martinh
Aktiv medlem
jonasramsell skrev:
Nu kommer jag nog att hamna på den svarta listan för att ha antastat små barn med erbjudanden om livslångt modellkontrakt för stringtrosor i Bangladesh.
Underbygger du detta på något sätt? Jag vill inte på något sätt ta parti för kema.nu men just nu känns det som flockmentaliteten i denna diskutionen bara ökar. Lösa påstående om vad Niklas har gjort växer snabbt till sanningar när fler och fler blir upprörda av vad som skrivs. Att försöka få fram några sanningar på ett mer eller minder anonymt forum på internet är alltid vanskligt. Hur kan du veta att det inte är trådskaparen som verkligen är djävulen i fårakläder och inte Niklas som den allmänna åsikten är just nu?
Mina funderingar runt kema.nu:
*När man går in och kollar på det hemside addresser som finns i "Svarta Listan" så är de flesta antingen döda eller sajter som jag aldrig skulle publicera på gruns av att de inte är färdiga eller verkar aldeles för oseriösa.
*Än så länge har ingen pekat på något exempel där Niklas skulle ha tjänat på att svartmåla någon fotograf. Att som fotograf svartmåla 10-15 svenska fotografer kan ju omöjligt ge något ur konkuranssynvikel.
*När någon svartlistas utan motivering så brukar jag alltid fundera om vad personen gjort och om det är rättvist. En svartlistning utan motivering väger således inte speciellt tungt för mig. Min slutsats blir i det fallet att redaktören valt att inte publicera den för att inte kunna "åka dit" om det visar sig vara en lögn.
*Som fotograf har man alltid möjlighet att anmäla kema.nu till justitiekanslern om man annser sig fel behandlad och på så sätt få fram sanningen.
Till forumvärdaran och redaktionen vill jag bara påpeka att ni lämnar trådens ämne det grövsta, ska vi diskutera fotosidans eventuella censur så görs det lämpligen i en tråd om detta. Diskutionen blir lättare att följa på detta sätt.
För att avrunda vill jag bara säga att jag tycker att svarta listor i sig fyller en funktion när de behandlar fall på ett objektivt sätt med orsak och där man har möjlighet att läsa svar från företaget som har felat. När det finns polisanmälan så borde även denna publiceras, självklart censrerad dock. En sådan borde inte vara så sällsynt när man tycker att någon har gjort något så dumt att denne bör svartlistas som oseriös och farlig för kunder.