Tony johansson
Aktiv medlem
Inget alls, skulle jag tro. Men jag kunde inte låta bli att reagera på ditt påstående om att Sverige är en rättsstat.Säg mig … på vilket sätt är din fråga ett konstruktivt inlägg i debatten?
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Inget alls, skulle jag tro. Men jag kunde inte låta bli att reagera på ditt påstående om att Sverige är en rättsstat.Säg mig … på vilket sätt är din fråga ett konstruktivt inlägg i debatten?
Nej, det sa jag aldrig. Men om det jag skrev inte gäller ska det heller inte stå i ägarbeviset. För som det är nu utger alltså en myndighet falska uppgifter. Hur i helvete kan det vara okej i ett civiliserat samhälle?Just det du frågar är väl hela vitsen med den här lagen.
Är det så att du tycker att medellösa halvkriminella typer som är registrerade "ägare" av 53 bilar är uppenbara och rättmätiga ägare trots att de inte ens kan beskriva vilken färg deras bil har, var den vanligen befinner sig nattetid eller vem som kör den?
Detta svaret hedrar dig, det skall sägas. Bra, Tony.Inget alls, skulle jag tro.
Ja, debatten pro et contra om Sverige som rättstat är något som både kan och skall debatteras utanför Fotosidan, eller hur?Men jag kunde inte låta bli att reagera på ditt påstående om att Sverige är en rättsstat.
Det citatet utan större sammanhang ger att jag kan knycka en bil på gatan, köra den till en bilhandlare och sälja den på stående fot. Han som kör är ägare.[...]
Citaten från artikeln i SVT Nyheter tycker jag pekar på det i alla fall:
"Vem som står på registreringsbeviset spelar ingen roll. Den som kör bilen anses vara dess ägare."
och
"– I svensk rätt har vi en väldigt stark tradition av att den som har någonting i sin besittning anses vara ägare till den saken, säger Jakob Nyberg, sektionschef på Kronofogdens juristsektion."
[...]
Det är aldrig bra att dra förhastade slutsatser. Det är rena spekulationer om Ebbas roll.
De citaten hoppas jag var specifika för omständigheterna i artikeln (även om det inte framgår)Det citatet utan större sammanhang ger att jag kan knycka en bil på gatan, köra den till en bilhandlare och sälja den på stående fot. Han som kör är ägare.
Sannolikt finns det många krumbukter i lagen som gör att jag trots det som står på refererad nyhetssida inte äger den bil jag knycker.
Ja. Och väldigt många torde ha skulder hos fogden nu efter allt som varit.Skulle vilja säga tvärtom, gemene man borde definitivt vara orolig, Det är en sak att ha rätt, och en helt annan att få rätt.
Ovanstående ang att Sverige är en rättsstat.Är du onykter !?
Om du själv aldrig varit vid en domstolsförhandling och på egen hand fått erfara vad den s k rättsstaten Sverige är för något (I praktiken), då förstår jag att du tycker Sverige är en rättsstat.Ovanstående ang att Sverige är en rättsstat.
Intressant tjoat Tony.
På en skala med rättstat i ena ändan och polisstat i andra ändan - var placerar du Sverige då?
Ah, OK, jag förstår.Om du själv aldrig varit vid en domstolsförhandling och på egen hand fått erfara vad den s k rättsstaten Sverige är för något (I praktiken), då förstår jag att du tycker Sverige är en rättsstat.
Strängt taget är det väl inte du som gjorde något övertramp. Men jag håller med om att andra forum är bättre. Samtidigt kan inte vad som helst bara stå för sig själv som någon slags sanning. Därmed lämnar jag ämnet.Oj, jag verkar ha dragit igång något helt annat än tänkt när jag sade att Sverige är en rättsstat. Jag ber om ursäkt för ”övertrampet”.
Kan man inte ta debatten pro et contra om Sverige är en rättsstat i ett, för det ändamålet, bättre anpassat forum än Fotosidan? Snälla …
Nej, det där är jättekonstigt egentligen.Om man ska vara sån så skulle jag inte kalla en stat som beslagtar ägodelar från dess rättmätiga ägare för "rättsstat".