ntz skrev:
Lotta, det jag tror händer är att man i det omedvetna registrerar information, små fragment av skeenden som sedan bearbetas, i det undermedvetna och vi upplever dessa slutsatser som aha upplevelser eller föraningar. En sak som jag upplevt och som det var uppenbart i efterhand vad som egentligen hände är följande. Jag åkte till Grekland för att ordna så att min mor, hon har aldrig bott här, skulle genomgå en stor hjärtoperation. På väg till Grekland plågades jag av en föraning att hon skulle dö. Och så blev det, hon klarade inte operationen. Cirka ett år senare vaknade jag mycket tidigt på morgonen av att någon satt vid sängkanten. Min fru sov vid sidan om mig. På sängkanten satt min mor. Hon sa hej och jag svarade med att vad gör du här du är ju död. Hon skrattade och svarade "skulle inte jag veta att jag är död? Jag kom bara för en kort stund för att se hur du har det och prata lite". Vi pratade en stund, hon sittandes vid sängkanten och jag halvsittandes med ryggen mot sänggaveln. Sedan sa hon att det var dags för henne att gå och så försvann hon.
Vad hände egentligen? Innan jag åkte hade jag pratat med vänner som är läkare och fick klara besked att det fanns mycket stor risk att hon inte skulle klara operationen efter att ha drabbats av två svåra lugnödem på kort tid. Min rädsla och informationen från vännerna skapade föraningen.
Om hennes besök: Efter hennes död befann jag mig i en ganska kaotisk situation. Jag kunde inte acceptera det som hade hänt, massor med obesvarade frågor malde i mitt huvud och jag ifrågasatte hela tiden om jag hade agerat rätt, om jag inte hade kunnat göra mer och på ett bättre sätt, etc. Det fanns en tomhet som inte gick bort och jag kände att jag inte kunde bearbeta hennes bortgång. I verkligheten pågick en omedveten bearbetning som nådde kulmen vid tiden av hennes besök. Jag drömde att jag vaknade av att hon kom fastän det kändes så verklig då. När jag steg upp den dagen kände jag mig befriad. Hon var inte sur, besviken eller arg på mig. Jag hade gjort vad jag kunnat göra. Jag kände mig nästan lycklig den dagen. Mitt undermedvetna hade bearbetat fram försoning och befrielse.