Det är inte min avsikt att överdriva (även om samtliga av de D750-användare jag pratar om drabbats såtillvida att de fått lämna in sina hus, t.o.m. flera gånger, med skapliga väntetider) utan att belysa att Canons konservatism, och kvalitetskontroll, är en del av deras affärsstrategi. Det betyder inte att jag tycker den strategin per se är "bättre", men att varje val har sina trade-offs.
.
Som sagt i min förra post; för att ta det säkra före det osäkra så har de återkallat hela serier, fast det endast varit väldigt få exemplar som uppvisat problem.
Av de som de få exemplar i de återkallade serierna som faktiskt haft något fel, så är det av de väldigt få som drabbats av de praktiskt.
Det är tråkigt med fel, men det har även Canon, Sony och Fuji drabbats av. Bra av Nikon att sköta det så generöst med service utanför garanti (med D600 så var det rätt oansvariga tycker jag).
Det är dock het frivilligt att lämna in. Inget som helst tvång.
Har själv D750 som ingår i dessa serier som har rätt till gratis service/åtgärd, men har än så länge inte brytt mig (har inte haft något som helst ont av det, och inte orkat lämna in än).
Värre tycker jag det var med hanteringen av D600 som skräpade ner sensorn, eller med Canon och deras alla tidigare AF-problem. Där löste de det till slut, men det var segt och satt väldigt långt inne.
Har inget emot Canon. Har flera kompakter av de, och varit nära att köpa 6D när den kom. Skulle absolut kunna tänka mig byta till och fota med Canon. Mycket bra kameror och objektiv. Men de är knappast bättre kvalitet än Nikon eller någon annan.
Konservatismen sitter (enligt mig) på andra plan. Inte QA-sidan som är bättre (anser jag). Den är bra för inte bara mina Canon-kameror, men även mina från Nikon, Fuji, Leica och Panasonic.
Så att hänvisa sämre DR/sensorer, bara ett enda minneskortfack, och annat, till att Canon vill hålla kvaliteten uppe på topp tror jag personligen är 100% rent struntprat, och något som uppfunnits av den som vill "trösta sig" med det.