Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

”svarta listor”

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Allvarlig talat, är inte detta ett fall för polis och domstol och inte något man försöker lösa själv på diskussionsforum och privata hemsidor? Jag har mycket svårt att se hur detta skall kunna lösa någonting, snarare piskar det upp stämningen än värre. Prata med en bra advokat. (Kolla försäkringen, ibland täcker den viss rättshjälp)

Fotosidan har på senare tiden blivit något av en boxningsring för fajter mellan Wibom och de han anklagar på sin sida och då går in här för att säga emot eller söka andras stöd, då det inte finns någon möjlighet att diskutera eller försvara sig på hans egen sajt.

Tidigare var det Tastycat och dess ägare som var på tal, nu har vi ett sådant här fall till. Vad anser ni, är det sådant här Fotosidan skall vara till för? Det är förvisso ett öppet forum och vi ha ett forum för lag och etik runt foto (detta är dock på gränsen), men det löser ju knappast något. Ni och vi är ingen domstol. Detta verkar har gått så långt att det är läge att koppla in rättssamhället.
 
clindh skrev:

Tidigare var det Tastycat och dess ägare som var på tal, nu har vi ett sådant här fall till. Vad anser ni, är det sådant här Fotosidan skall vara till för?

Nej!!!!! varje sådan här tråd urartar bara och sänker nivån än mer. Ta sånt här med de myndigheter som finns för att lösa sånt här.

//Mats.
 
"Tänk på att den fot du trampar på idag, kan myckel väl , tillhöra den kropp, vars arsle du kan tvingas slicka i morgon" - - - Expedition Robinsson 2001
 
http://home1.swipnet.se/~w-13953/aforisme.htm


Jag tackar!!!
Nu kan vi dra ut denna tråden i alla evighet . . . .
Vi har ju redan satt nytt rekord i "lågvattenmärken" och varför då inte slå det gamla rekordet i längd ?
 
clindh skrev:

Fotosidan har på senare tiden blivit något av en boxningsring för fajter mellan Wibom och de han anklagar på sin sida och då går in här för att säga emot eller söka andras stöd, då det inte finns någon möjlighet att diskutera eller försvara sig på hans egen sajt.

Tidigare var det Tastycat och dess ägare som var på tal, nu har vi ett sådant här fall till. Vad anser ni, är det sådant här Fotosidan skall vara till för? Det är förvisso ett öppet forum och vi ha ett forum för lag och etik runt foto (detta är dock på gränsen), men det löser ju knappast något. Ni och vi är ingen domstol. Detta verkar har gått så långt att det är läge att koppla in rättssamhället. [/B]

Utan att kasta skit på Niklas så är det ju bara att konstatera att han är en personlighet som berör och upprör.
Sedan kan man ju disskuttera om det är på denna platsen som man skall debattera liknande fall...

Tror det är många som har stört sig på hans svarta lista på något eller några ssätt... Nu var dte "någon" som vågade ta upp det. Troligen för att misskreditera niklas....

Tycker personligen att det är upp till fotosidan:s ägare ansvariga att styra upp detta...

Framförallt efterso det verkar so niklas inte tänker kommentera med mer än skumma citat från dokusåpa världen...

Men återigen så måste man bara understryka 2 saker..

* Varje mynt har 2 sidor
* Det finns bara förlorare efter ett krig- aldrig vinnare...

*jonas som ansluter sig till citatsvängen*
 
Ja undrar ja, varför kan inte Niklas börja skriva ORSAK för sina så kallade "svartlistade fotografer"

tror det skulle göra saken lättare för MÅNGA att acceptera.
 
Har just besökt kema.nu och vet inte vad jag ska säga... Sidan ger ju inte ett allt för seriöst intryck. Och som tidigare anförts så kan man ju verkligen önska motiveringar till en svart lista (den är tillbaka!!!).

Att ha en gästbok som nån slags annonsforum känns ju väldigt seriöst. Noterar att vissa av de stackars modellerna (säger stackars eftersom det verkar vara en rätt hemsk branch med många som vill upp och därmed kan låta sig utnyttjas)som annonserar har hemsidor med s.k. dialers... Skönt att man har ADSL när man hamnar på ett sånt ställe. Ett seriöst annonsforum borde jobba på att kolla upp sina annonser, även om jag vet att standard är att frånsäga sig allt ansvar.

Naturligtvis är det nog av godo med "svarta listor" då aspirerande modeller nog lätt kan hamna i jobbiga och till och med farliga situationer om de inte tänker sig för. Men naturligtvis ska denna svartlistning ha någon form av motivering. Därtill borde det väl finnas nån slags intresseorganisation för modeller som står för att ordna sådana listor istället för andra fotografer som sätter upp konkurenter av dunkla skäl?

Sen vill jag bara uppmuntra alla att kolla annonsen längst ner på http://books.dreambook.com/kermodei/kermodei.html. Här har alla ni kvinnor chansen att ställa upp för en god sak!
 
"svart-lista"

Nu var det ett tag sedan jag såg den där listan men var det inte så att det står på den sidan att det är hans egen uppfattning om dessa fotografer
som gjort att dom har hamnat på "den svarta listan" . isåfall så är det hans syn på dom svartlistade som gäller.
Alla får vi ha en egen uppfattning om personer runtomkring oss och känner man sig felaktigt anklagad så får man ta upp det med Niklas.
Jag ser iallafall hans lista som en personlig reflektion på vissa personer som han har gjort i sitt Arbete inom fotografi verksamheten.Sedan är det upp till var och en att avgöra sannings halten i detta med sina egna reflektioner om berörda personer.

/Lars-Åke
 
Re: "svart-lista"

Lars-Åke skrev:
Nu var det ett tag sedan jag såg den där listan men var det inte så att det står på den sidan att det är hans egen uppfattning om dessa fotografer
som gjort att dom har hamnat på "den svarta listan" . isåfall så är det hans syn på dom svartlistade som gäller.

I så fall anser jag att detta borde framstå klart och tydligt högst upp på den aktuella sidan. För annars tror jag att det kan uppfattas som nån slags officiell lista. Jag har för övrigt inte sett nån kommentar till hur listan upprättas nånstans på sidan (nu har jag iof bara skummat den).

Sen vill jag också påpeka att jag inte enbart är negativt inställd till kema.nu. Där finns ju såväl namn som adress, något som inte alltid förekommer på hemsidor av nog så seriös karaktär.
 
Senast ändrad:
Christer skrev:

Vad anser ni, är det sådant här Fotosidan skall vara till för?

Självklart ska fotosidan även var till för diskussioner av det här slaget. Världen är inte indränkt i ett rosa skimmer, och det är lika bra att ni som driver fotosidan inser detta faktum så snabbt som möjligt.

Jag förstår mycket väl att ni vill ha en trevlig ton på fotosidan.se, men hur lite ni än önskar så ingår er skapelse i resten av samhället, och där finns problem, konflikter och andra mindre angenäma saker.

Det skulle bli löjligt om fotosidan försökte hålla sig utanför detta med hjälp av den censur som ni för tillfället utövar. Det skulle till och med kunna urholka intresset för fotosidan.se

Jag har tidigare i denna tråd kritiserat hur ni går in och raderar i diskussionerna här på fotosidan, och jag står fortfarande fast vid att ni ska sluta upp med det omedelbart. Vi lever i ett land med yttrandefrihet, och det är faktiskt till och med FÖRBJUDET att hindra någon från att uttrycka sina åsikter.

I era regler, vilket jag redan påpekat, står det att författarna själva är ansvariga för sina inlägg i dessa forum. Alltså finns det ingen anledning för er att radera något så länge det inte klart och tydligt bryter mot Sveriges Rikes Lag.

Personligen finner jag det MYCKET störande och obehagligt när ni går in och raderar inlägg. Hur ska JAG veta vems sida NI står på?

Kontenta: Antingen låter ni detta vara ett vitalt och levande forum där alla ämnen som rör foto är tillåtna att diskutera oavsett vad ni personligen tycker om saken.

Eller också förvandlar ni fotosidans forum till en tandlös tiger.

/Joakim
 
clindh skrev:
Vad anser ni, är det sådant här Fotosidan skall vara till för?

Ja, absolut. Problemet är inte debatten i sig. Det är relevanta frågor.
Problemet ligger snarare i att det finns för många medlemmar som inte kan debattera på ett hyfsat sätt.

Vad är då bäst? Att strypa debatten eller låta lågvattenmärkena flöda? Lite som pest och kolera :)
 
Re: "svart-lista"

Lars-Åke skrev:
Jag ser iallafall hans lista som en personlig reflektion på vissa personer som han har gjort i sitt Arbete inom fotografi verksamheten.Sedan är det upp till var och en att avgöra sannings halten i detta med sina egna reflektioner om berörda personer.

Lars-Åke, även om du uppfattar det som rent personliga reflektioner minskar det inte skadan det kan medföra för de som får sina namn publicerade på listan. Etiskt, moraliskt och troligen juridiskt är de "personliga reflektionerna" fortfarande förkastliga när de publiceras på det sättet.
 
Liax skrev:
Kontenta: Antingen låter ni detta vara ett vitalt och levande forum där alla ämnen som rör foto är tillåtna att diskutera oavsett vad ni personligen tycker om saken.

Jag delar inte din åsikt.

Ett helt omodererat forum, dessutom ett forum av den här typen där det kan hetta till ordentligt ibland och där många inte kan debattera på ett vettigt sätt, skulle troligen falla sönder.

Att lämna forumet vind för våg skulle bara moteverka syftet med en öppen debatt. Personer som inte respekterar sina motståndare i debatten eller inte kan debattera i en hyfsad ton tar så lätt över totalt. Då dör den viktiga delen av debatten.

Yttrandefrihet är inte en självklar rätt. Den måste vårdas. Och vi har, trots vad du tror, restriktioner för vad man faktiskt får säga och hur man får uttryck sig.

Nä, moderera varsamt och med sunt förnuft.
 
mindbash skrev:
Nä, moderera varsamt och med sunt förnuft.
Helt min åsikt.
Sedan tycker jag att en del inlägg här känns ganska läskiga, även de mot "redaktören". Jag tar absolut inte ställning för honom och svarta listan, tvärtom. Men när motparten börjar med angrepp på ett öppet forum som fs är man inte bättre själv.
Jag fortsätter iallafall och kollar tråden, en del intressant har ju sagts.
 
Daniel Alsén skrev "Lars-Åke, även om du uppfattar det som rent personliga reflektioner minskar det inte skadan det kan medföra för de som får sina namn publicerade på listan. Etiskt, moraliskt och troligen juridiskt är de "personliga reflektionerna" fortfarande förkastliga när de publiceras på det sättet"

Naturligtvis så har man vissa etiska regler att följa när man skriver om personer på nätet.Det jag försökte säga var att jag tror den listan var en lista byggd på personliga åsikter.alltså ingen lista där folk kan anmäla oseriösa fotografer m m...(men som sagt var det är vad JAG tror).

Sedan så har han även andra regler att följa t ex rätten att publicera namn,adress och tfn nr på nätet utan ditt medgivande m m..

jag försöker inte säga att det är rätt det han gör men jag säger inte heller att det är helt fel.

/Lars-Åke
 
Liax skrev:
Christer skrev:
. Vi lever i ett land med yttrandefrihet, och det är faktiskt till och med FÖRBJUDET att hindra någon från att uttrycka sina åsikter.


O likt förbannat får dom radera vafan dom vill, det är DOM som bestämmer reglerna, knappast du. Gå ut o stan o skrik dina åsikter, men detta forum är DERAS, och DOM sätter reglerna.
 
Proboarder skrev:
O likt förbannat får dom radera vafan dom vill, det är DOM som bestämmer reglerna, knappast du. Gå ut o stan o skrik dina åsikter, men detta forum är DERAS, och DOM sätter reglerna.

Och det är inlägg i den tonen som gör att en del måste raderas ;)
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.