Visst kostar uppdateringar, inget konstigt med det. Jag har själv bekostat uppdateringar av LR sedan jag började med trean. Det är nog ingen som förväntar sig att det skall vara gratis, även om det finns programvaror där man köper det en gång och får livslång uppdatering. Jag har några sådana som jag använder sporadiskt och där det ofta skett flera uppdateringar mellan mina användningar.
Det som jag vänder mig emot är att prenumerationsformen ger ett program som står och faller med att jag betalar kontinuerligt. Den dag jag inte vill eller kan eller använder programmet så sällan att periodavgiften ter sig för hög så blir det tvärnit. Jag står där med en massa RAW-bilder som är redigerade men som jag inte kan komma åt med annat än att jag återupptar prenumerationen eller köper något annat program och börjar från början.
Med det köpta programmet kommer jag åt att redigera vidare, både gamla och nya bilder fram till de som tagits med utrustning nyare än vad senaste köpta programversion tillåter.