Annons

Övernaturligt/oförklarligt?

Produkter
(logga in för att koppla)
Under sjösättningen av ostindiefararen så lyckades jag fånga ett ufo som tyckdes vilja se denna stora händelse. Jag såg det redan i displayen på kameran när jag kollade över bilderna. Tillbaka på jobbet (det var på en vardag mitt på dagen) klurade vi alla på vad sjutton det kunde vara. Men det var först hemma vid datorn som jag lyckades lista ut vad det var :)

Jag kan ju behålla spänningen och inte avslöja det direkt. Jag tror dock de flesta kommer misstänka vad det är.

Mattias
 
Re: Gårdagens sanningar inte är dagens och dagens sanning kan vara morgondagens skrön

ntz skrev:
Jag utgår från att det inte finns någon större skillnad mellan åska och spöken. I båda fallen observerar man något som verkligen händer. Naturligtvis menar jag med det här fenomen som verkligen kan observeras av flera av varandra oberoende observatörer.

Skillnaden mellan åska och spöken är att en åskvädersnatt kommer inte en människa på jorden att förneka åskan, och jag skulle tro att det är svårt att hitta folk som aldrig upplevt åska (bortsett från folk som lever på platser där det helt enkelt inte åskar).

Spöken, däremot, har de flesta aldrig upplevt, och de som påstår sig ha upplevt det har sällan konkreta saker att visa upp. Åska är lätt att dokumentera och dessutom sannolikt att man får uppleva om man bara orkar vänta en sommar.

Ljusfenomen på fotografier är inte erfarenheter av samma påtagliga karaktär som när flera oberoende personer upplever åska och därmed drar slutsatsen att åska existerar.

Jag menar, det är väl helt uppenbart att fenomenet åska har många fler mycket mer hängivet troende än vad fenomenet spöken har. Om så kallade spökupplevelser vore lika vanligt som åska så vore det en annan sak..

Dessutom finns hos människor alldeles tydligt en tendens att *vilja* se saker som inte finns, och göra kopplingar som saknar stöd. Det är säkert högst mänskligt, men betyder också att man bör vara extremt försiktig med slutsatser (och till och med premisser!) när analyserar spökens framträdanden. Ibland verkar det liksom vara okej att inte välja den troligaste förklaringen.

Inget fel i det såklart, jag kan inte tänka mig en värld där allt kan förklaras genom rationellt tänkande, men det betyder inte att andar finns.
 
Re: Re: Gårdagens sanningar inte är dagens och dagens sanning kan vara morgondagens skrön

millimeter skrev:
Skillnaden mellan åska och spöken är att en åskvädersnatt kommer inte en människa på jorden att förneka åskan, och jag skulle tro att det är svårt att hitta folk som aldrig upplevt åska (bortsett från folk som lever på platser där det helt enkelt inte åskar).

Spöken, däremot, har de flesta aldrig upplevt, och de som påstår sig ha upplevt det har sällan konkreta saker att visa upp. Åska är lätt att dokumentera och dessutom sannolikt att man får uppleva om man bara orkar vänta en sommar.

Ljusfenomen på fotografier är inte erfarenheter av samma påtagliga karaktär som när flera oberoende personer upplever åska och därmed drar slutsatsen att åska existerar.

Jag menar, det är väl helt uppenbart att fenomenet åska har många fler mycket mer hängivet troende än vad fenomenet spöken har. Om så kallade spökupplevelser vore lika vanligt som åska så vore det en annan sak..

Dessutom finns hos människor alldeles tydligt en tendens att *vilja* se saker som inte finns, och göra kopplingar som saknar stöd. Det är säkert högst mänskligt, men betyder också att man bör vara extremt försiktig med slutsatser (och till och med premisser!) när analyserar spökens framträdanden. Ibland verkar det liksom vara okej att inte välja den troligaste förklaringen.

Inget fel i det såklart, jag kan inte tänka mig en värld där allt kan förklaras genom rationellt tänkande, men det betyder inte att andar finns.


Jag tror att vi pratar förbi varandra trots att vi i grunden menar samma sak. Missförståndet bero på mig eftersom jag borde ha satt ordet spöken inom citationstecken. Jag trodde att det framgick av sammanhanget att med ”spöken” menar jag fenomen som är svårförklarade och vissa människor tillskriver dessa övernaturliga egenskaper och ursprung. Sedan är det ganska irrelevant i sammanhanget om ett fenomen har bevittnats av en stor eller liten population. Att bara en liten population har bevittnat ett fenomen vid ett enda tillfälle innebär inte att fenomenet inte har existerat.

Jag har gjort en klar distinktion mellan fenomen som har bevittnas av flera av varandra oberoende observatörer och fenomen som bevittnats/upplevts av enstaka individer. I vilket fall är åska ett ganska lokalt fenomen och följaktligen ganska osannolikt att ett åskväder i Stockholm kan ha upplevts av boende i Kiruna eller alla människor på jorden samtidigt.

Kärnan i det som jag har skrivit är att olika människor kan tolka ett och samma fenomen på diametralt olika sätt allt beroende på deras referensramar i vilka inkluderas deras världsuppfattning. Jag har inte pratat, i det sammanhanget, om fenomen som man med lätthet kan förneka att de har ägt rum.

Ljusfenomen på fotografier är lika påtagliga som åskan när samtliga som har den konkreta möjligheten att betrakta fotografiet kan se fenomenet. Förnekar du att det i de fotografier som lagts här finns något som ser underligt ut? Sedan är det en annan fråga vilka tolkningar man gör om fenomenets ursprung och karaktär.

Det finns alltid människor som ser saker som inte finns, likväl människor som inte ser saker som finns och vars existens kan påvisas genom intersubjektiva antagande eller vetenskapligt kontrollerade iakttagelser och experiment. (Jag har nämnt detta indirekt i mitt inlägg tidigare.)

Jag har pratat om tolkningar av fenomen som inte går att avfärda att de existerat.
 
Senast ändrad:
mater skrev:


Jag kan ju behålla spänningen och inte avslöja det direkt. Jag tror dock de flesta kommer misstänka vad det är.

Mattias


Jag ser två möjligheter:

a) Rök efter ett fyrkerkeri eller salutkanonskott som avfyrades strax innan.

b) Rök efter en fartygsmotor. När en stor fartygsmotor av äldre modell sätts igång kommer det en "puff" med svart rök som upphör så fort motorn är riktigt igång.
 
Det fina med spöken (fenomen, whatever, bla bla bla) är att de inte går att motbevisa. Försök bevisa att det inte finns en Jultomte t ex. Går inte. Du kan lyfta på masken på varenda du ser och finna en farfar och fortfarande kan någon säga: Men jag har sett den RIKTIGA tomten.


Beträffande madonnan i fönstret tycker jag att det är lätt att se att det är samma mönster som finns i övrigt i gardingen. Längst upp har gardinen en annan vinkling och blir ljusare då den reflekterar mer ljus på det sättet.

"Det okända" på TV4+ borde byta namna till "Det otäcka". Tycker inte om när engelsmannen går runt och berättar för folk vad de vill höra varpå de blir helt till sig. "Din pappa var en bra man", "han vill säga att det fanns inget du kunde göra för att förhindra att han dog".
 
Kanske dags att avslöja vad det är.. eller i alla fall troligast är. Enligt mig är det torkat löv eller kronblad från trädet till höger.

Men jag kan ju ha fel (visslar på ledmotivet till The twilightzone)..... :)


Mattias

PS.. fast det hade varit kul om det var en peruk :)
 

Bilagor

  • ufo2.jpg
    ufo2.jpg
    45 KB · Visningar: 569
Någon som plåtat spöken eller orber nyligen?
En del bilder är ju ganska fantasieggande - lite som att se en ruggig film.
 
Jag tog en serie-bildtagning, 5bilder/sekund i 2 sekunder = 10 bilder, jag ska se om jag hittar dom, I alla fall så stor kameran på ett stativ riktandes mot samma punkt

Bildruta 1-5 har inget konstigt.
Bildruta 6-8 ser man ett objekt, som färdat över hela himlen (14mm objektiv)
Bildruta 9-10 är normala.

Objektet ser ut som ett standard flygande te-fat, ca 10x7 pixlar stort uppzoomat! vad var det ? Ingen aning, men fort åkte det iaf!
 
Har förminskat denna lilla bild in absurdum...
-håll till godo..

Nå?;)

mvh P
 

Bilagor

  • liten fs.jpg
    liten fs.jpg
    33.7 KB · Visningar: 348
Tycker också det ser fågellikt ut, men molnen bildar en kul gestalt till höger bakom fågeln de med. (Det ser i mina ögon ut som en gapande sån där flygdinosaurie typ.)

Hittar dock inget jag tror är oförklarligt.

Tillägg: Inte för att jag sett någon flygdino då, men jag har sett Lillefotfilmerna iaf;)
 
loccus skrev:
titta litet åt hö skall du se...

Ja nu ser jag molnet. Ja det ser ut som ett ansikte. Vi har dock en inbyggd förmåga att se ansikten i olika saker (kommer inte ihåg vad fenomenet kallas nu), så det är väl den troligaste orsaken. Men det är alltid lite fascinerande när molnen formas så de ser ut som ansikten. :)
 
Det ljusaste molnet (som även är med och bildar flygödlan) kan också se ut som en pojke med huvudet på sned om jag tittar på ett anant sätt, men fortfarande ser jag inget som jag inte tror naturen i sig bildat.

Menar du förstorat utsnitt och inte förminskat? eller finns något där att ta annat mindre pixlat utsnitt av?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.