och han gjorde en mätning från första jacket utan förlängningen, han fick då resultatet 12 mbit men upptäckte oxå enhel del störningar men de var inte så mycket att det inverkade på problemet. Han sade till mig att om jag kopplade in modemet i första jacket så var allt löst. såg mina pengar flyga iväg på något jag ej beställt. provade nu hans förslag med lika dåligt resultat 6 mbit kom jag upp i.reklamerade till telia som nu ska skicka en ny tekniker i morgon va händer då ? det är ju ganska ointressant vad han får för resultat i sin testutrustning det är ju i min dator det ska vara 12 mbit. Va tror ni hur ska jag vinna denna kamp?

Ja det första du ska göra är att få till en ny långtidsmätning med modemet i förstajacket utan förlängningskabel. Jag är faktiskt lite förvånad över att du inte hade kopplat bort den från början. förläng hellre med en nätverkskabel mellan modem och router. Jag hade ett liknande problem som kom och gick och det visade sig vara kabelbrott ca 3m utanför mitt hus. Det fungerade dock utan problem så länge min värmepump inte gick och därför såg det till största delen fint ut i telias utrustning.

M

Saken är den att om jag hade vetat att de skulle komma så hade jag givetvis tagit bort denna förlängnings sladd. Den har alltid suttit där och det funkade fint sist jag hade 12/24. pratade med grannen han har oxå luftledning och lika långt till stolpen som jag, Han kör 8 Mbit hans mätning visade 7,66 vilket jag tycker är grymt bra.
Vi får väl se vad som händer i morgon, När tekniker´n kommer igen. Jag kommer vara hård besvärlig och jobbig som fan men om jag nu ska betala så ska jag fan i mig få valuta för pengarna ;)

Ja det första du ska göra är att få till en ny långtidsmätning med modemet i förstajacket utan förlängningskabel. Jag är faktiskt lite förvånad över att du inte hade kopplat bort den från början. förläng hellre med en nätverkskabel mellan modem och router. Jag hade ett liknande problem som kom och gick och det visade sig vara kabelbrott ca 3m utanför mitt hus. Det fungerade dock utan problem så länge min värmepump inte gick och därför såg det till största delen fint ut i telias utrustning.

M

Saken är den att om jag hade vetat att de skulle komma så hade jag givetvis tagit bort denna förlängnings sladd. Den har alltid suttit där och det funkade fint sist jag hade 12/24. pratade med grannen han har oxå luftledning och lika långt till stolpen som jag, Han kör 8 Mbit hans mätning visade 7,66 vilket jag tycker är grymt bra.
Vi får väl se vad som händer i morgon, När tekniker´n kommer igen. Jag kommer vara hård besvärlig och jobbig som fan men om jag nu ska betala så ska jag fan i mig få valuta för pengarna ;)

Men stopp här nu, förlängningsladd...hur tänkte du? Anslutningen måste vara i första jacket för att fungera väl. Det står tydligt i instruktionerna.

Gå o lägg dig;) det har funkat i 5 år och teknikern gjorde vissa medgivande oxå sov gott
/simon

Jag har ADSL i några dagar till och det sitter inte i första jacket av praktiska skäl och det kostar bandbredd, får ut hälften av utlovat. Flyttar jag det får jag nästan fullt. Alternativt så sliter man ur telefonerna.

Men sollentuna energi håller på att dra in fiber så om några dagar blir det 100/100Mb/s.

ANNONS