Jag har testat Luminar 3, On1, Capture One, och DxO Photolab och den jag slutligen fastnade för var DxO. Skälet till detta var främst råkonverteraren som är, i mitt tycke, fantastisk! Jag har inte jämfört programvarorna emellan men den är klart bättre än LR. Kollar man på folk som är mer ambitiösa testare än jag är det just den som särskiljer DxO från mängden.
En annan sak som vägde tungt är att det är den enda av dessa programvaror där man inte är tvungen att ladda ner sina bilder som miniatyrer till programmet, utan den läser direkt från din HDD. Jag har vid ett par tillfällen blivit tvungen att ladda om LR och fått göra om hela inläsningen då.
Eftersom DxO äger NIK kollektionen, som jag använder, har dom ett mycket snyggt och användarvänligt gränssnitt i Photolab.
Till detta har dom även DxO Optics som läser in vilken kamera/objektiv kombination som använts och korrigerar för dom fel dessa orsakar.
Slutligen finns även DxO Filmpack som imiterar gamla klassiska 35mm filmers korn, svärta och färger.
Det jag saknar från LR är inte så mycket men det skulle vara möjligheten till panorama, även om det är en funktion man inte använder så ofta. Jag tycker även att utskriftsmodulen i LR är väldigt lättanvänd och smidig. Jag skulle även vilja ha magnetiskt lasso från PS men den fanns ju inte heller i LR.