Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Övertala
- Trådstartare Calliii
- Start datum
interpix
Aktiv medlem
Calliii skrev:
hmm. men sigmas 70-300 kommer odm fortsätta sälja tror du? det är ju i princip det enda jag är intresserad av.. kanske ett fast 50 också.. det du länkade till
Det tror jag säkert men det är i så fall Sigma som avgör. Tredjepartsleverantörerna lever sitt eget liv .
Pentax telezoom DA 50-200 är också ett väldigt bra och billigt objektiv.
50:an är suverän för tex porträtt och i dåligt ljus. Den mest prisvärda gluggen jag känner till.
interpix
Aktiv medlem
Lagom arbetsavstånd till modellen (fungerer både inne och ute) stor bländaröppning vilket ger kort skärpedjup så att bakgrunden kan isoleras med oskärpa, snygg oskärpa (boké), låg förvrängande distortion och god skärpa.
Visst kan man tex ute även använda längre brännvidder men 300mm anses nog väl långt, men det är lite individuellt det där.
Visst kan man tex ute även använda längre brännvidder men 300mm anses nog väl långt, men det är lite individuellt det där.
interpix
Aktiv medlem
Skärpedjupet blir alltid kortare med en större bländaröppning om förutsättningarna i övrigt är lika. Sen varierar det också med avståndet till objektet, kommer man närmare minskar skärpedjupet. Långsamma zoomar typ f5.6 ger ofta inte ett tillräckligt kort skärpedjud för vad som anses optimalt vid porträtt, men oskarp bakgrund kan man få.
interpix
Aktiv medlem
Calliii skrev:
Aha ok. Mjo men detdär var ju ett riktigt snyggt foto
Tack )
Calliii
Aktiv medlem
Hmm enda problemet är ju att D40n är mycket billigare.. Du får blixt, D40 och instegskamerornas troligen bästa kitobjektiv för 6000..
För man måste ju köpa blixt till K100D, ganska mågna säger ju att den inbyggda går för lågt. Dessutom måste man köpa laddningsbara batterier å laddare.. Usch va dyr K100D blivit helt plötsligt :S priset var ju deras fördel förut.
För man måste ju köpa blixt till K100D, ganska mågna säger ju att den inbyggda går för lågt. Dessutom måste man köpa laddningsbara batterier å laddare.. Usch va dyr K100D blivit helt plötsligt :S priset var ju deras fördel förut.
interpix
Aktiv medlem
Om den kommer med Nikons 18-70 är det mycket bra. Nikons 18-55 är inte riktigt i samma klass som Pentax dito. Pentax zoom räknas också till de bättre optiskt och har bäst byggkvalité, stålbajonett istället för plast tex.
Men annars så tycker jag D40 ska vara billigare då det är en betydligt enklare kamera.
Det finns visst en ny blixt Soligor? som är ett billigt alternativ till Pentax och Sigmas blixtaggregat. En enklare och billig Pentaxblixt kommer under året
Men annars så tycker jag D40 ska vara billigare då det är en betydligt enklare kamera.
Det finns visst en ny blixt Soligor? som är ett billigt alternativ till Pentax och Sigmas blixtaggregat. En enklare och billig Pentaxblixt kommer under året
larsborg
Aktiv medlem
Övertala?
Har du ingen egen uppfattning vad du behöver?
När du knappast ser någon skillnad på den färdiga bilden, från vilken D-SLR kamera det har tagits, Pentax, Nikon, Sony, Canon eller Olympus?
För övrigt är valet ofta subjektivt, gå på känslan, jag håller på min egen kamera, eftersom alla andra ändå bara håller på sin!
,
Min är Sony A100!
När du knappast ser någon skillnad på den färdiga bilden, från vilken D-SLR kamera det har tagits, Pentax, Nikon, Sony, Canon eller Olympus?
För övrigt är valet ofta subjektivt, gå på känslan, jag håller på min egen kamera, eftersom alla andra ändå bara håller på sin!
,
Min är Sony A100!
quarc
Aktiv medlem
Jag gillar verkligen mina Pentaxkameror och objektiv, men lite beroende på vad man beställer får man nog vara beredd på att vänta mer än någon vecka. Väntade flera mpader på 10-17, nu har jag väntat flera månader på 100/2.8 makro. Men 50-200 gick smidigt och snabbt, liksom 40/2.8. Så det varierar, men kan ta låååån tid. Men nu tror jag inte det bara är Pentax som har långa leveranstider på en del populära prylar, så det skall inte hålla dig borta från Pentax, men var beredd på att vissa saker kan ta tid. Jag har dock noterat att Cyber har en hel del i lager nu, vilket ju är strålande. Synd att de inte har just det JAG väntar påpapi skrev:
Cyberphoto och Scandniavianphoto har det mesta men inte alltid på lager. Ofta tar de hem från Pentax´när man beställer och det kan ta någon vecka. Just nu har det också varit en hel del objektiv som sålts slut då både K100 och K10 har sålt så pass bra.
Nikon har väl liknande om inte större problem med sin populära objektiv med ibland mycket långa väntetider.
Bofoto2
Aktiv medlem
Jag kan tillägga: Nikon D40 har inte inbyggd fokusmotor så därför finns bara några objektiv att välja på om du vill ha autofokus, tex finns inte fasta 50mm objektiv med autofokusmotor. Samma sak med skakreducering som bara finns i några Nikonobjektiv.papi skrev:
Om den kommer med Nikons 18-70 är det mycket bra. Nikons 18-55 är inte riktigt i samma klass som Pentax dito. Pentax zoom räknas också till de bättre optiskt och har bäst byggkvalité, stålbajonett istället för plast tex.
Viktigt är att du känner på kamerorna (i butik) så att du gillar grepp mm, i Stockholm finns nog K100D i många butiker.
Istället för Nikon D40 kan du jämföra K100D med Sony A100 eller Olympus.
Calliii
Aktiv medlem
larsborg skrev:
Övertala?
,
Min är Sony A100!
Jodå har en god uppfattning om vad det är jag vill ha och dessa kriterier har jag skrivit förut. Problemet är ju att jag inte VET vilken av dom som uppfyller dom kraven bäst. Hade jag vetat det hade jag ju aldrig behövt fråga
Haha okej, det gör du rätt i!
Calliii
Aktiv medlem
papi skrev:
Som sagt. Problemet är ju att Pentax nästan aldrig jämförs med Canon och Nikon. Jo det förstår jag också att det finns billiga blixtar till Pentax men jag menade ju att till D40 får man med en blixt
Mvh Calle
Calliii
Aktiv medlem
Bofoto2 skrev:
Viktigt är att du känner på kamerorna (i butik) så att du gillar grepp mm, i Stockholm finns nog K100D i många butiker.
Istället för Nikon D40 kan du jämföra K100D med Sony A100 eller Olympus.
Har kännt på allihopa. Grejen är att det typ inte finns några butiker som har alla :S Helst vill man ju ställa alla bredvid varandra och ja, ni vet vad jag menar. Sony A100 och Olympus E-500 är ju mer i prisklass med K10D (antar att du inte menar Olympus E-400, den går ju fan inte att hålla i!)
Mvh Calle
interpix
Aktiv medlem
I den här testen får inbyggda blixten beröm. Kan så klart inte mäta sig med en extern blixt men för upplätting utomhus är den bra.
En sak att beakta, med stabilisering, lågt brus och ISO 3200 kan man klara sig utan blixt rätt länge och det blir ju nästan alltid snyggast så och det finns rätt många fotografer som bara plåtar i befintligt ljus, behöver du en blixt?
http://www.imaging-resource.com/PRODS/K100D/K100DA.HTM
En sak att beakta, med stabilisering, lågt brus och ISO 3200 kan man klara sig utan blixt rätt länge och det blir ju nästan alltid snyggast så och det finns rätt många fotografer som bara plåtar i befintligt ljus, behöver du en blixt?
http://www.imaging-resource.com/PRODS/K100D/K100DA.HTM
Calliii
Aktiv medlem
Hittade äntligen en seriös jämförelse mellan D40 och K100D! Några av resultaten var:
"Bildkvalité: K100D vann
Skärpa: D40 vann
K100D
Positivt: Spotmätning, toppmonterad
statusdisplay, bildstabilisering.
Negativt: Långsam vid sekvenstagning, vanliga AA-
batterier.
D40
Positivt: Enastående användarvänlighet och
gränssnitt, Väldigt bra på höga iso-tal.
Negativt: Objektivutbud, Mjukvara för RAW ingår
inte.
Slutsats: D40s enastående kvalité på höga ISO
och K100Ds bildstabilisering tar ut
varandra. K100Ds objektivutbud är mycket bättre för nybörjare då D40 endast kan (stort sett) använda Nikons objektiv som dessutom är lite mer inriktade på de lite bättre kamerorna. D40s användargränssnitt och användarvänlighet är verkligen imponerande, tex ställa in egna snabbvalsknappar och hjälpfunktionen.
Slutsats2: Det som fäller avgörandet är om du föredrar användarvänlighet eller objektivutbud (givetvis också din egna känsla när du håller kamerorna)."
Jag tycker det var en vettig jämförelse (sammanfattade den väldigt grovt). Dessutom beskrov dom genom slutsats 2 exakt mitt problem... Båda känns lika sköna... så det är verkligen objektivutbud mot användarvänlighet.. Och det kan ju verkligen vara så att Nikons 18-55 och 50-200 räcker för mej! Hemskt svårt, haha
Mvh Calle
"Bildkvalité: K100D vann
Skärpa: D40 vann
K100D
Positivt: Spotmätning, toppmonterad
statusdisplay, bildstabilisering.
Negativt: Långsam vid sekvenstagning, vanliga AA-
batterier.
D40
Positivt: Enastående användarvänlighet och
gränssnitt, Väldigt bra på höga iso-tal.
Negativt: Objektivutbud, Mjukvara för RAW ingår
inte.
Slutsats: D40s enastående kvalité på höga ISO
och K100Ds bildstabilisering tar ut
varandra. K100Ds objektivutbud är mycket bättre för nybörjare då D40 endast kan (stort sett) använda Nikons objektiv som dessutom är lite mer inriktade på de lite bättre kamerorna. D40s användargränssnitt och användarvänlighet är verkligen imponerande, tex ställa in egna snabbvalsknappar och hjälpfunktionen.
Slutsats2: Det som fäller avgörandet är om du föredrar användarvänlighet eller objektivutbud (givetvis också din egna känsla när du håller kamerorna)."
Jag tycker det var en vettig jämförelse (sammanfattade den väldigt grovt). Dessutom beskrov dom genom slutsats 2 exakt mitt problem... Båda känns lika sköna... så det är verkligen objektivutbud mot användarvänlighet.. Och det kan ju verkligen vara så att Nikons 18-55 och 50-200 räcker för mej! Hemskt svårt, haha
Mvh Calle
interpix
Aktiv medlem
Jag vet inte om D40 har bättre brusreducering på höga ISO med bibehållen detalj men om det är så och för att det ska "ta ut" fördelen med bildstabilisering skulle den behöva vara flera steg bättre och det lär den inte vara. Så jag håller inte riktigt med om din viktning här
Sen finns ju inte en massa fördelar som K100 har och D40 saknar med på listan. Spegeluppfällning, nedbländning,antalet fokuspunkter etc.
Sen finns ju inte en massa fördelar som K100 har och D40 saknar med på listan. Spegeluppfällning, nedbländning,antalet fokuspunkter etc.