Annons

Lån eller ägodel? Bil vs kamera

Produkter
(logga in för att koppla)
Enligt artikeln är det den som kör, eller är i besittning av bilen.
Sen var ju mitt tidigare exempel lite extremt, och jag har också svårt att tro att det skulle hända. Det vore helt bisarrt, även om jag tycker att det redan är bisarrt att man kan bli av med bilen fast man kan visa att man är registrerad ägare:confused:
Det är ju för att komma åt problemet med bilmålvakter.
 
Fifflare kan ju skriva bilar och annat på andra personer "målvakter" eller andra som av någon anledning ställer upp. Det är väl sådant som ställer till problem för alla reko personer som sköter sig.
I detta fall vore det i alla fall intressant att veta varför Ebba lånade ut bilen och hur länge kompisen använt den innan han blev stoppad av ordningsmakten.
 
Lyckades hitta artikeln från januari. Beslaget skedde i november förra året. Betalvägg, så jag sammanfattar.

Lastbil reggad på ett skrotföretag. 81-årig vän till familjen lånar bilen och så går det som det går. Firmaägaren överklagar, uppvisar överlåtelseavtal. Hjälper inte.

"Avgörande enligt tingsrätten är att det inte finns något avtal som visar varför 81-åringen körde fordonet."

Det har jag sett nån annanstans, man ska tydligen skriva nån slags låneavtal. Man jag tycker ju min idé att kolla med fogden om den man tänkt låna ut nåt till har skulder borde funka också.

Jag mindes fel. Det står inte hur länge bilen var utlånad. Men eftersom den användes i ägarens verksamhet kan det ju inte ha varit någon längre tid.

"Det finns en möjlighet för Lars Östman att gå vidare med ärendet. Tingsrätten skriver att han på egen hand kan starta en rättsprocess mot dels 81-åringen, dels mot de aktörer, bland annat ett företag, som kräver 81-åringen på pengar."

Jösses. Låter enkelt och billigt. Not!

Så knäppt! Att en skrotfirma äger en lastbil känns ju väldigt rimligt. Att en 81-årig privatperson väljer en lastbil känns mindre rimligt.
 
Hittade en annan artikel. Tjej lånar ut bil till kompis med skulder. Hon kan visa upp registeringsbevis och kvitton (kvitton pluralis tolkar jag som kvitto på bilköpet samt andra kvitton som rör bilen, underhåll och så).

"I tingsrättens beslut medges att det finns omständigheter som talar för att bilen tillhör Ebba Olsson och att hon har stått för dess kostnader.

Det räcker dock inte, eftersom rätten menar att hon inte har kunnat visa på vilken grund hennes vän har haft bilen i besittning utan att äga den."

Sjukt! Ska man behöva skriva papper för att kompisen lånar nåt av en?
 
Jag vill tro att det finns omständigheter vi inte känner till i det här fallet. Inte för att jag har någon som helst insyn eller kännedom om ärendet men jag tror inte att gemene man behöver vara särskilt orolig.

Precis så har jag tänkt kring detta fallet också. Det låter för osannolikt att både kronofogden och tingsrätten inte har rätten på sin sida utan tydliga bevis.

Det är något den gode Ebba inte vill avslöja i alla artiklar, för det verkar klart luddigt kring ägandet och brukandet av den där bilen. Mellan raderna så uppfattar jag i alla fall att Ebba stått som ägare, men att kompisen brukat den. Så hon har i princip varit en målvakt.
 
Precis så har jag tänkt kring detta fallet också. Det låter för osannolikt att både kronofogden och tingsrätten inte har rätten på sin sida utan tydliga bevis.

Det är något den gode Ebba inte vill avslöja i alla artiklar, för det verkar klart luddigt kring ägandet och brukandet av den där bilen. Mellan raderna så uppfattar jag i alla fall att Ebba stått som ägare, men att kompisen brukat den. Så hon har i princip varit en målvakt.
Det är aldrig bra att dra förhastade slutsatser. Det är rena spekulationer om Ebbas roll.
 
Ja. Om nu lastbilsägaren var målvakt, så är väl inte en firmaägare den typiska målvakten och varför väljer en 81-årig privatperson en lastbil som sitt transportmedel?

I Ebbas fall, även om vännen haft bilen på långlån behöver det ju inte vara konstigt. Känner t.ex. till folk som fått tillfälligt minskat behov av bil och lånat ut den till kompis eller släkting mot att de betalar sin del av skatt och försäkring.
 
En mycket stor fråga är varför det står i ägarbeviset att det är innehavaren av ägarbeviset (alltså namnet som står där) som är ägaren av bilen, om detta inte gäller. Transportstyrelsen ljuger alltså. Hur kan de komma undan med det?
Just det du frågar är väl hela vitsen med den här lagen.
Är det så att du tycker att medellösa halvkriminella typer som är registrerade "ägare" av 53 bilar är uppenbara och rättmätiga ägare trots att de inte ens kan beskriva vilken färg deras bil har, var den vanligen befinner sig nattetid eller vem som kör den?
 
Just det du frågar är väl hela vitsen med den här lagen.
Är det så att du tycker att medellösa halvkriminella typer som är registrerade "ägare" av 53 bilar är uppenbara och rättmätiga ägare trots att de inte ens kan beskriva vilken färg deras bil har, var den vanligen befinner sig nattetid eller vem som kör den?
Vad har det med det här fallet att göra? "Affärsidén" i det fallet är att skriva bilarna på en person som saknar tillgångar och sedan låta t ex felparkeringsavgifter stiga till ohemula belopp. Här har precis det motsatta hänt; det är ju inte ägaren, som enligt staten inte är ägare när det passar, som är skuldsatt. Dessutom får bilen numera användningförbud ganska snabbt om man låter skulderna byggas upp (tror på rak arm att det är 5000 kr som inte har betalats i tid), just av det skäl du beskriver.
 
Just det du frågar är väl hela vitsen med den här lagen.
Är det så att du tycker att medellösa halvkriminella typer som är registrerade "ägare" av 53 bilar är uppenbara och rättmätiga ägare trots att de inte ens kan beskriva vilken färg deras bil har, var den vanligen befinner sig nattetid eller vem som kör den?
Ja. Om de kan visa att lagliga medel överförts från deras konto som betalning för bilen så... Vilket torde vara fallet i båda de här fallen.
 
Senast ändrad:
Nu kom den här tråden till stor del att handla om bilar, medan trådstarten var litet mer on-topic och inkluderade kameror. Och strängt taget gör lagen (Utsökningsbalken) ju ingen skillnad mellan bilar och kameror, så min uppfattning är att en utlånad kamera eller optik kan utmätas precis lika lätt som en utlånad bil.
 
Det är ju för att komma åt problemet med bilmålvakter.
För att komma åt det problemet behövs strafflagsskärpningar som verkligen avskräcker, och inte som nu i mellanmjölkens rike.

I USA har dom straff som borde verka avskräckande, det borde införas här också. Även om hårdare straff inte leder till minskad brottslighet (?), så kan personen inte åsamka samhället mer skada om vederbörande sitter inne på några livstider, bokstavligen.
 
ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar