Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Övergivna hus, fabriker mm

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag var och plåtade gamla Docklands i början av veckan. Miljön är fortfarande ganska kul, framförallt om man kommer ihåg hur det såg ut på den tiden när det begav sig. Det finns ju fortfarande en hel del spår kvar från tiden som klubb.
Byggarbetarna som jobbade på platsen var riktigt trevliga och det var inga problem att vandra runt på området, både inne i byggnaden och utanför. Det som var själva Docklands är fö. K-märkt och kommer således stå kvar ett bra tag till. Dock hann de ju med att riva delar av byggnanden innan de kom på detta så helt fint är det ju inte.

Gamla Pharmaciahuset på Kungsholmen vore oerhört trevligt att ta sig till. Jag har en del avlägsna vänner som sysslar med UE och enligt dem så finns det en hel del spännande grejer i huset. Skulle någon kunna ordna fram tillstånd att gå in i huset vore det guld värt.

Sedan finns det ju som sagt var en hel del populära UE-ställen som kräver att man tänjer lite på lagens gränser. T-banestationen i Kymlinge är ju inget nedgånget hus men kan nog bjuda på en del bra fototillfällen. Det nedlagda mentalsjukuset (?) i Sörby är ett annat populärt utflyktsmål.

Jag är liksom många andra här oerhört fascinerad av gamla hus och skitiga industrimiljöer. Tyvärr är jag alldeles för feg för att ge mig ut på äventyr ensam, så om det arrangeras fler utflykter är jag oerhört sugen på att följa med. Saltsjö kvarn låter ju onekligen trevligt att botanisera i...
 
Gamla kraftvärmeverket i Västerås är en gigantisk byggnad som nog slår det mesta som nämnts i den här tråden.

Jag har gått igenom i stort sett hela byggnaden för ett antal år sedan och vet att byggnaden är proppfull med riktigt stora generatorer modell gamla och grejer jag inte har en aning om vad dom använts till.

Dom har väl i och för sig numera hunnit bygga om delar av huset men långt ifrån allt då kommunen inte tycks kunna bestämma sig för vad dom ska göra med byggnaden.

Tyvärr har jag inga bilder inifrån byggnaden eftersom jag då ännu inte börjat fotografera.
Däremot plåtade jag byggnaden utifrån för inte så länge sedan.

Jag kan garantera att innanmätet är något utöver det vanliga.
 

Bilagor

  • värmeverk.jpg
    värmeverk.jpg
    43.6 KB · Visningar: 2,819
Lasse H skrev:
Estland är ju egentligen inte särskilt avlägset för oss som bor i Sthlm nu när Viking , Silja ,Tallink m fl slåss om resenärerna.

Oslagbart tror jag när det gäller gamla övergivna fabriker mm tom mitt i stan (Tallin)

Snygg bild! (vad det nu är)
 
mohei skrev:
Vad betyder UE?

Urban Exploration, kids som springer runt i gamla hus, t-banan osv. Kika i denna tråd, finns en länk till flashback-forumet där detta "fenomen" diskuteras.
Måste säga att jag är ganska nyfiken på den biten :)
 
Bilder från ångkraftverket i Västerås finns på www.elmuseum.se Sidan är inriktad mot gammal elutrustning och det mesta är detaljbilder.
Finns även bilder från div andra kraftverk och industrier.
 
En kompis var där på ett jouruppdrag en natt för många år sedan. Han blev lite förvånad över att han inte var ensam i huset för han hörde samtalande röster bakom en stängd dörr. Bäst att tala om att man är här tänkte han och öppnade dörren, det blev då knäpp tyst och rummet var tomt.



clindh skrev:
Förresten så kontaktade jag Statens fastighetsverk angående att få komma in i gamla Riksarkivet i Stockholm, den byggnaden har alltid fascinerat mig med sina igensotade fönster. Det är helt tomt, och det lär spöka därinne också...

Och det visade sig att det går, om man är en grupp och bokar i förväg. Någon mer som är intresserad till våren, då det är lite mer ljus kanske?
 
Se där ja! Jo jag läste någon bok om spökerier i Stockholm för bra länge sedan, kommer ihåg att Riksarkivet stod omskrivet. Varför det skulle spöka där kommer jag inte ihåg, kanske någon gammal antikvarie är sur för att dom flyttade alla hans skrifter...
 
Stora Bryggeriet

Det här är en annan intressant byggnad, fd Stora Bryggeriet som nu står inne på Octapharmas fabriksområde i Hornsberg. Den fabriken är i drift men jag vet inte om de har något i just detta huset - det ser lite skabbigt ut men taket är renoverat och det går moderna rörledningar in i det, så dom kanske har något därinne. Det är hursomhelst ett intressant fotomotiv även utifrån.

(Och det lär spöka där också... det sägs att folk sett en jättelik karl dyka upp ur tomma luften. Jätten på Hornsberg har visat sig för en familj som bor nära bryggeriet och hundar börjar skälla och resa ragg vid vissa delar av byggnaden.)
 

Bilagor

  • img2005-03-18_140448-copy.jpg
    img2005-03-18_140448-copy.jpg
    16.5 KB · Visningar: 3,249
Lövsta

Jag var en sväng till lövsta och dumpade mitt gamla kylskåp. Det verkar inte vara helt enkelt att ta sig in i det gamla huset. Alla dörrar är ordentligt igensatta.

När jag var där hittade jag Karlssons lya.
 

Bilagor

  • lovsta400.jpg
    lovsta400.jpg
    47.9 KB · Visningar: 3,169
papi skrev:
En kompis var där på ett jouruppdrag en natt för många år sedan. Han blev lite förvånad över att han inte var ensam i huset för han hörde samtalande röster bakom en stängd dörr. Bäst att tala om att man är här tänkte han och öppnade dörren, det blev då knäpp tyst och rummet var tomt.

JO MEN TACK!
jag är mörkrädd å ja... jag kommer väl spänna fast mig på någons rygg under färden =)
 
Angående Västerås gamla ångkraftverk så var jag därnere idag och tittade. PEAB har åtminstone satt upp en byggskylt där de hänvisar till www.kokpunkten.se som tydligen ska bli "Sveriges häftigaste upplevelsecentrum". Hå hå ja ja...

Kanske kan värt att kolla om man kan få tillträde till byggnaden dock innan de hinner börja renovera, eller förstöra.
 
Gissade att Lövsta skulle vara svårt. Får ta o leta reda på nån förvaltare eller nåt. Det är som synes mkt läckert på utsidan och fantastiskt på insidan!

Saltsjöqvarn, det ligger i Stockholm va? Var i Stockholm? (Kass på sånt där..) Skulle vara kul!

//M
 
erro_67 skrev:
Angående Västerås gamla ångkraftverk så var jag därnere idag och tittade. PEAB har åtminstone satt upp en byggskylt där de hänvisar till www.kokpunkten.se som tydligen ska bli "Sveriges häftigaste upplevelsecentrum". Hå hå ja ja...

Kanske kan värt att kolla om man kan få tillträde till byggnaden dock innan de hinner börja renovera, eller förstöra.

Jag vet att dom redan har hunnit renovera en del av lokalerna.
Dock är utrymmena inomhus gigantiska och jag är säker på att mycket är intakt fortfarande.

Däremot kan det kanske bli problem med att få tillträde in eftersom de i flera år haft problem med inbrottstjuvar som burit med sig tonvis med gammalt kopparskrot som dom sedan sålt till skrothandlare.

Jag var själv inne i lokalerna för flera år sedan utan tillstånd eftersom det då stod öppet och det kändes verkligen som att hamna i "Doom" eller något annat dataspel.

Synd bara att jag inte hade någon kamera att dokumentera medan det fortfarande var helt orört.
 
Lasse H skrev:
Jag vet att dom redan har hunnit renovera en del av lokalerna.
Dock är utrymmena inomhus gigantiska och jag är säker på att mycket är intakt fortfarande.

Däremot kan det kanske bli problem med att få tillträde in eftersom de i flera år haft problem med inbrottstjuvar som burit med sig tonvis med gammalt kopparskrot som dom sedan sålt till skrothandlare.

Jag var själv inne i lokalerna för flera år sedan utan tillstånd eftersom det då stod öppet och det kändes verkligen som att hamna i "Doom" eller något annat dataspel.

Synd bara att jag inte hade någon kamera att dokumentera medan det fortfarande var helt orört.

Jag skickade just ett mail till dem och frågade. Skrev även att det nog finns fler här på FS som är intresserade. Vi får se om/vad de svarar.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.