Annons

Övergivna hus, fabriker mm

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
det finns en underbar fabriksruin i As (ska vara tjeckiska bokstäver och uttalas ungefär som Asch) i tjeckien.
har plåtat lite där men inte skannat in bilderna.
den är totalt demolerad och det finns massor med skoj att plåta.
om den nu finns kvar... det var 6 år sen jag var där.
 
clindh skrev:
Kolla detta tips och dessa bilder! Och det finns en del att se i Finland också

Låter som läge för en längre bussresa :)

Kollade silentwall-länken med övergivna byggnader i Finland och hittade ett framtida projekt. Jag spenderar ca 1 vecka/år i trakterna kring Mikkeli och nog fanns det bildexempel därifrån. Har sedan tidigare planerat att fota en övergiven lada på släktens ägor, nu blir det nog en gammal övergiven officersskola (om jag fattat översättningen rätt) också. :)
 
Säters gamla paviljong

Ska vi försöka få ihop en gäng för lite foto i Säter? Hur ser det ut nästa vecka t.ex.? Personligen skulle det passa med tisdag eller onsdag kväll (efter kl 17 eftersom jag jobbar). Någon/några som har lust att hänga på?
 

Bilagor

  • säter.jpg
    säter.jpg
    46.8 KB · Visningar: 8,080
Jag korrigerar mig själv: måndag eller onsdag kväll, d.v.s. den 11'e eller 13'e passar mig. Någon annan?
 
Estland, ett ställe där jag varit en hel del och där finns det gott om övergivna byggnader från Sovjet tiden. Den mest spektakulära jag sett är den övergivna ubåtsbasen i Paldiski, större än Pentagon och Ryssarna tog fönstren med sig hem.
Även dom övergivna bostadshusen i området är fönsterlösa och ödsliga trots att dom ligger inblandade med dom bebodda, Tar man en bild på dom bebodda områdena som byggdes under Sovjet tiden så blir det samma stämning, åtminstone i gråväder.
Jag har massor med bilder därifrån tagna med min gamla IXUS och om jag fattade hur man gör skulle jag lägga upp smakprov. Tror att det kan bli en bra fotoresa med starka bilder och kontraster mot det nya Estland, ser fram emot att få se resultaten.
 
Flyg från Arlanda till Tallin med utresa tor 23 jun -- hemresa sön 26 jun kostar ca 1500kr inkl flygskatt. Båt är förstås billigare, men långtråkigt. :) Datumet ovan är bara ett exempel, men personligen tycker jag vi siktar på någon gång framåt sommaren = vaaarmt o skönt.
 
Var ligger Säters gamla paviljong? Närheten av Sthlm=jag är på. Blir det inte lite svagt med ljus så dags på dagen? När vi var på Riksarkivet höll vi på i fyra timmar drygt.

Nu har Hemköp, i senaste reklambladet, en grej där de med Birka Cruises bjuder på en Tallinnresa. Man ska köpa 4 påsar snacks för tot 50kr så får man en kryss lö-må under perioden 1/4-17/6.
 
erro_67 skrev:
Säters gamla paviljong

Ska vi försöka få ihop en gäng för lite foto i Säter? Hur ser det ut nästa vecka t.ex.? Personligen skulle det passa med tisdag eller onsdag kväll (efter kl 17 eftersom jag jobbar). Någon/några som har lust att hänga på?

Nästa vecka på tisdag är klockrent för mig!
På onsdag ska jag på husföreningsmöte (jippii) kl 19.00 så där skulle det inte funka för mig.

Dock bor jag i Hedemora, bara ett par mil från Säter, så jag kan ju pipa dit närsomhelst, men det skulle vara roligare om vi är flera.
 
Cerwinski skrev:
Dock bor jag i Hedemora, bara ett par mil från Säter, så jag kan ju pipa dit närsomhelst, men det skulle vara roligare om vi är flera.

Jag har hört att det spökar där, så det är nog bra om ni är flera.
 
Synd att det är så långt från Göteborg, ingen här i trakten som vill ut på något kul liknande ställe? Vad gäller spökerier så var jag och en kompis ute på landet på ett ställe och skulle fota ett gamalt hus och pratade med en man i närheten om det spökade i huset, han blev förvånad över att jag ställde en så rak fråga, och han svarade: - hmm. jo vars, det var en gång som det hettade till ordentligt därinne... sen fick jag inte höra mer om det... Men för mig som är Kristen så har jag inget problem att varken tro på det eller vara rädd för det, att det finns en andevärld som vi inte kan se behöver man nog inte vara Kristen för att förstå att den finns, men man ska givetvis ha respekt för den, nu ska jag inte sväva ut och börja prata om det mer här och nu...

Min ögonblicksbild av ett spöke (dock en snäll variant :)
http://www.fotosidan.se/pools/view/10/355941.htm

/Magnus
 
Jaha, nu får jag göra någon annan glad igen

Måste avboka Saltsjöqvarn eftersom mina luftrör inte gillar detta blötkalla väder. Den kalla och dammiga luften som lär vara där blir lite för mycket att klara av just nu.
 
Hej!

Nu gjorde Du mig glad. Men samtidigt tråkigt för Dig att vädret ställer till det.

Har suttit under en vecka och väntat på en restplats. Där kom den...

\\Sten
 
Ja, det är så synd om mig att jag har köpt ett objektiv till min analoga Nikon. Fyndade ett 105/2.5 MF billigt.
Nikons AF är ju så jä*** slö så jag har bestämt mig för att inte slösa pengar på icke prisvärda AF-objektiv.
 
Hur är det med Estland eller något av de andra Baltstaterna?
Vågar man utan problem bege sig till städernas mer nedgångna delar med kamerautrustning för 50k+ eller bör man akta sig för sånt?
Jag och flickvännen har länge funderat på att åka över några dagar och plåta lite men jag har känt en viss oro för att smyga runt i skumma kvarter med alla grejer? Är det en befogad oro eller behöver man inte vara rädd för ryska maffiosos? (eller lokala ungdomsgäng som tycker man stör deras vardag?)
 
Cerwinski skrev:
Nästa vecka på tisdag är klockrent för mig!
På onsdag ska jag på husföreningsmöte (jippii) kl 19.00 så där skulle det inte funka för mig.

Dock bor jag i Hedemora, bara ett par mil från Säter, så jag kan ju pipa dit närsomhelst, men det skulle vara roligare om vi är flera.

Tisdagen visade sig ju tyvärr inte vara klockren för mig.

Måndag 11/4 då? Eller onsdag 20/4? Eller tis/ons 26-27/4? Eller tis/ons 3-4/5?

Nån som nappar på Säter då?
 
erro_67 skrev:
Tisdagen visade sig ju tyvärr inte vara klockren för mig.

Måndag 11/4 då? Eller onsdag 20/4? Eller tis/ons 26-27/4? Eller tis/ons 3-4/5?

Nån som nappar på Säter då?

Nej, jag såg det senare.
Måndag den 11:e funkar lika bra för mig.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.