Annons

Övergivna hus, fabriker mm

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
mohei skrev:
På 90-talet jobbade jag mycket natt som väktare på Pharmacia som låg i Stadshagen. Sedan bytte de namn till Kabi-Fresenius eller nåt. Säkert dessa lokaler Christer menar. Korsningen Franzengatan och Warfvinges väg.
Där har jag knallat många ronder. :)

Hehe..Jag anade att det kunde vara den adressen.

Dit hänger jag gärna med.

Någon som vet vilka som a) har bevakningen och b) förvaltningen av fastigheten?
 
Jag vet inte om det är fullt men jag skulle gääääääääärna följa med. Blir smått lyrisk av övergivna hus.

Jag tar gärna semester från jobbet om ni ger er ut under veckodagar. Jag ska fundera på om jag själv har några bra tips
 
Senast ändrad:
Johan Okker skrev:
Någon som vet vilka som a) har bevakningen och b) förvaltningen av fastigheten?
Promenerade förbi idag, det ser riktigt risigt ut... Skulle inte tro man kan få komma in så lätt där inte, men skadar ju inte att fråga om nu någon vill ta den bollen och kolla.

Med tanke på den här skylten så är det ett populärt "utflyktsmål"...

(Längst ner står Fastigheten Lustgården 10 ägs av Stockholms Stad GFK och förvaltas av NCC Property Development genom SEFAB 08-556 298 00)
 

Bilagor

  • img2005-03-18_133045.jpg
    img2005-03-18_133045.jpg
    35.3 KB · Visningar: 2,668
Tack för din rekognocering Christer!

Jag skulle - om ingen annan anmäler sig - kunna ta mig för att kolla upp detta. Såg du något om vem/vilka som har bevakningen?
 
Nej, kollade inte. Och det är ju förvaltaren om någon som har mandat att släppa in löst folk, inte vaktbolaget. Skulle tro det är enklast om man kommer och säger att man har ett projekt man vill genomföra, "vi skall plåta för vårt konstprojekt Efter atombomben" eller något dylikt - inte bara säger att vi är ett gäng som vill plåta runt lite.
 
clindh skrev:
Nej, kollade inte. Och det är ju förvaltaren om någon som har mandat att släppa in löst folk, inte vaktbolaget. Skulle tro det är enklast om man kommer och säger att man har ett projekt man vill genomföra, "vi skall plåta för vårt konstprojekt Efter atombomben" eller något dylikt - inte bara säger att vi är ett gäng som vill plåta runt lite.

Nä jag tänkte mest att ju mera info som finns om objektet desto bättre.

Jag ska fundera lite på hur jag ska ta mig an det.. =)

Däremot är jag tveksam till att komma med direkta lögner för att få tillträde. Det försvårar i värsta fall för andra i framtiden.
 
Nästa temautmaning på Fotosidan - "Efter bomben". Kan ju vara ett riktigt intressant tema faktiskt.
 
Ett tips på ett ställe som är på väg att försvinna..Gamla nyboda varv eller "Docklands". Jag har varit där ett par gånger och plåtat. Det är riktig "efter atombombs" stämning där. Den här bilden är från i höstas. Jag åkte förbi där idag och tog lite bilder men snart är allt borta.
 

Bilagor

  • dockland.jpg
    dockland.jpg
    32.9 KB · Visningar: 2,701
Och ett riktigt ruckel på berget ovanför Nyboda varv.Det är nån typ av elcentral. trappa saknas till övervåningen så man får klättra.
 

Bilagor

  • ruckel.jpg
    ruckel.jpg
    34.5 KB · Visningar: 3,169
Jag minns när de höll på o byggde Hammarby sjöstad... Innan jag köpte min DSLR, och hade "soppatorsk" på min EOS 50. Det var underbart.

Nästan helt klart, innan folk började flytta in, det mesta på gatorna var färdigt, såsom hållplatser osv. Trafiken på en kväll eller helg var näst intill obefintlig. Smuts och skräp blåste omkring överallt. Byggsmuts och damm, otvättade fönster och byggmaterial överallt gjorde att det verkligen såg ut som en spökstad.
Cyklade där många gånger, men fotade aldrig. Ångrar mig inte (för jag ångrar mig aldrig (nej jag är inte psykopat men jag tycker man lär sig nåt av allt, därför är det ingen idé att ångra sig, kände att jag var tvungen att förtydliga mig så ni vågar gå i mörka gångar med mig :) )), men tycker det var synd att jag inte fotade då. Nu är det ju inte samma sak :)...

Instämmer om Nyboda varv, mkt läckert.
 
Beckholmen bakom Gröna Lund i Stockholm är ganska schysst, det är en marin miljö med gamla rostiga grejjer och båtar i olika skick.
Inga industrier direkt men ändå...
 
Hur hittar man till lövsta sopstation om man åker kommunalt? I närheten av hässelby eller?
Surt att man missade riksarkivet! Hänger gärna på om det blir nån mer gång.


clindh skrev:
Lövsta sopstation väster om Stockholm har en del sköna miljöer, den gamla stationen är förfallen och har många konstiga rör och annat som är kul att fotografera. På helgerna kan man vandra runt där ostört.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.