Annons

är det bara jag som blir lite upprörd?

Produkter
(logga in för att koppla)
Är säkert en påhittad annons för dra upp diskussion här. Hon heter Izabelle och har en hotmailadress som heter j_essica?

/Stefan R. Nilsson

Som något "självundervärderande" fotograf så kan jag på sätt och vis förstå de som vill hoppa på ett sånt uppdrag.

Har man aldrig fotat ett bröllop, men vill ta sig in i branschen, kan det kännas bra att få slava lite. Det känns så klart mer okej att lämna ett taskigt resultat för 1 500 än 10 000, även om man lagt ner mycket tid och hjärta vid båda uppdragen. Brinner man dessutom för foto kan det även kännas som en rolig utmaning att verkligen slita en hel dag, även om lönen är näst intill obefintlig.

Då tycker jag heller inte att det är märkligt att följden blir att det finns de som vill utnyttja detta, och få en billig fotografering. Sedan får man ju i sin tur tycka vad man vill om hur sympatiska dessa människor är...

//
http://ljusavtryck.blogspot.com/

Det här är ju faktiskt helt FRIVILLIGT !!!!

Självklart. Det är också helt självklart att betala en bluffaktura. Folk borde skylla sig själva. Även de som tecknar abonnemang via telefonförsäljare som utelämnar fakta borde faktiskt skulle sig själv. Helt frivillig är det ju i allt.
Men bluff borde uppmärksammas och om jag skulle annonsera som Stefan som jag heter och lämna en epost adressen hette [email protected] med en annorlunda premisser i annonstexten så borde lite varningsklockor ringa.

Men som du påpekar så är det ju frivilligt att låta sig luras.

Vet inte om jag tycker kraven var höga, vill se "bilder men behöver inte ens vara bröllopsbilder" Jag skulle helt bra kunna tänka mej göra något sådant som första bröllop jag fotograferar. De flesta som gifter sej gör det ju utan att ha en betald fotograf, så jag kan helt bra förstå de som har det här som ett alternativ till det, de räknar med att om bilderna inte är något att ha, så finns det ändå bilder från släktingar och vänner som man kan ha.

Vet inte om jag tycker kraven var höga, vill se "bilder men behöver inte ens vara bröllopsbilder" Jag skulle helt bra kunna tänka mej göra något sådant som första bröllop jag fotograferar. De flesta som gifter sej gör det ju utan att ha en betald fotograf, så jag kan helt bra förstå de som har det här som ett alternativ till det, de räknar med att om bilderna inte är något att ha, så finns det ändå bilder från släktingar och vänner som man kan ha.

Nej de kraven är faktiskt rimliga, men två saker tycker jag man bör reda ut, ena är epostadressen och andra är betalt efter leverans och godkännande. Finns risk för att detta kan resultera i dåliga erfarenheter. Det jag ser med just denna annons är just att det ska skapa debatt. Detta pga att epostadressen inte verkar syncat med namnen.

Tycker man bör få betalt samma dag för ett sådant här uppdrag. Det är ändå många timmars fotograferande enligt brudparets spec utan att ha räknat på arbete utanför vigseldagen.

Men som du påpekar så är det ju frivilligt att låta sig luras.

Jag kanske missade något, men luras ?? Som jag tolkar det hela så handlar det om ett uppdrag till ett oskäligt lågt pris. Och innan uppdraget så skulle de växla e-mail och träffas, så jag förstår inte vad "luras" går ut på.

Jag tycker att det är fotografen som kommer att sitta med trumfen på handen, det är han/hon som kommer ju att ha bilderna och får väl bestämma priset i slutändan. Visst, 30x50 pixels obehandlade bilder för 1500:- eller kvalitetsbilder för 2500:-/styck.

Fotografen måste självklart förbehålla sig ensamrätt att fota detta brölopp.

Man får vad man betalar för.

Jag kanske missade något, men luras ?? Som jag tolkar det hela så handlar det om ett uppdrag till ett oskäligt lågt pris. Och innan uppdraget så skulle de växla e-mail och träffas, så jag förstår inte vad "luras" går ut på.

Jag tycker att det är fotografen som kommer att sitta med trumfen på handen, det är han/hon som kommer ju att ha bilderna och får väl bestämma priset i slutändan. Visst, 30x50 pixels obehandlade bilder för 1500:- eller kvalitetsbilder för 2500:-/styck.

Fotografen måste självklart förbehålla sig ensamrätt att fota detta brölopp.

Man får vad man betalar för.

Ska fotografen alltså lurad själv? Brudparet vill inte betala 1500 kr förrän de fått o h sett bilderna enligt annons.

Att luras menar jag att epostadressen. Verkar konstigt att man ska kontakta personen på ett annat namn? Annonsen enligt mig verkar handla om att starta endebatt här.

Annonsen enligt mig verkar handla om att starta endebatt här.

Om det är så så man onekligen har lyckats med....

Men vad skall debatten handla om, det låga priset, e-postaddressen, att man stjäl jobb från yrkesfotografer, något annat ?

Det finns ju faktiskt en Izabelle Morin i Kristinehamn i Värmland. Varför skulle hon starta en debatt efter att ha varit medlem i 6 dagar ??

Nej de kraven är faktiskt rimliga, men två saker tycker jag man bör reda ut, ena är epostadressen och andra är betalt efter leverans och godkännande. Finns risk för att detta kan resultera i dåliga erfarenheter. Det jag ser med just denna annons är just att det ska skapa debatt. Detta pga att epostadressen inte verkar syncat med namnen.

Tycker man bör få betalt samma dag för ett sådant här uppdrag. Det är ändå många timmars fotograferande enligt brudparets spec utan att ha räknat på arbete utanför vigseldagen.

Ser inte så stort problem i det. Det med namnen är inte så konstigt, jag utgår från att många e-post namn inte stämmer, lika mycket som många namn här inne är jag ganska säker på att inte är de riktiga. Här var det sagt att man ska träffas före och då får man ju en känsla av vad det är för en person och vet att det är en fysisk person.

Betalning efter att de sett bilderna är inte orimligt när man har med nybörjare att göra, men däremot ser jag det som givet att inte ge bilderna innan de betalat om man kommit överens om betalning, man kan lämna bilder störande text på som exempel.

Det finns två personer folkbokförda på samma adress i Kristinehamn, med de två namn som förekommer i annonsen. och i sådan ålder att de kan tänkas vilja gifta sig. Av den anledningen tror jag inte att annonsen är diskussionsunderlag.

Priset, däremot, är diskussionsunderlag... Åtminstone om de vill ha fotografen hela dagen, som de skriver.

Men vad skall debatten handla om, det låga priset, e-postaddressen, att man stjäl jobb från yrkesfotografer, något annat ?

Det finns ju faktiskt en Izabelle Morin i Kristinehamn i Värmland. Varför skulle hon starta en debatt efter att ha varit medlem i 6 dagar ??

Ingen aning. Men det var min första reaktion. Det är inte osannolikt att det är en seriös annons.

Att folk inte har epostadress som sitt namn är vanligt. Däremot ovanligt att ha ett annat namn, därav min spontana reaktion.

Diskutera vad man vill. Finns ju en tråd som är hänvisat i denna om liknande.

Att registrera sig o skapa oreda i forum är knappt nåt nytt eller ovanligt. Oftast de som inte kan stå för sina egna åsikter. Blev en del såna alias när 5dmk3 och d800 kriget var som värst.

Dpreview.com har ett par troll om dagen.

Bara lite funderingar. De frågar ju faktiskt inte efter en fotograf som lever på sin fotografi och då har egen firma betalar skatt och moms o.s.v.
1500 kr gånger 62% (skatt, försäkringar, arbetsgivaravgift) blir 2430 kr. så lägger vi på 25% moms blir 3037 kr och 50 öre. Detta är den faktiska summa som ska tjänas in för att få 1500 kr. kvar. Kan 6 timmar vara relevant för denna uppgift? Tror att det är högt räknat eftersom det inte står något om dans present öppnande nattamat o.s.v. Detta skulle ge en timlön på
405 kr/tim innan skatt så då drar vi av 32% marginalskatt (kan väl motsvara en anställds avdrag på lönen?) vilket blir 129 kr. och 60 öre( kvar efter skatt blir då 275kr och 40 öre.
Restaurangavtalet har jag för mig ligger på ca. 90 kr./tim (tummen och pekfingret)
Bilderna ska ju inte heller efterbehandlas så ingen tidsåtgång här.(hm vem vill lämna fotografier ifrån sig som inte är riktigt färdiga?)
Sedan är det ju omkostnader som bilkörning till kyrka och restaurang, utrustning jo men den har ju fotografen redan införskaffat för sitt eget höga nöjes skull och inte för att fotografera bröllop. Förutsätter här att den som fotograferar inte behöver betala skatt på summan 1500 kr.
Nu satt jag bara och lekte med siffror en söndags förmiddag och tar varken parti för eller emot! Bröllopsparet värderar tydligen inte fotografin till mer och antingen får det bära eller brista. Bröllop är speciellt och vist jag har väl gjort några (nej aldrig för denna bet.) och jag har alltid tagit bet. efter leverans av avtalat material.

Jag blir upprörd över att man ställer jättehöga krav för låg betalning, men kan inte tänka sig betala den minimalistiska summan som tack för utfört arbete och nedlagd tid. Utan bara om det lever upp till parets, förmodligen orimligt höga med tanke på priset, förväntningar.

Alla har vi någon gång gjort ett lågavlönat jobb. Men det är orimligt av arbetsgivaren att lämna den som ställer upp i princip utan arvode helt utan säkerhet. Måste förmodligen själv stå för resa och dyl.

Ja, det finns massor av tunga, farliga och ganska sviniga jobb idag, där anställningsvillkoren är värdelösa och 1500 kronor för några timmars jobb vore en dröm. Folk som städar snabbmatställen på nätterna, en massa "rut-jobb" där man förväntas skura privatpersoners toaletter för betydligt lägre timpenning, ungdomar som hänvisas till förnedrande telefonförsäljning där de får sitta och höra folk be dem dra åt helvete för i praktiken timlöner på några tior. Listan kan göras hur lång som helst. Och då håller vi oss inom Sveriges gränser och har inte ens börjat tänka på de stackare som arbetar i de fabriker som tillverkar alla chicka blusar som hänger på H&M, där inte ens månadslönen kryper upp till 1500 - trots att arbetsvillkoren skänker en medellivslängd på runt 40 år.

Men de med fotograf-ambitioner kanske är finare folk än de som skurar toaletter?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar