Annons

1,4 eller 1,8?

Produkter
(logga in för att koppla)
Sans skrev:
Canon har ju släppt en 50/1.2 L så det kanske kommer en från Nikon också?
Ett "L"-objektiv från Nikon lär du inte få se, men Nikon HAR släppt en 50/1.2. Fast en modern AF-variant lär du inte få se i första taget, fasta gluggar i kortare brännvidder är inte riktigt den här tidens största fluga.
 
__________________________________________________

Max Zomborszki skrev:

Fast en modern AF-variant lär du inte få se i första taget, fasta gluggar i kortare brännvidder är inte riktigt den här tidens största fluga.
__________________________________________________

Jorrå, den flugan har Canon, snart även Sony, Nikon blir oxå med i FF bildsensor klubben, vänta bara ...
Äntligen kommer en sökare värd namnet, till en FF bildsensor, inte ett fjuttigt kikarsikte, som i APS-C bildsensorn!

Då, blir det slutsålt överallt, på normalgluggar!
 
Keep it simple - 1.8-normalen räcker alldeles utmärkt till. Varför betala mer? Har 1,8-normalen själv, kan inte begära bättre. Men är det normalbrännvidd du vill ha till din DSLR-Nikon - prova 35/2,0 AF. Kanon!
 
Re: ,4 eller 1,8?

larsborg skrev:
Bokehn skulle vara en viktig anledning till att köpa 1,4:an, kanske, om du alltid använder stor bländare, det är då det uppträder, men i övrigt, rent nonsens.
Frågan är då om man inte använder ett dylikt objektiv vid just stor bländare? Brännvidden lämpar sig för porträtt och liknande, och då vill man ju gärna ha ett kort skärpedjup, vilket gör bokehn ganska viktig. Mycket viktigare än skärpan skulle jag säga. Huruvida den är bättre hos 50/1,4 vet jag inte, men den är usel hos 50/1,8. Dock är den otroligt prisvärd, inget snack om den saken. Min rök ganska omgående dock. Fullständigt meningslös brännvidd tyckte jag. För porträtt vore 60-90 mm mer lagom, men det är förstås en smaksak.
 
jag är sugen på ett 50/1.4 eftersom det ofta är knappt med ljus där jag använder mitt 50/1.8.
jag funderade på om nån med ett 50/1.4 skulle kunna räkna antalet varv fokusskruven rör sig från närgränsen till oändligt. på mitt 1.8 är det 5 varv, men det hade varit intressant att veta hur det är på 1.4.


sen kan man ju köpa ett begagnat 50/1.8 å se om det är nåt att ha, trivs man inte med det eller behöver 1.4 så kan man ju sälja 50/1.8 för samma pengar som man köpte det för på ett ungefär.
 
Re: Re: ,4 eller 1,8?

Makten skrev:
Frågan är då om man inte använder ett dylikt objektiv vid just stor bländare? Brännvidden lämpar sig för porträtt och liknande, och då vill man ju gärna ha ett kort skärpedjup, vilket gör bokehn ganska viktig. Mycket viktigare än skärpan skulle jag säga. Huruvida den är bättre hos 50/1,4 vet jag inte, men den är usel hos 50/1,8. Dock är den otroligt prisvärd, inget snack om den saken. Min rök ganska omgående dock. Fullständigt meningslös brännvidd tyckte jag. För porträtt vore 60-90 mm mer lagom, men det är förstås en smaksak.

Jag fann den dock högst användbar senast vid foto i kyrka (dop). Körde på bländare 2,8 och där är det inte många zoomar som matchar vare sig skärpa eller kontrast, inte ens dom dyraste proffszoomarna! Bokeh är väl inte så hemsk tycker jag, snarare tvärtom. Håller med om att den är äckligt prisvärd :)

Jag har nu sålt min 1,8 och skaffat en 1,4 istället. Varför....tja....vet inte riktigt.....varför inte (ljusare sökarbild kanske ;-) Jag ser ingen skillnad på vare sig skärpa eller bokeh mellan 1,4 och 1,8 vid samma bländare. Vid största bländare är båda lite kontrastfattiga. Från bländare 2 och uppåt bedömer jag dem som likvärdiga. OBS! Bedömt genom att titta på bilder utskrivet, inte nån "pixelpeeping" på skärmen :)

mvh / Matti

Exempel på kyrkobild i befintligt ljus:
Nikkor 50/1,8D. D200. ISO 400. f2,8, slutare runt 1/60-1/90.
 

Bilagor

  • axeldop.jpg
    axeldop.jpg
    35.7 KB · Visningar: 557
Tommy Törnquist skrev:
Är skärpedjupet bättre på 50 mm vid tex. f 4 än om man har en zoom 18-70 mm inställt på f 4 på 50 mm?
Nej så är inte fallet. Undantaget kan vara focusering vid närgräns där zoomarna ofta fuskar till det med att ändra till kortare brännvidd, skärpedjupet ökar då en aning, men också bildutsnittet. Men vid exakt 50 mm är skärpedjupet det samma oavsett zoom eller fast brännvidd.
 
Syftet från min sida är att visa skillnaden i ljusstyrka mellan 1.8 och 4.5 det är inte alltid så enkelt för oinvigda att förstå skillnaden. Därför är bilderna tagna med exakt samma inställningar i kameran enda skillnaden mellan de båda objektiven är bländarens storlek
 
Du skulle lika gärna kunnat göra testet åt andra hållet; visat hur en korrekt exponerad bild med f/4.5 blir grovt överexponerad på f/1.8. Då skulle testet säga att det var "bättre" med ljussvagare optik. Så även om det var ett bra initiativ och god ansats så måste jag säga att inte jag heller förstår exakt vad du är ute efter.

Att i en viss situation bara ha alla inställningar identiska utom bländaren blir tokigt, det är ju ingen som tar bilder på så sätt i vanliga livet, eller? Även om du har ett objektiv med maxbländare f/1.8 måste du anpassa slutartiden efter motiv.

Jag är rädd att ditt test, som det är nu, riskerar att förvirra de oinvigda mer då det inte klart framgår VAD det är man ska visa och hur det är relevant för fotografi i vardagen.
 
Tigerjohan skrev:
Syftet från min sida är att visa skillnaden i ljusstyrka mellan 1.8 och 4.5 det är inte alltid så enkelt för oinvigda att förstå skillnaden. Därför är bilderna tagna med exakt samma inställningar i kameran enda skillnaden mellan de båda objektiven är bländarens storlek

Om det är det du vill visa, tror jag det varit mer pedagogiskt att blända ner den fasta 50:an till bländare 4.5, så man inte får för sig att det alltid blir mörka bilder med kitoptiken!

Eller skriv en text som förklarar vad du visar!

Eller renatv båda?

Per.
 
Johan S,

Jag ser nu att det inte finns någon länk till denna sida, så problemet är inte så allmängiltigt som jag först trodde. Det är bara personer som kommer via detta forum som ser din jämförelse och här har du ju förklarat vad du avser.

Per.
 
Där jag bor är priskillnaden knnappt en tusing, så jag kommer nog kika på byggkvaliten innan jag bestämmer mig. en tusing hit o dit är inte hela världen.
1.8 kostar 850yuan ~ 800 sek 1.4 kostar 1800yuan~ 1700.
i Beijing. Är det värt?
 
karmakid skrev:
Där jag bor är priskillnaden knnappt en tusing, så jag kommer nog kika på byggkvaliten innan jag bestämmer mig. en tusing hit o dit är inte hela världen.
1.8 kostar 850yuan ~ 800 sek 1.4 kostar 1800yuan~ 1700.
i Beijing. Är det värt?

Jag köpte min 50/1,4 i Hong Kong för 1700kr. Så jag tyckte inte heller att det var så mycket att snacka om.

Även om jag skulle köpa en av dom i Sverige skulle jag ändå välja 1,4:an.
Jag tycker 3000kr är billigt för en optik i den kalibern.
http://www.tbh.se/index.asp?id=1&kat_id=1263&prod_id=11554

50/1,4 är lite kontrastfattig men skarp på 1,4. Nedbländad 1 steg och den blir riktigt skarp.

/K
 
Ganska konstiga diskussioner för eller emot två objektiv, prisfrågan, det är väl en liten skitsumma, som det skiljer, det är väl inte det som är "the very point"!
Skillnaden i skärpa, det kan vi i praktiken bortse ifrån oxå, 1,4 och 1,8, är ju ingen märkbar skillnad i största bländar öppning heller, - varför tar ingen upp storlek och vikt då?

1,4:n är tyngre, en lins ytterligare än vad 1,8:n har, dessutom något längre, blir så när med en xtra lins.

Utan tvekan, jag hade valt 1,8/50mm, kortast av de två, lättast.

Varför ha med kitobjektivet i jämförelsen?
Den ligger i en annan division, budget, sämre skärpa över hela sitt register.
Men, det vet väl alla?
 
larsborg skrev:
Ganska konstiga diskussioner för eller emot två objektiv, prisfrågan, det är väl en liten skitsumma, som det skiljer, det är väl inte det som är "the very point"!
Skillnaden i skärpa, det kan vi i praktiken bortse ifrån oxå, 1,4 och 1,8, är ju ingen märkbar skillnad i största bländar öppning heller, - varför tar ingen upp storlek och vikt då?

1,4:n är tyngre, en lins ytterligare än vad 1,8:n har, dessutom något längre, blir så när med en xtra lins.

Utan tvekan, jag hade valt 1,8/50mm, kortast av de två, lättast.

Varför ha med kitobjektivet i jämförelsen?
Den ligger i en annan division, budget, sämre skärpa över hela sitt register.
Men, det vet väl alla?

Storleken och vikten har väl knappast någon betydelse i det här fallet. 50/1,4 är ju fortfarande en av mina minsta och lättaste gluggar i väskan.

Nä, storlek och vikt-diskussionen blir väl relevant först när man kommer till zoomar eller avsevärt längre brännvidder.

/K
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.