Annons

10 Bästa foto objekten i Sverige!!

Produkter
(logga in för att koppla)

Skybolt

Aktiv medlem
Ja vad anser du att man måste fota om man gör en sverige resa !

Jag kommer att åka runt hela landet under 1 månad!

Så var finns gobitarna i vårt land ! ? vad får man inte missa!


Mvh ¨
David
 
Vad vill du fota? I mina trakter finns det en hel del. Natur å så finner du på Kinnekulle. Läckö slott e vackert, framförallt från sjön fall du har möjlighet att åka ut dit.

Om det sedan platsar bland de 10 bästa har jag ingen aning om ;)
 
Åker du till Aneby i Småland så fins sydsveriges högsta vattenfall,en pyramid och så har vi Åsens By.Sen har vi Eksjö om du vill fota i en gammal trädstad.
MFH Kenneth
 
jag tycker Gamla Stan (Sthlm) är en given plats :)

..och stockholms hela skärgård.. en så fin skärgård hittar man inte någon annanstans.
 
zlice skrev:
jag tycker Gamla Stan (Sthlm) är en given plats :)

..och stockholms hela skärgård.. en så fin skärgård hittar man inte någon annanstans.
Vad var det Kal (från Göteborg´) sa när en Stockholmare talade om sin skärgård.....
"Skärgård? I har la f-n ingen skärgård, de e en översvemmad pinnskog!"
Nå, frånsett detta så är det väl omöjligt att gära upp en tio i topplista på fotoområden i Sverige.
Det är ju helt och hållet en fråga om vad man skall åstadkomma.
Är det fråga om att skildra människors levnadsbetingelser i olika landsändar, att dokumentera naturen eller att åstadkomma en samling vykort??
Us
 
Om du kommer att vara i Sundsvallstrakten så är dalgången till Indalsälven, mot Liden, ett riktigt vykortsmotiv.
 
Västkusten såklart! Särö, Amundön m.fl. ställen finns kring Göteborg, uppåt kusten finns hur mycket fint som helst.

Valle Härad och Kinnekulle i Skaratrakten är otroligt vackert.

Tiveden kanske?
 
De finns nog många meningar om vilka 10 platser som är finast i sverige. Säkert omkring 9 miljoner. Beror på vad man själv är intresserad av.
 
Skybolt skrev:

Så var finns gobitarna i vårt land ! ? vad får man inte missa!


Mvh ¨
David

Får o får...
Här är ivf 10 st hyfsat populära (och klassiska) objekt (skulle jag vilja påstå):

* Abisko-Keb
* Högakusten
* Dalarna, Mora/Orsa/Siljan
* Stockholm
* Gotland
* Öland
* Österlen
* Malmö, bron/Turning T (men egentligen är det Köpenhamn som hägrar;)
* Kullaberg-Mölle
* Göteborg-Bohuskusten (glöm inte Liseberg!;)
 
Som sagt det finns många godbitar att fota i vårt avlånga land.....Gotland tycker jag är riktigt fint.
 
Några förslag i all enkelhet; Storforsen i Piteälven, Rapaälvens delta i Laitaure - Skierfe, Gamla Stan i Stockholm, Siljansbygden - Röda knutar - Spelmansstämma - Midsommarfirande = fel årstid nu, Höga Kusten - Bron - Skule - Slåtterdalsskrevan, Rogenområdet i västra Härjedalen, Visby - Fårö, Göta Kanal - sluss, Kosteröarna, Tännforsen, Ale Stenar, Gripsholm, Ottenby - Alvaret(om våren), det blev mer än du ville ha. Sovra och tänk på årstidens påverkan på motivet.
Lycka till!
 
Några riktiga pärlor är:
-Sareks nationalpark
- Padjelanta
- Gysinge
- Tännforsen, Jämtland
- Storforsen, strax utanför Piteå
- Sandskär, Haparanda skärgård
- Fulufjällen, Dalarna
- Gotska sandön
 
Med lite funderingar på ämnet så skulle jag välja ett par ställen allt som allt. Där skulle jag täcka över dem ordentligt, ljusförhållande, wide till tele, kuriosa! Hitta det nya!!
Skippa att flänga runt landet.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.