Annons

#1 Diagonaler

Produkter
(logga in för att koppla)
Cederbom skrev:
Jag tycker om den här! En väldigt tydlig diagonal. Vad tror du om att kanske beskära den för att få den lite mer hörn-till-hörn? "Facit" säger väl att man kanske ska undvika det, men jag tror att det kunde bli riktigt snyggt i det här fallet!

Kul att du gillar den och tack för tipset, testar...
 

Bilagor

  • ladderbird3.jpg
    ladderbird3.jpg
    31.1 KB · Visningar: 868
Jag tycker det blev bra! Kontrasten mellan det blåa och det stenen blir bra tycker jag med den där sicksacken. Bra val att låta stenarna synas som dom gör i ändarna tror jag, testade som hastigast själv också. Ska bli kul att se om någon annan tycker precis tvärtom, det brukar det alltid finnas! :)
 
Ibland har jag faktiskt ögonen med mig när jag är ute och plåtar. :)
 

Bilagor

  • sol-o-gren400.jpg
    sol-o-gren400.jpg
    40.6 KB · Visningar: 676
Jag är ganska mycket för diagonaler som inte är för övertydliga. Tolka mig inte fel Monica, din bild är jättefin.
För mig kan det tillföra mycket mer om jag gillar en bild och sedan upptäcker att det är diagonalerna som höjer den, snarare än när det är diagonalerna som gör att jag upptäcker den. (Är det nån som förstår vad jag menar??? :)

Bidrar med en länk till en bild jag tagit. (Har inte bilden där jag är nu.)

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=236784

/AnWi
 
Eftersom jag pluggar bl a matte på universitetet finns det bara en tolkning av diagonal. :)
Något som går halvvägs in i bilden eller från kant till kant är inte en riktig diagonal.
Ordet diagonal används fel i fotosammanhang. :)
 
mohei skrev:
Eftersom jag pluggar bl a matte på universitetet finns det bara en tolkning av diagonal. :)
Något som går halvvägs in i bilden eller från kant till kant är inte en riktig diagonal.
Ordet diagonal används fel i fotosammanhang. :)

Nja, det är väl den tänkta linjen som skall vara en diagonal. I dessa sammanhang stämmer det ganska väl. Dock används, som du säger, ofta ordet diagonal om allt där linjer lutar kraftigt i fotosammanhang.

Fast visst används många uttryck utan fysisk eller matematisk grund. T.ex kallt, fast det är plusgrader. Runt, fast det är ett ägg.

Hårddrar man det hela finns ju diagonaler bara teoretiskt. Praktiskt är de alltid behäftade med fel som gör att de inte är diagonaler. Usch, nu börjar jag spåra ur.

Vad jag vill säga är att jag tycker inte det är så fel och att man inte behöver följa definitionerna till fullo i artistiska sammanhang.

/AnWi
 
Detta är en diagonal för mig alldeles oavsett vad ni matematiker säger.......:)
 

Bilagor

  • skull-small.jpg
    skull-small.jpg
    44.8 KB · Visningar: 579
Hmm, du får nog beskära lite i över- och underkant. :)

Snyggt vaddetnuärförnågot! Jobbar du i voodoo-branschen? :)
 
Lasse H skrev:
Beskära?

Det skulle ju vara att manipulera bilden.
Sånt håller inte jag på med.

Det vet ju alla!

Oops! Tänkte inte på det. :)


Ett annat bidrag. Det är ett exempel på vad jag numera kallar en fotografisk diagonal. :)
 

Bilagor

  • barrdroppe400.jpg
    barrdroppe400.jpg
    44.3 KB · Visningar: 766
Kul ämne och många fina diagonalbilder. Bidrar med en bild som jag hoppas platsar.
 

Bilagor

  • diagonaler5.jpg
    diagonaler5.jpg
    23.5 KB · Visningar: 726
Om man inte åstadkommer en perfekt diagonal i sin bild kanske man skulle kunna kalla den "lite diagonell", jämför "radiell".

Ett nytt ord för svenka akademien att definiera och införa i svenska språket?

mvh
 
Inga matematiska diagonaler, men däremot fotografiska. Kan kanske också kallas diagoneller. :)

Bra ord Lasse! Mycket användbart.
 

Bilagor

  • softgräs400.jpg
    softgräs400.jpg
    44 KB · Visningar: 706
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.