Svar från Niklas Del 1
Del 1
Malmö 2004-02-21
Jag har nu under ett par dagar följt denna livliga debatt, med stort intresse
Det är en nyttig debatt, på ett sätt, men på andra sätt en total "soppa".
Jag fick reda på denna forumtråd av en kollega.
Han berättade att det troligtvis var min sk "svarta lista " som debatterades här.
Jag har nu, valt att svara på det ursprungliga inlägget, och det följer nedan.
[”svarta listor” ]
Hej!
Ville bara fråga vad ni tycker om dom ”svarta listor” som finns på olika webbsajter där man publicerar namn och adresser på fotografer som får ta falska informationer om sig utan att få försvar sig?
[/i]
Svar:
Samtliga personer/företag som adderas till den sk "svarta listan" kontaktas innan, och ges en chans att svara på kritiken, innan deras namn publiceras. De har all chans att försvara sig, då vi tar kontakt med dem så fort som möjligt och frågar , om den informationen vi har stämmer. Så har gjorts i alla fall, inga undantag.’ *slut*
Ta bort ' före *slut*.
En av dessa sajter har en sådan ”svartlista” med flera namn på fotografer, men utan att dom har några uppgifter, bevis eller någon annan dokumentation.
Svar: Hur kan du som INTE är anställd ,på något sätt veta om det finns dokumentation,uppgifter, eller bevis ?
Som tidning lyder vi under 14 Kap "tryckfrihetslagen. Det innebär att vi jobbar med såväl öppna som "skyddade källor". En skyddad källa är den som lämnar uppgifter till oss, men vill vara annonym. Personen lämnar dock sitt namn och kontaktinformation i samband med uppgiftslämnandet, men skyddas av lagen om "skyddade källor". Dvs vi får INTE avslöja personen/personerna, elller delgiva information till andra som på något sätt kan röja uppgiftslämnarens identitet. Hade lagen om "skyddade källor" inte funnits, så hade inget vågat säga något om någon, och hur hade då vårt samhälle sett ut ? Den hade bestått av ett fåtal människor med makt och ett folk under förtryck. Öppna källor är registerutdrag, intervjuer, polisanmälningar, incidentrapporter, foton mm. Vi har gjort en grundlig research samt givit personerna på listan möjlighet att försvara sig men dom har avböjt. Eftersom många av våra källor lätt kan identiferas om vi noggrannare beskriver anklagelserna har vi valt att inte publicera mer än den "svarta listan". *slut*
Mannen bakom en ”skvallersajt” har nyligen satt dit en fotograf på sin ”svartlista”. Jag känner själv inte fotografen, men har besökt hans webbsajt. Fotografen och jag har en gemensam bekant som tidigare har varit hans flickvän. Eftersom jag inte känner fotografen som blivit ”svartlistad” vill jag inte heller gå in för mycket i detaljer angående skvallret.
Men jag vill berätta hur personen som driver ”skvallersajten” har trakasserat min vän dom senaste dagarna.
Svar: Det är fritt att kalla www.kema.nu för vad som helst, men en skvallersajt är det inte. Att blanda i hop oss med "vänt i häcken " och "årets strunt" är felaktigt.
Det är fritt fram att kalla www.kema.nu för vad som helst, men vi har inte för avsikt att agera skvallersajt.
Vårt mål är att fungera som en portal för modeller, den är inte fulländad än men vi jobbar på den.
Trakasserierna som du beskriver, känner jag inte igen. Däremot så har jag med hjälp av tips från utomstående, samt källor från fotosidan förstått att du "Roger" är den som jag kallar för "Norrköpingsfotografen" i en av mina artiklar. Det är beklagligt att du inte har mod att lyfta på luren och kontakta mig, som en normal människa hade gjort, men det är bara att beklaga. När det gäller din "vän" som vi alla läst är "TigerTina.com" så ställer jag mig oförstående till de trakasserierna som jag gjort mot henne. Hon har tom tackar mig i hennes gästbok för det stödjande inlägget jag skrivit i hennes gästbok. Jag har samtalat med TigerTina ett flertal gånger, då hon skrivit till mig att "Norrköpingsfotografen" är hennes fd pojkvän och att hon anser artiklen felaktig och att jag borde sluta "gräva i hans liv" och ta ner artiklen. Jag har svarat på hennes mail och sagt att det tänker jag inte göra. Mitt beslut är taget och artiklen kvarstannar.
Jag har oxå gett henne möjlighet att träffa mig för att diskutera vidare, då hon önskade detta. Gav henne (TigerTina) även mitt Telefonnummer för att i så fall kontakta mig för ett samtal, men även det avböjde hon.*slut*
Mannen som ensamt driver sajten med ”Svart listan”, omtalar sig själv som chefsredaktör, grundare och licensierad fotograf för sin webbsajt. Han inriktar sig mest mot vad jag skulle vilja kalla ”Wannabe Models” eller ”Amatörmodeller”, och han jobbar aktivt med att skriva i ”modellernas” gästböcker på nätet. På detta viset lockar han besökare till sin webbsajt där ”modellerna” kan annonsera till fotografer och läsa dom senaste ”redaktionella” artiklar som finns. Efter vad jag har sätt på mannens personliga hemsida anser jag inte honom som professionell fotograf.
Det är min uppfattning. Men sajten kan framstå som seriös för många som är nya i branschen och som vill jobba som modell. Och på så vis är mannens ”svart lista” fördärvande för bra fotografer som även jobbar med ”amatörmodeller” som ” professionella modeller”
Svar: Det förvånar mig att min titel förargar dig så mycket. Jag är enligt lagen den som är högst ansvarig för min sida www.kema.nu och benämns som "Ansvarig utgivare" vilket oxå klart och tydligt står på utgivningsbeviset för KEMA Jag är även oxå fotograf, och ansvarig redaktör. sk "Chefredaktör". Licensierad fotograf är en gammal titel från den tiden då KEMA var en agentur. Då licensierades några av oss så folk visste vilka som var KEMA-fotografer. Jag är även "farbror", "pojkvän" ,"fastighetskötare" och andra titlar. Gör så här: Välj du själv vilken titel jag skall ha, så slipper jag oroa dig för det. Det är beklagligt att du kallar modeller för "wannabe-modeller". Själv kallar jag dem modeller, då det är deras rätta titel. En person som agerar modell, är modell. Supermodell, topmodell, det kvittar i mina ögon. Det är lika löjligt som att kalla folk för söndagsförare , rallyförrare,kärringförare mm. Det är BEKLAGLIGT att du rankar ner på modeller genom att kalla dem för "wannabe-modeller". Jag anser att en modell är en modell , och denna skall behandlas med respekt Vad säger inte det om dig, som individ, när du säger så?
Jag kan bara bekräfta att jag ibland skriver i andra modellers gästböcker. Vem gör inte det, och vilken skada gör det? Om de själva väljer att besöka min sida, så är de välkomna att göra det. KEMA tjänar inget på fler besökare, tvärtom, ju mer bandbredd som utnyttjas, desto mer får jag betala. På KEMA´s sida kan de själva (gratis) kolla bland de länkar som finns, samt leta jobb, bland de annonser som finns. [blanksteg] Vad är det för fel med det? Allt är gratis, och skall jag vara rent ärlig så förstår jag inte ditt argument ? Vi låter fotografer, modeller och stylister komma i kontakt med varandra och att jag skulle försöka svartlista några för att vinna konkurrensfördelar är helt felaktigt. Än en gång, KEMA vill fungera som en modellportal och låter gärna modeller och fotografer komma i kontakt med varandra. Om vi hade KEMA och svarta listan för att öka vår konkurrenskraft, varför skulle vi då erbjuda gratis förmedling av kontakter?
Du skriver att efter att ha besökt min personliga sida så framstår inte jag som en "seriös fotograf" i dina ögon. Och? Hur du än vrider på foto, så är det i slutändan en smaksak. Vissa gillar mina bilder, vissa gör det inte. Men vad är det på min sida som får mig att framstå som en "oseriös" fotograf ? Kan det vara den kassa designen på sidan ? Visst, jag är as-kass på att göra hemsidor, och jag har inte råd att betala någon att göra min heller, men i slutändan så är det INNEHÅLLET som är det viktiga, inte hur sidan ser ut. Du har din smak, jag har min smak, och anser du att min hemsida (www.niklaswibom.com ) gör mig "oseriös" så är det din åsikt. Precis som alla andra 6 miljarderna i världen har sin åsikt.
Precis som min personliga hemsida , är smaken om www.kema.nu delad. Vissa tycker den ser oseriös ut på grund av layouten, vissa gillar att den inte är fylld med flash och annat som tynger ner den. Syftet med sidan är att man skall ta del av informationen dvs innehållet. Den som tycker sidan är "oseriös" pga stavfel och den kassa designen, bör nog ta sig en funderare och tänka efter vad som är viktigast: En snygg sida eller vettig information ? Som parentes kan jag meddela att vi jobbar med en ny design och ska försöka förbättra våra rutiner för korrekturläsning.
Många av besökarna på vår sida är modeller, det stämmer, men många är oxå fotografer,stylister,make-up folk, modeanordnare m fl som besöker för att kolla bland vår stora länksamling, läsa artiklar, annonsera efter jobb, svara på läsarfrågor, kolla upp ett ord i ordlistan eller vad de nu vill göra. Allt är gratis och sidan är inte belamrad med reklam, vilket många uppskattar. *slut*