Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

”svarta listor”

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
mindbash skrev:
Jag delar inte din åsikt.

Ett helt omodererat forum, dessutom ett forum av den här typen där det kan hetta till ordentligt ibland och där många inte kan debattera på ett vettigt sätt, skulle troligen falla sönder.

Att lämna forumet vind för våg skulle bara moteverka syftet med en öppen debatt. Personer som inte respekterar sina motståndare i debatten eller inte kan debattera i en hyfsad ton tar så lätt över totalt. Då dör den viktiga delen av debatten.

Yttrandefrihet är inte en självklar rätt. Den måste vårdas. Och vi har, trots vad du tror, restriktioner för vad man faktiskt får säga och hur man får uttryck sig.

Nä, moderera varsamt och med sunt förnuft.

Jag är i allra högsta grad medveten om att det finns restriktioner i yttrandefriheten, och jag menar verkligen inte att forumen ska lämnas vind för våg.

Det som stör mig är följande:
Inlägg som helt försvinner utan förklaring och därför lämnar flera efterkommande inlägg "hängande" i luften. Något som i värsta fall innebär att de inlägg som står kvar får en helt annan innebörd än vad författaren tänkt sig.

Om nu fotosidans admin tänker redigera debatterna måste de vara mycket tydliga med vad de gjort och varför. De kan inte bara dyka upp som "Hemliga Arne" och ta bort saker de finner opassande. Risken blir då att trovärdigheten i forumen försvinner, ja det är i alla fall min syn på saken.

/Joakim
 
Liax skrev:
Om nu fotosidans admin tänker redigera debatterna måste de vara mycket tydliga med vad de gjort och varför. De kan inte bara dyka upp som "Hemliga Arne" och ta bort saker de finner opassande. Risken blir då att trovärdigheten i forumen försvinner, ja det är i alla fall min syn på saken.

När du säger vad du egentligen menar blir det klart mycket enklare att förstå ;)

Där kan jag delvis hålla med dig. En markering, på det borttagna inläggets plats, om att det är borttaget och kanske en kort motivering är absolut befogad.
Såg tidigare i den här tråden där admin redigerat ett inlägg och tagit bort innehåll - där lämnades en markering för att uppmärksamma på detsamma.
 
Proboarder skrev:
O likt förbannat får dom radera vafan dom vill, det är DOM som bestämmer reglerna, knappast du. Gå ut o stan o skrik dina åsikter, men detta forum är DERAS, och DOM sätter reglerna.

Jag vet att det är DERAS forum och jag VET att dom bestämmer över vad som får och inte får förekomma i forumen.

Anledningen till att jag drog upp det där med yttrandefriheten beror på att jag anser att man ska vara JÄVLIGT försiktig med censur i alla dess former. Yttrandefriheten är en grundsten i vår demokrati, och den är livsnödvändig även i de små sammanhangen.

Kanske förstorar jag upp saken, det är inte omöjligt, men jag känner en oerhörd avsmak när åsikter censureras. Speciellt när det sker utan klara regler.

Men visst har du rätt. Personerna bakom fotosidan får göra precis hur fan dom vill med hela skiten!

/Joakim - ber om ursäkt för alla svordomar! :)
 
Senast ändrad:
Precis, och dessutom har jag i privat maildiskussion tidigare i veckan försökt reda ut det som du ansåg bara fel och där jag också tydligt sade att vi alltid har som intention att meddela när vi redigerar, men att vi inte alltid hinner med att göra det. Jag fick uppfattningen att du och jag hade rett ut saken, så det förvånar mig att du återigen igen tar upp det.
 
Liax skrev:
Jag vet att det är DERAS forum och jag VET att dom bestämmer över vad som får och inte får förekomma i forumen.

Anledningen till att jag drog upp det där med yttrandefriheten beror på att jag anser att man ska vara JÄVLIGT försiktig med censur i alla dess former. Yttrandefriheten är en grundsten i vår demokrati, och den är livsnödvändig även i de små sammanhangen.

Kanske förstorar jag upp saken, det är inte omöjligt, men jag känner en oerhörd avsmak när åsikter censureras. Speciellt när det sker utan klara regler.

Men visst har du rätt. Personerna bakom fotosidan får göra precis hur fan dom vill med hela skiten!

/Joakim

Riktigt så där lät det inte i ditt sista mail till mig nu i veckan. Maila gärna så kan vi reda ut det.
 
Liax skrev:
Jag vet att det är DERAS forum och jag VET att dom bestämmer över vad som får och inte får förekomma i forumen.

Anledningen till att jag drog upp det där med yttrandefriheten beror på att jag anser att man ska vara JÄVLIGT försiktig med censur i alla dess former. Yttrandefriheten är en grundsten i vår demokrati, och den är livsnödvändig även i de små sammanhangen.

Kanske förstorar jag upp saken, det är inte omöjligt, men jag känner en oerhörd avsmak när åsikter censureras. Speciellt när det sker utan klara regler.

Men visst har du rätt. Personerna bakom fotosidan får göra precis hur fan dom vill med hela skiten!

/Joakim

Hehe, du skulle nog behöva admina ett par fem tusen pers o se hur lätt det är, man kan tyvärr inte dalta och vara snäll hela tiden och överallt, det går inte =)
 
En tanke bara

Det är väl helt frivilligt att avsluta sitt medlemsskap här om man inte är överens med dom regler som finns?
 
elmfeldt skrev:
Precis, och dessutom har jag i privat maildiskussion tidigare i veckan försökt reda ut det som du ansåg bara fel och där jag också tydligt sade att vi alltid har som intention att meddela när vi redigerar, men att vi inte alltid hinner med att göra det. Jag fick uppfattningen att du och jag hade rett ut saken, så det förvånar mig att du återigen igen tar upp det.

Jag är ledsen David, men det mejlet har jag inte fått. Kanske blandar du ihop mig med någon annan.

I vilket fall som helst, om det nu finns en rimlig förklaring så accepterar jag den.

Jag har gett min syn på det hela. Diskussionen är därför avslutad för min del.

/Joakim
 
Liax skrev:
Speciellt när det sker utan klara regler.

/Joakim

Jag tycker att den kritiken är obefogad. Vi har verkligen försökt att skriva ner de regler som vi tycker skall gälla här, för att vi skall få ett bra och dynamiskt forum. Reglerna är inte tillför att lägga ett rosa skimmer över sidan. Att sen regelverket kan uppfattas som oklart i vissa situation, är väl inte så konstigt. Till och med vår lagbok är så luddig att vi måste använda oss av prejudikat för att veta vad som gäller. Och just den processen känns ju ganska omständligt att genomföra bara för att vi skall veta exakt vad som gäller.

Vi modererar efter sunt förnuft, och jag tycker att vi lyckas bra med det. Att sedan alltid meddela och motivera är vår intention men också en utopi.
 
Liax skrev:
Jag är ledsen David, men det mejlet har jag inte fått. Kanske blandar du ihop mig med någon annan.

I vilket fall som helst, om det nu finns en rimlig förklaring så accepterar jag den.

Jag har gett min syn på det hela. Diskussionen är därför avslutad för min del.

/Joakim

Faktum är att jag gör det! Och ber verkligen om ursäkt för det! Diskussionen, kritiken och tonen var exakt densamma och det var därför som jag trodde det var du. Men som sagt, mitt fel!
 
Re: En tanke bara

Pettran skrev:
Det är väl helt frivilligt att avsluta sitt medlemsskap här om man inte är överens med dom regler som finns?

Vill slutligen påpeka att jag gillar fotosidan skarpt, tycker personerna bakom fotosidan.se gör ett fantastiskt jobb. Och mina åsikter om hur man redigerar i debattforumen här på fotosidan ska inte blandas ihop med min syn på fotosidan som helhet. Den är nämligen mycket positiv.

/Joakim - som nu lägger ned just denna debatt.

P.S. Inga problem David!
 
Liax skrev:
Anledningen till att jag drog upp det där med yttrandefriheten beror på att jag anser att man ska vara JÄVLIGT försiktig med censur i alla dess former. Yttrandefriheten är en grundsten i vår demokrati, och den är livsnödvändig även i de små sammanhangen.

Det är bra att du värnar om yttrandefriheten - även om det kanske blir lite missriktat.

Censur är dock inte samma som moderering. För att debatten ska leva, yttrandefriheten värnas och de viktiga sakerna ska få säga utan att dränkas i skräp måste det finnas riktlinjer och regler.
 
håll er till ämnet eller starta en ny tråd.

har suttit och läst och små skrattat lite hela tiden. Om ni nu tycker att Kema har fel varför tjafsa om det här anmäl Kema till vad det nu var ni kom fram till med alla era länkar till än det ena och det andra.

Är det någon som frågat Kema varför det inte finns några motiveringar till svartlistningen?

Tror inte det utan ni bara har en egen uppfatting i fallet.

Jag har ingen uppfattning om vad som är rätt och fel i detta fall.


Jörgen



ps "TigerTina" du skrev att han skulle hitta på egna citat och inte ta andras.. (Om jag inte hellt dragit ut sladden till mitt huvud) så är det väl just det man gör med citat. eller har jag fel......ds
 
Svar från Niklas Del 1

Del 1

Malmö 2004-02-21

Jag har nu under ett par dagar följt denna livliga debatt, med stort intresse
Det är en nyttig debatt, på ett sätt, men på andra sätt en total "soppa".
Jag fick reda på denna forumtråd av en kollega.
Han berättade att det troligtvis var min sk "svarta lista " som debatterades här.
Jag har nu, valt att svara på det ursprungliga inlägget, och det följer nedan.

***********************************************

[”svarta listor” ]
Hej!

Ville bara fråga vad ni tycker om dom ”svarta listor” som finns på olika webbsajter där man publicerar namn och adresser på fotografer som får ta falska informationer om sig utan att få försvar sig?
[/i]
Svar:

Samtliga personer/företag som adderas till den sk "svarta listan" kontaktas innan, och ges en chans att svara på kritiken, innan deras namn publiceras. De har all chans att försvara sig, då vi tar kontakt med dem så fort som möjligt och frågar , om den informationen vi har stämmer. Så har gjorts i alla fall, inga undantag.’ *slut*
Ta bort ' före *slut*.


En av dessa sajter har en sådan ”svartlista” med flera namn på fotografer, men utan att dom har några uppgifter, bevis eller någon annan dokumentation.

Svar: Hur kan du som INTE är anställd ,på något sätt veta om det finns dokumentation,uppgifter, eller bevis ?

Som tidning lyder vi under 14 Kap "tryckfrihetslagen. Det innebär att vi jobbar med såväl öppna som "skyddade källor". En skyddad källa är den som lämnar uppgifter till oss, men vill vara annonym. Personen lämnar dock sitt namn och kontaktinformation i samband med uppgiftslämnandet, men skyddas av lagen om "skyddade källor". Dvs vi får INTE avslöja personen/personerna, elller delgiva information till andra som på något sätt kan röja uppgiftslämnarens identitet. Hade lagen om "skyddade källor" inte funnits, så hade inget vågat säga något om någon, och hur hade då vårt samhälle sett ut ? Den hade bestått av ett fåtal människor med makt och ett folk under förtryck. Öppna källor är registerutdrag, intervjuer, polisanmälningar, incidentrapporter, foton mm. Vi har gjort en grundlig research samt givit personerna på listan möjlighet att försvara sig men dom har avböjt. Eftersom många av våra källor lätt kan identiferas om vi noggrannare beskriver anklagelserna har vi valt att inte publicera mer än den "svarta listan". *slut*


Mannen bakom en ”skvallersajt” har nyligen satt dit en fotograf på sin ”svartlista”. Jag känner själv inte fotografen, men har besökt hans webbsajt. Fotografen och jag har en gemensam bekant som tidigare har varit hans flickvän. Eftersom jag inte känner fotografen som blivit ”svartlistad” vill jag inte heller gå in för mycket i detaljer angående skvallret.
Men jag vill berätta hur personen som driver ”skvallersajten” har trakasserat min vän dom senaste dagarna.


Svar: Det är fritt att kalla www.kema.nu för vad som helst, men en skvallersajt är det inte. Att blanda i hop oss med "vänt i häcken " och "årets strunt" är felaktigt.
Det är fritt fram att kalla www.kema.nu för vad som helst, men vi har inte för avsikt att agera skvallersajt.
Vårt mål är att fungera som en portal för modeller, den är inte fulländad än men vi jobbar på den.

Trakasserierna som du beskriver, känner jag inte igen. Däremot så har jag med hjälp av tips från utomstående, samt källor från fotosidan förstått att du "Roger" är den som jag kallar för "Norrköpingsfotografen" i en av mina artiklar. Det är beklagligt att du inte har mod att lyfta på luren och kontakta mig, som en normal människa hade gjort, men det är bara att beklaga. När det gäller din "vän" som vi alla läst är "TigerTina.com" så ställer jag mig oförstående till de trakasserierna som jag gjort mot henne. Hon har tom tackar mig i hennes gästbok för det stödjande inlägget jag skrivit i hennes gästbok. Jag har samtalat med TigerTina ett flertal gånger, då hon skrivit till mig att "Norrköpingsfotografen" är hennes fd pojkvän och att hon anser artiklen felaktig och att jag borde sluta "gräva i hans liv" och ta ner artiklen. Jag har svarat på hennes mail och sagt att det tänker jag inte göra. Mitt beslut är taget och artiklen kvarstannar.
Jag har oxå gett henne möjlighet att träffa mig för att diskutera vidare, då hon önskade detta. Gav henne (TigerTina) även mitt Telefonnummer för att i så fall kontakta mig för ett samtal, men även det avböjde hon.*slut*


Mannen som ensamt driver sajten med ”Svart listan”, omtalar sig själv som chefsredaktör, grundare och licensierad fotograf för sin webbsajt. Han inriktar sig mest mot vad jag skulle vilja kalla ”Wannabe Models” eller ”Amatörmodeller”, och han jobbar aktivt med att skriva i ”modellernas” gästböcker på nätet. På detta viset lockar han besökare till sin webbsajt där ”modellerna” kan annonsera till fotografer och läsa dom senaste ”redaktionella” artiklar som finns. Efter vad jag har sätt på mannens personliga hemsida anser jag inte honom som professionell fotograf.
Det är min uppfattning. Men sajten kan framstå som seriös för många som är nya i branschen och som vill jobba som modell. Och på så vis är mannens ”svart lista” fördärvande för bra fotografer som även jobbar med ”amatörmodeller” som ” professionella modeller”

Svar: Det förvånar mig att min titel förargar dig så mycket. Jag är enligt lagen den som är högst ansvarig för min sida www.kema.nu och benämns som "Ansvarig utgivare" vilket oxå klart och tydligt står på utgivningsbeviset för KEMA Jag är även oxå fotograf, och ansvarig redaktör. sk "Chefredaktör". Licensierad fotograf är en gammal titel från den tiden då KEMA var en agentur. Då licensierades några av oss så folk visste vilka som var KEMA-fotografer. Jag är även "farbror", "pojkvän" ,"fastighetskötare" och andra titlar. Gör så här: Välj du själv vilken titel jag skall ha, så slipper jag oroa dig för det. Det är beklagligt att du kallar modeller för "wannabe-modeller". Själv kallar jag dem modeller, då det är deras rätta titel. En person som agerar modell, är modell. Supermodell, topmodell, det kvittar i mina ögon. Det är lika löjligt som att kalla folk för söndagsförare , rallyförrare,kärringförare mm. Det är BEKLAGLIGT att du rankar ner på modeller genom att kalla dem för "wannabe-modeller". Jag anser att en modell är en modell , och denna skall behandlas med respekt Vad säger inte det om dig, som individ, när du säger så?

Jag kan bara bekräfta att jag ibland skriver i andra modellers gästböcker. Vem gör inte det, och vilken skada gör det? Om de själva väljer att besöka min sida, så är de välkomna att göra det. KEMA tjänar inget på fler besökare, tvärtom, ju mer bandbredd som utnyttjas, desto mer får jag betala. På KEMA´s sida kan de själva (gratis) kolla bland de länkar som finns, samt leta jobb, bland de annonser som finns. [blanksteg] Vad är det för fel med det? Allt är gratis, och skall jag vara rent ärlig så förstår jag inte ditt argument ? Vi låter fotografer, modeller och stylister komma i kontakt med varandra och att jag skulle försöka svartlista några för att vinna konkurrensfördelar är helt felaktigt. Än en gång, KEMA vill fungera som en modellportal och låter gärna modeller och fotografer komma i kontakt med varandra. Om vi hade KEMA och svarta listan för att öka vår konkurrenskraft, varför skulle vi då erbjuda gratis förmedling av kontakter?

Du skriver att efter att ha besökt min personliga sida så framstår inte jag som en "seriös fotograf" i dina ögon. Och? Hur du än vrider på foto, så är det i slutändan en smaksak. Vissa gillar mina bilder, vissa gör det inte. Men vad är det på min sida som får mig att framstå som en "oseriös" fotograf ? Kan det vara den kassa designen på sidan ? Visst, jag är as-kass på att göra hemsidor, och jag har inte råd att betala någon att göra min heller, men i slutändan så är det INNEHÅLLET som är det viktiga, inte hur sidan ser ut. Du har din smak, jag har min smak, och anser du att min hemsida (www.niklaswibom.com ) gör mig "oseriös" så är det din åsikt. Precis som alla andra 6 miljarderna i världen har sin åsikt.
Precis som min personliga hemsida , är smaken om www.kema.nu delad. Vissa tycker den ser oseriös ut på grund av layouten, vissa gillar att den inte är fylld med flash och annat som tynger ner den. Syftet med sidan är att man skall ta del av informationen dvs innehållet. Den som tycker sidan är "oseriös" pga stavfel och den kassa designen, bör nog ta sig en funderare och tänka efter vad som är viktigast: En snygg sida eller vettig information ? Som parentes kan jag meddela att vi jobbar med en ny design och ska försöka förbättra våra rutiner för korrekturläsning.

Många av besökarna på vår sida är modeller, det stämmer, men många är oxå fotografer,stylister,make-up folk, modeanordnare m fl som besöker för att kolla bland vår stora länksamling, läsa artiklar, annonsera efter jobb, svara på läsarfrågor, kolla upp ett ord i ordlistan eller vad de nu vill göra. Allt är gratis och sidan är inte belamrad med reklam, vilket många uppskattar. *slut*
 
Svar från Niklas Del 2

Del 2



Även jag trodde att denna ”skvallersajt” var en seriös sida, men bara tills jag förstod hur mannen bakom sajten började terrorisera min vän nyligen.
Jag fick se dokument från ”chattloggar” mellan dom där mannen med all sin ”journaliska duktighet” försökte förvränga på allt min vän försökte tala om för honom. Vännen tala om för mannen att hans ”skvallersajt” innehöll falsk information. Och att den tilltalade fotografens information inte var sann. Mannen har tidigare ”svartmåla” andra fotografer för att ge dom ett sämre ljus.

Svar:

Om jag på något sätt har "terroriserat" din vän så är mitt råd att denna "vännen" omedelbart polisanmäler detta då det är en grov anklagelse. Det är bättre att polisanmäla detta och låta polisen göra en bedömning än att skriva om det här på fotosidan, där inga andra har den informationen. Jag är inte orolig för en sådan granskning, tvärtom så välkomnar jag den. *slut*



Hela samtalet mellan min vän och mannen var chockerande. Han trampa ner på fotografen samt min vän och försökte hela tiden hitta nya ursäkter för att få ”svartmåla” fotografen mer. Mannen ville även själv framstå som den räddande och seriösa i branschen.

Han skadar inte bara fotografen utan även fotografens umgänge blir terroriserad och dras ner i samma skit!

Svar:

Polisanmäl denna händelse. Det är min rekommendation. Om polisen finner det stämma, så tar åklagaren över , det går till rättegång och då blir det "offentligt" dvs all fakta, personuppgifter och vittnesmål blir tillgängligt för allmänheten. Det blir även fritt att publicera på hemsidor så att alla kan få ta del av den informationen, vilket jag anser vara en nödvändighet för att den här debatten ska vara av värde.


Vad tycker Ni om sådant beteende?
Vad tycker Ni om ”svarta lister” i allmänheten?
Tycker inte Ni som jag att om något brott eller osämja uppstår så är det upp till polisen och polismyndigheterna att ta hand om fallen och inte oseriösa chefredaktörer på någon ”skvallersajt” som hämtar falska uppgifter från anonyma mail och lösa rykten?


Svar:

Som jag tidigare påpekat så finns det grundläggande research i varje fall som aktualiseras.

Då ditt klagomål klart och tydligt härstammar mot att "Norrköpingsfotografen"
kommit med i en artikel på www.kema.nu så vill jag även säga följande:

Vi har i hans fall kontaktat honom via mail, telefon såväl som mobil. Han hänvisade till sin advokat (som inte var advokat). Vi har ställt en enkel fråga till honom: Har du tagit bilder på barn, med dildo uppstoppad i underlivet ? Han svarar inte, utan lägger på luren. Vi frågade hans "advokat" som inte heller vill svara på om hans klient har gjort detta. Vi bad advokaten ringa upp sin klient och fråga honom och återkomma om svaret, det ville "advokaten" inte heller göra. Det enda advokaten ville, var att få en kopia av allt vårt materiel samt namnen på våra källor. Vi sa nej och hänvisade till Kap 14. Han sa då "jag skall stämma skiten ur er" . Jag svarade att det är din rättighet att göra, men varför vill din klient inte svara JA eller NEJ på vår enkla fråga, ens via e-mail? Advokaten sa då att han skulle stämma oss, och lade på luren.

Jag tycker det är besynerligt att han inte vill svara på frågan. Hade jag blivit "anklagad" för något liknande så hade jag kanske reagerat lika argt som han, men jag hade i alla fall svarat på frågan, och sagt "NEJ, det är en lögn". I detta fallet svara mannen inte alls, inte ens via sin advokat. Ett JA eller nej kan INTE misstolkas, därför har han inget att frukta.

Vidare så hävdar "Roger/Tina" att det inte finns någon anmälan mot mannen hos Polisen.
Okej? Jag vet det finns en , och jag vet oxå om att den har sekretessbelagts,
då det handlar om sexualbrott , för person som blivit utsatt är under 18 år.
Jag har kontaktat såväl åklagarämbetet som polisen och de hänvisar till sekretessen i detta ärendet.

Men jag vill nu att ni även ställer er denna frågan: Om det nu skulle vara så att KEMA ljuger om att en polisanmälan finnes (vilket vi inte gör), varför har då inte mannen polisanmält KEMA för spridande av falska uppgifter? Hade någon skrivit på en sida att jag var anmäld för diverse brott, så hade jag DIREKT anmält sidan. Hade ni andra inte gjort det? En anmälan hade rett ut allting. Antingen hade den visat att KEMA ljuger och KEMA tvingas betala skadestånd, ELLER så visar den att anmälan finnes mot mannen och det blir då en bekräftad offentlig uppgift fri att publicera .
Artiklen om Norrköpingsfotografen har varit uppe på www.kema.nu i 16 dagar, men ännu har inte mannen varken svarat på min enkla JA/NEJ fråga eller anmält mig för spridande av falska uppgifter.


Ett flertal av er hänvisar till olika lagar och förordningar. En av dem är PUL, vilken förbjuder spridande av personuppgifter utan medgivande, men med ett undantag: Tryckfrihetslagen. Då KEMA har registretat sidan som databas (Tidning) gäller inte PUL utan tryckfrihetsförordningen som klart och tydligt säger att inga restriktioner gäller för publicering av personuppgifter eller att någon sorts censur får förekomma.

En annan sak några nämner är "Förtal", och det stämmer att personerna som nämns på min sida,
kan om de så önskar , anmäla mig för förtal, då jag är ansvarig utgivare. Men jag vill göra er påminnda om följande i lagtexten om förtal:

1 § Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnads-
sätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras
missaktning, dömes för förtal till böter.

Var han skyldig att uttala sig eller var det eljest med hänsyn till
omständigheterna försvarligt att lämna uppgift i saken, och visar han
att uppgiften var sann eller att han hade skälig grund för den, skall
ej dömas till ansvar.


Dvs det är bara förtal om det inte är sant.
Därför anser jag att mannen skall omedelbart polisanmäla KEMA för förtal, och då kommer jag i rätten,
lägga fram uppgifter för sanningshalten.
Då kommer vi även få fram sanningen: Finns det en polisanmälan eller inte ?
 
Svar från Niklas Del 3

Del 3
Slutligen:

Jag har varit medlem på fotosidan väldigt länge. Jag var en av de första medlemmarna här,
och jag kan utan tvekan säga att de flesta känner till mitt namn eller några av mina "påhitt".
Vem minns inte när jag "gifte mig" med Helena Karlsson?
Eller när jag publicerade den legendariska bilden "Dajmkrysset" ?

Många av er har säkert följt några av de över 500 debattinlägg och vet hur jag är.
Jag kan utan att skämmas säga att jag är "frispråkig" och har enligt vissa "ovanliga åsikter".
Men ni som känner till mig, vet i alla fall en sak med mig: Jag står för det jag skriver, och jag ljuger inte.

Jag kan av många beskrivas som en "ångvält" som bara plogar sig fram genom massorna
och vägrar hålla truten, bara för att vara bekväm.
Jag är sosse, röd i botten och stortrutad som en vänsterpartist på krogen,
och jag VÄGRAR sitta tyst medans en fotograf förgriper sig på en ung flicka .
Jag VÄGRAR vara BEKVÄM, utan jag anser att sådant här skall unga flickor inte behöva utsättas för !!!!!!
Jag tror inte ens Lotta Eloffson, som aldrig håller med mig om något, kommer säga emot mig i frågan.
Alla modeller skall behandlas med respekt, inte förgripas på sexuellt, genom redskap eller sexbilder, oavsett ålder eller kön.

Så jag sätter nu punkt för denna diskussionen.
Jag har "satt ner foten" i frågan och inväntar nu att mannen skall polisanmäla mig för förtal.
För jag kör med öppna kort, utan falska namn eller bakom "låtsasidentiteter".

Jag står för det jag gör, för det jag säger och för min åsikt: Ingen modell skall utsättas för det som skett !!!!


Jag är inte arg på er, som tagit ställning mot mig . Detta då jag sitter med hela akten om ärendet och inte ni. Ni vet inte allt bakom denna historien, då jag inte kan eller får lov att berätta pga "sekretessen". Allt ni vet är informationen som berättas av Roger/Tina och en till, som inte heller har hela mappen tillhanda.

Jag lämnar nu denna forumtråd , och den som vill kontakta mig kan göra så
på 070-218 05 88 eller E-mail: [email protected]

Tina och Roger är naturligtvis oxå välkomna att kontakta mig direkt , så kan vi ha "direktkontakt".


Sköt om er och trevlig helg önskar

Niklas Wibom
Chefredaktör
www.kema.nu


Malmö 2004-02-21
 
Niklas niklas niklas.
Försöker du vara en BATMAN här? Eller Spiderman för den delen?
Försöker du vara världens beskyddare?
Seriöst så tror jag att du tror för mycket om dig själv.
De bilder som jag har sett på din sida har väl hängt där i flera år, var är dina nya bilder, var är alla modeller som du pratar om?

Vilka andra finns det i redaktionen på KEMA? Om de nu överhuvudtaget FINNS.

Du är så oseriös man kan bli enligt min mening och verkar leva i en drömvärld där du är SUPERFOTOGRAFEN som skall knocka ner andra fotografer som du har ryktesvis eller i din egen fantasi fått för dig att de är "farliga".

DU skrev tidigare i ett annat foruminlägg att om man kommer med på svarta listan så kommer man inte bort därifrån. Men vad händer om det kommer fram till och bevisas att det du skriver där är en ren lögn???

Ta inte det personlig Niklas, men man har tappat respekt för dig.
Du säger själv att man ska låta rättsväsandet ta hand om detta istället för att diskutera det här.
Kan DU då låta polisen ta hand om det fotograferna på svarta listan anmällts för istället för att agera medborgargarde?
 
Min enda fråga är, varför kalla sig "chefredaktör" för nån liten hemsida?

*rycka på axlarna*

en liten släng av hybris kanske?
 
men...

Men HUR seriös är man i sitt yrke om man känner att man måste lägga ut svarta listor över andra fotografer på sin hemsida?
Rädd för konkurrens eller vill du bara vara "snäll" och varna allmänheten?
Oproffsigt...
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.