Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Övergivna hus, fabriker mm

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tack allihop, det var en riktigt givande utflykt det där. Mycket läckert hus som vi får hoppas kommer att användas till något som även vanliga dödliga får tillgång framöver, inte ännu en myndighet. Kanske Fotosidan skulle hyra det och öppna studiokollektiv, utställningssalar... ;-)

Ja, nu skall jag till att skapa pooler - och klart vi skall ha en för oss med sådana här böjelser också... Skall det heta "Urban Exploring", eller "Abandoned Places" kanske. Eller rent utav något på svenska kanske.
 
Hej!
Jag tackar jag med, och credit till initiativtagaren.

Tyvärr har jag dåliga nyheter om Lövsta :( : det är ett no-go. Pratade med den andra kontaktpersonen. Hindret är att de inte vill att bilder ska spridas så annat folk, som inte ska vara där, får nys om Lövsta, kommer dit sent och förstör platsen/förstör sig själva (farligt där). En "ljusglimt" är att det ska ju rivas, men det sker inte förrän om kanske 1-2 år. När det väl är rivet spelar det ingen roll vad som händer med bilderna, så det kanske kommer finnas möjlighet att få komma o fota strax innan de börjar.

Vad gäller mina bilder från Riksarkivet kommer de nog tyvärr dröja lite. Min dator är inte så kraftfull (1800+/256/30gig=segt) + mkt i skolan + standardmedlem på FS.se (nästa månad så :))=långsamt men säkert.

Väl mött vid Saltsjöqvarn i helgen!
//Marcus
 
Äsch, den tog ju jag också.. :)

Nu finns en pool för våra bilder.
http://www.fotosidan.se/pools/view/40.htm

Den kan ju göras om till en mer generell "UE"-pool sedan. Men jag gillar inte riktigt "Urban Exploring"-ordet, det börjar dras i smutsen nu av alla kids som bryter lås och sabbar.
 
clindh skrev:
Ja, nu skall jag till att skapa pooler - och klart vi skall ha en för oss med sådana här böjelser också... Skall det heta "Urban Exploring", eller "Abandoned Places" kanske. Eller rent utav något på svenska kanske.

Bra fråga. De två titlarna ger ju poolen olika karaktär. Övergivna torp passar i mitt tycke föga in i "Urban Exploring" men däremot passar såväl industrier som klassiska ödehus väl in i "Adandoned places". UE-projekt behöver ju inte heller inbegripa övergivna ställen utan utforskandet av högst använda tunnlar, bunkrar o.s.v. räknas väl dit? Frågan är vilken inriktning som är att föredra - jag är osäker. Roligast vore att hitta ett svenskt namn, i varje fall om det gäller inriktningen abandoned places (UE är väl mer en etablerad term)?

/ F.
 
Jo precis, jag är mer inne på att det är för foto inspirerat av sköna sajter som just Abandoned Places och Modern Ruins (finns länkar i början av tråden).
 
Tackar för en trevlig dag på gamla riksarkivet. Sånt här borde göras ofta.



Hasse
 

Bilagor

  • ra1.jpg
    ra1.jpg
    44 KB · Visningar: 1,260
Ja Urban Exploring börjar få en negativ klang av all förstörelse.Ett svensk namn är också roligare, men det är svårt att få in hela begreppet, typ "Urbaner och Ruiner" hehe
 
clindh skrev:
Jo precis, jag är mer inne på att det är för foto inspirerat av sköna sajter som just Abandoned Places och Modern Ruins (finns länkar i början av tråden).

det är nog det bästa. det ska bli intressant att se poolen när den kommer igång. har du något titelförslag till poolen?

/ f.
 
Nej, jag hoppades ni skulle komma på ett.. :)

Men "Abandoned Places" tycker jag matchar bäst det vi är inne på här tycker jag; både modernt som gammalt, urbant som ödsligt platsar in. Det är ett engelskt namn iofs men kan vi ha en pool som heter "Subculture" så...
 
Någon som vet liknande övergivna fabriker, lagerlokaler, rost och slitna hus i södra Skåne?

Dessutom har jag bara en liten fråga: Är det helt öppet för att plåta i alla tågstationer, typ Malmö centralstation m.fl?
 
clindh skrev:
Nej, jag hoppades ni skulle komma på ett.. :)

Men "Abandoned Places" tycker jag matchar bäst det vi är inne på här tycker jag; både modernt som gammalt, urbant som ödsligt platsar in. Det är ett engelskt namn iofs men kan vi ha en pool som heter "Subculture" så...

Det enda jag tänker mig är att om ni döper poolen till abandoned places så bir det någonslags koppling till www.abandoned-places.com.

moderna ruiner
samtidens ruiner
de bortglömda rummen
 
Igår var jag och en polare ute och travade i skogen i trakterna och letade efter resterna av ett nedlagt pappersbruk.

Tyvärr var alla byggnader rivna, men det fanns en del bråte kvar i skogen. Bland annat räknade vi till lätt över 15st(!) gamla snöplogar.

En bit därifrån står den gamla kraftstationen kvar men tyvärr var det mesta utrivet även om själva huset stog kvar. Hela omgivningarna där var rätt spännande och det blir nog någon mera vända dit skulle jag tro.

En tripp till gamla paviljongen på Säters sjukhus är inplanerad framöver :)
 
matnyttige skrev:
Inte ett ord om Sveriges framsida (västkusten). Finns det inga övergivna hus här?

fengerfors bruk i dalsland kan rekommenderas. delar av fabriken används, andra delar står och förfaller. likaså är fåglaviks glasbruk i västergötland helt klart värt ett besök. jag och per-arne andersson var där för inte så länge sedan, vilket framgår av länken. blir resultatet av vår exkursion såsom jag hoppas kommer jag inom kort lägga upp ett antal bilder därifrån (liksom från fengersfors) på min hemsida. båda bruken är för övrigt bara att promenera in i (genom de öppna dörrarna eller något av alla hål i själva fasaderna).

de bortglömda rummen är en bra pooltitel!

/ f.
 
Senast ändrad:
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.