thommym
Aktiv medlem
There is no such thing as a free lunch.
Förväntar du dig att allt skall vara gratis – bara för det är digitalt?
Tja, GIMP, Darktable, RawTherapee med vänner är hyfsat gratis.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
There is no such thing as a free lunch.
Förväntar du dig att allt skall vara gratis – bara för det är digitalt?
Den som lever får se, men jag tror mer på Peter Kroghs artikel från 2017.Personligen tror jag som författaren till nedanstående artikel, att LR Classic kommer att fasas ut och LR CC uppdateras med funktionerna från Classic på sikt. Prenumerationen kommer att innefatta molnlagring. De som plåtar mycket får betala häftigt för prenumerationen och Adobe blir ännu rikare!
Printing Part IV – Software Part 1 – raw converters and editors. - Luminous Landscape
Printing Part IV – Software Part 1 – raw converters and editors. - Luminous Landscapeluminous-landscape.com
Just as the advent of Lightroom did not kill Photoshop, the introduction of Lightroom CC will not kill Lightroom Classic. It’s a hugely popular program for an important part of their customer base. And creating a cloud-native version of the software, instead of trying to shoehorn the program into a workflow it did not fit, frees up resources to make Lightroom a better desktop application.
Kör man win7 är det lugnt. Det kommer inga fler uppgraderingar
Att fortsätta med Win7 blir som att sätta sig i karantän så fort man surfar på nätet är man oskyddad.
Fick problem med XP då bredband leveratör stängde av min dator. Kör Win 7 fortfarande på FS datorn tills det händer igen. Har inte råd att köpa ny PS dator under de närmaste åren. CO-19 gör att man inte lägger ut på något som inte absolut nödvändigt. Befintlig dator för omordärn för att uppdatera till Win 10.Nej varför då? Virusmakarma borde ha litet eller inget incitament att tillverka virus för ett operativ som "ingen" längre använder.
För alla som fortfarande använder LR 6, här finns en lista på uppdateringar sedan dess:
All The Features added to Lightroom Since the Last Stand Alone Version (Version 6) — Thomas Fitzgerald Photography
Lightroom’s move from a perpetual license model to a subscription was undoubtedly the most controversial development in the history of the software. Because of this, there are still a substantial number of people using Lightroom version 6. While many of these using 6 do so out of ideological objectiblog.thomasfitzgeraldphotography.com
Personligen tror jag som författaren till nedanstående artikel, att LR Classic kommer att fasas ut och LR CC uppdateras med funktionerna från Classic på sikt. Prenumerationen kommer att innefatta molnlagring. De som plåtar mycket får betala häftigt för prenumerationen och Adobe blir ännu rikare!
Printing Part IV – Software Part 1 – raw converters and editors. - Luminous Landscape
Printing Part IV – Software Part 1 – raw converters and editors. - Luminous Landscapeluminous-landscape.com
För alla som fortfarande använder LR 6, här finns en lista på uppdateringar sedan dess:
All The Features added to Lightroom Since the Last Stand Alone Version (Version 6) — Thomas Fitzgerald Photography
Lightroom’s move from a perpetual license model to a subscription was undoubtedly the most controversial development in the history of the software. Because of this, there are still a substantial number of people using Lightroom version 6. While many of these using 6 do so out of ideological objectiblog.thomasfitzgeraldphotography.com
Personligen tror jag som författaren till nedanstående artikel, att LR Classic kommer att fasas ut och LR CC uppdateras med funktionerna från Classic på sikt. Prenumerationen kommer att innefatta molnlagring. De som plåtar mycket får betala häftigt för prenumerationen och Adobe blir ännu rikare!
Nu verkar tråden i synnerhet handla om Lightroom, men för dem som är intresserad av att ersätta Photoshop, Illustrator och InDesign, så är det just nu 50% på Affinity-sviten som är just utmanare till dessa. 299 kr/st – otroligt prisvärt om du frågar mig!
Efter ett år har du alltså spenderat 5736 kr, medan den som köpt de tre programmen från Serif spenderat 897 kr. År två får du fortsätta betala 5736 kr till, om priset inte höjts, medan Serif-köparen kan fortsätta använda sina program och spenda 0 kr. 11472 kr mot 897 kr. Jag tror att många skulle notera en skillnad på över 10000 kr på bankkontot. Om man sedan behöver Adobe-programmen kan man förstås tycka att det är ett vettigt pris, men det är något annat.Med tanke på att man får hela CC sviten:
för 478 SEK/ månad så är Affinity inte speciellt billigt ....
- Photoshop
- Illustrator
- InDesign
- Adobe XD
- Lightroom
- Acrobat Pro
- Animate
- Dreamweaver
- Premiere Pro
- Premiere Rush
- After Effects
- Dimension
- Audition
- InCopy
- Lightroom Classic
- Media Encoder
- Character Animator
- Prelude
- Fuse
- Bridge
- 100 GB molnlagring, Adobe Portfolio, Adobe Fonts och Adobe Spark
Kombinationen LR och PS är väl ACR och PS? Själv har jag aldrig varit speciellt förtjust i LR, jag har nästan alltid öppnat råfilerna i ACR och sedan PS. Har man inte haft behov av databasen i LR, har Bridge fungerat utmärkt för att öppna råfilerna i ACR. Dock har jag mest använt Capture One de senaste åren och öppnat till PS därifrån. Nu verkar Capture One få lagerhantering i nivå med PS, och om det stämmer kan man kanske äntligen pensionera gamla Photoshop CS6!Tack för intressanta länkar. Adobes agerande är verkligen mystisk. Det har aldrig funnits fler som försöker avsätta dem från tronen.
LR är väl fortfarande den med störst marknadsandelar fast andra som C!PRO och ON1 ökar säkert en hel del.
Trots det går det inte att komma ifrån att LR är den med störst bredd.
Ett svar på varför det inte händer mer kan ju också vara att Adobe jobbar hårt med att skapa ersättaren till LR. Kanske en version där man kombinerar PS med LR för fotografer..
Nej varför då? Virusmakarma borde ha litet eller inget incitament att tillverka virus för ett operativ som "ingen" längre använder.
Var hittar du detta erbjudandet?Med tanke på att man får hela CC sviten:
för 478 SEK/ månad så är Affinity inte speciellt billigt ....
- Photoshop
- Illustrator
- InDesign
- Adobe XD
- Lightroom
- Acrobat Pro
- Animate
- Dreamweaver
- Premiere Pro
- Premiere Rush
- After Effects
- Dimension
- Audition
- InCopy
- Lightroom Classic
- Media Encoder
- Character Animator
- Prelude
- Fuse
- Bridge
- 100 GB molnlagring, Adobe Portfolio, Adobe Fonts och Adobe Spark