Annons

Öppet brev till Canon, många rätt

Produkter
(logga in för att koppla)
Hur blir det nu, A6000 hade inte ibis så det blev inte skippat med A6300, A6500 fick ibis, första A7/A7R hade inte ibis, men nästkommande modeller fick det. Man har ju inte skippat ibis i samma serie, eller valde att ge A7RII ibis i stället för A6300 vilket jag inte tror, A6000 var hyggligt populär och lätt, kanske man ville att A6300 bara skulle vara en något förbättrad variant.

Min egna gissning är inte att Sony är förvirrade, utan att de helt enkelt vill ge kunderna ett val; Vill man ha IBIS så köper man A6500, och vill man spara vikt och pengar så köper man istället A6300. Enkelt.

Tycker det är utmärkt gjort av Sony att ge dess köpare dessa val och denna frihet att själva välja IBIS, eller inte.

Eller inte bryr sig om att rätta buggar/problem - vilket just är min poäng.

Därav att man skulle kunna säga att en tillverkare som rättar många problem möjligtvis har varit slarviga och har QA-problem.

MEN... däremot så kan man inte bevisa det omvända; att en tillverkare som låter bli att släppa fixar har en god QA.

Vilket var det jag ville påpeka.

Fast få uppdateringar och få rapporterade buggar tyder på ett bra QA arbete medan många uppdateringar och många rapporterade buggar tyder på brister i QA arbetet.

Med vänlig hälsning Mattias

Det gäller alltså inte bara för APS-C.

Ok. Då är jag med.

Skillnaden är att A6300/A6500 är väldigt lika tekniskt (förutom IBIS) av samma generation, och släpptes (nästan) exakt samtidigt.

A7-serie mk1 och mk2 är två helt olika tekniska generationer, men annars så har du ju helt rätt att man fortfarande kan köpa Sony FF-hus utan IBIS (men med den klara nackdelen att då även få äldre sensor, AF och annan teknik).

Jag tar mig friheten att dela upp ditt inlägg då jag anser du mixar samman två helt olika saker.

Håller jag personligen inte med om att det automatiskt är fallet.

Håller jag personligen helt och hållet med om.

Men du delar inte upp mitt inlägg utan du klipper bort delar så att det får en helt annan innebörd än vad jag skrev.

Men du delar inte upp mitt inlägg utan du klipper bort delar så att det får en helt annan innebörd än vad jag skrev.

Det gick inte att göra på annat sätt. Det är du som har mixat samman två helt olika påståenden och aspekter som diskuterades i tråden, i en och samma mening i ditt inlägg/svar (tyvärr).

"..." infikerar där jag klippt. Se ovan.

Jag tror oavsett att mitt svar är väldigt tydligt och enkelt att förstå (för de flesta).

Autofokus är tydligen lika mellan A6300 och A6500, sedan skiljer det dock lite mera, A6500 har fått bättre struktur över menyerna, med bland annat autofokus inställningarna samlade över mindre flikar, menyrader med olika färg för att bättre minnas dom, IBIS är nämnd redan, bufferten är betydligt bättre med 300 jpeg/100 Raw, det går att titta på bilder/förstora medans bilder skrivs till kortet, förändringar med Touch möjligheter ( fast behöver förbättras rejält )- Greppet på A6500 har blivit lite större, enligt Sony lättare att hålla större objektiv med kameran.

Förutom IBIS och större grepp så hade säkert FW kunnat fixat annat, Canon har en mycket bättre touch lösning än Sony. D500 banar väg med en mycket högupplöst skärm ( kanske tuffare att skyffla bilder i Live View möjligt vis )

Ursäkta OT men det skiljer en aning mera till det bättre med A6500.

Det gick inte att göra på annat sätt. Det är du som har mixat samman två helt olika påståenden och aspekter som diskuterades i tråden, i en och samma mening i ditt inlägg/svar (tyvärr).

"..." infikerar där jag klippt. Se ovan.

Jag tror oavsett att mitt svar är väldigt tydligt och enkelt att förstå (för de flesta).

Ha ha ha när mixade jag nått??? Jag gjorde ett påstående om hur man som utomstående kan skaffa sig en uppfattning om företags QA arbete och få uppdateringar och få rapporterade buggar tyder på ett bra QA arbete medan många uppdateringar och många rapporterade buggar tyder på brister i QA arbetet och det finns kameraföretag som passar in på båda dessa beskrivningar.

Autofokus är tydligen lika mellan A6300 och A6500, sedan skiljer det dock lite mera, A6500 har fått bättre struktur över menyerna, med bland annat autofokus inställningarna samlade över mindre flikar, menyrader med olika färg för att bättre minnas dom, IBIS är nämnd redan, bufferten är betydligt bättre med 300 jpeg/100 Raw, det går att titta på bilder/förstora medans bilder skrivs till kortet, förändringar med Touch möjligheter ( fast behöver förbättras rejält )- Greppet på A6500 har blivit lite större, enligt Sony lättare att hålla större objektiv med kameran.

Förutom IBIS och större grepp så hade säkert FW kunnat fixat annat, Canon har en mycket bättre touch lösning än Sony. D500 banar väg med en mycket högupplöst skärm ( kanske tuffare att skyffla bilder i Live View möjligt vis )

Ursäkta OT men det skiljer en aning mera till det bättre med A6500.

Vi är flera som varit OT isf. - så iaf. jag tycker det är helt OK (och är själv minst lika OT isf.).

Jo, grepp och touch har du helt rätt i. Glömde bort de i sammanhanget måste jag erkänna.

Kan ändra till att säga att de är tekniskt i exakt samma generation, och i stort mycket lika förutom IBIS.

Touch använder jag själv inte så mycket (fast att jag har det på flera av mina kamerahus), och för mig personligen så är det IBIS som är det mest intressanta, och (för mig) den stora avgörande skillnaden.

Skulle också starkt misstänka att IBIS är den tekniskt (tyngd, teknisk komplexitet, etc.) och kostnadsmässigt största avgörande skillnaden även för Sony i tillverkning mellan dessa två kameramodeller.

Jovisst förbättringar bland dom olika kamera modellerna har så klart inte kommit samtidigt, Rörlig skärm hos 6D2 innebär inte att dom är först, elektronisk tyst slutare hos A9 eller D850 innebär inte att dom var först med det eller, Touch skärm vet jag inte vem som var först med, har funnits sedan flera år men i olika skepnader, även någon gammal Nex kamera har haft det.

Nja, det är inte korrekt som du beskriver det.

De har haft IBIS i tidigare äldre modeller, men sedan skippat det ett tag. Numera, av moderna APS-Ckameror som säljs, så är det endast den allra senaste A-6500 som har det.

De har aldrig tidigare haft IBIS (om du verkligen menar den 5-axliga tekniken) i någon E-mount APS-C före A6500. Konica Minolta var först med AS eller "antiskake" som de kallade det i DSLR:er men det var en äldre teknik som inte var 5-axlig (vilket alltså riktig IBIS har). Sony körde vidare men åtgärdade direkt barnsjukdomarna som KM D7D hade och kallade den SSS "Super Steady Shot" eller SSS. Så IBIS betyder inte bara "antiskak inbyggd i kamerahuset" utan det betyder också 5-axlig stabilisering i praktiken vilket är något annat än den gamla AS/SSS.

Från början lade man all bildstabilisering i E-mountobjektiven om man skickade med sådan. Den kallas OSS (Optical Steady Shot). Nu råder viss förvirring tycker jag med Sonys hantering av detta. Vissa objektiv får OSS idag men långtifrån alla. IBIS kan samexistera med vissa nyare OSS-objektiv men tydligen inte alla och det är ju ett aber för då måste "antiskak" stängas av så systemen inte motarbetar varann. Alla OSS-objektiv har heller inte några reglage för att stänga av stabiliseringen och det kanske borde finnas om man nu vill använda OSS istället för "antiskak". Jag har själv inte sett några större problem med mina spegellösa men jag vet att jag hade problem i detta avseende med min DSLR A580 och mitt Sigma 150-500mm som alltså är av en äldre sort och har Sigmas OS-stabilisering vilket de alltså numera inte skickar med eftersom Sonys tjockkameror har "antiskak".

Sony är sega normalt med FW-uppgraderingar men den har faktiskt gjort en del verkligt betydande sådana. A7II som har IBIS, var den första kameran i A7II-serien fick inte samma fina stöd för tredjepartsobjektiv som exv. mitt Sigma 150-500mm OS, när den kameran kom. Men ett tag efter A7rII släppts så släppte de en väldigt viktig uppgradering för A7II då den i ett slag fick samma fina stöd för tredjepartsobjektiv som mitt Sigma med Sonys LE-EA3 -adapter. Efter den uppgraderingen kan även mitt långa Sigma få stöd av fasdetekt-AF-punkterna på huvudsensorn som alla vanliga native E-mountobjektiv.

Även gamla A7r har fått bättre sprutt på AF och EVF-sökaren vaknar betydligt snabbare nu än tidigare, vilket gör att hela kameran känns trevligare.

Autofokus är tydligen lika mellan A6300 och A6500, sedan skiljer det dock lite mera, A6500 har fått bättre struktur över menyerna, med bland annat autofokus inställningarna samlade över mindre flikar, menyrader med olika färg för att bättre minnas dom, IBIS är nämnd redan, bufferten är betydligt bättre med 300 jpeg/100 Raw, det går att titta på bilder/förstora medans bilder skrivs till kortet, förändringar med Touch möjligheter ( fast behöver förbättras rejält )

Glömde kommentera detta innan; det är väldigt synd att Sony inte rättar till deras problem med menyer och mjukvara. Speciellt extra mycket i de fall som en hel del av problemen redan är lösta för A6500, så borde kunna släppa mycket av de förbättringarna till systern A6300. Speciellt på menysidan/GUI-sidan finns väldigt mycket att ta tag i för Sony.

Väldigt synd, men typiskt Sony, att de är så dåliga på att släppa dylika firmwareuppdateringar (men då kommer det väl någon dåre här i forumet som skulle påstå att det är mer "kvalitet" om Sony skiter i att fixa problemen, och ett klart tecken på dålig QA om det kom bra och välbehövda uppdateringar till deras kamerahus).

Så IBIS betyder inte bara "antiskak inbyggd i kamerahuset" utan det betyder också 5-axlig stabilisering i praktiken vilket är något annat än den gamla AS/SSS.
Det är en mycket Sony-centrisk tolkning av förkortningen IBIS. I kameravärlden allmänt så betyder IBIS bara vad det är en förkortning av: In-Body Image Stabilization, utan vidare kvalifikationer.

Sony tycks inte heller använda förkortningen IBIS, utan istället "5-axis SteadyShot".

Exakt.

Sedan kan jag tycka att det faktiskt är bra att Sony säljer modeller både med och utan IBIS. Vill man ha billigare och lättare kamerahus så väljer man A6300. Vill man ha IBIS så väljer man A6500.

Bra gjort av Sony att erbjuda sina kunder valfrihet där (precis som Canon ger sina kunder valfrihet och säljer vissa objektiv med och och vissa utan IS).

Det tror jag är övergående och försvinner när A6000 och A6300 fasas ut.
När jag fick tillbaka min gamla KM D7D efter det första AS-haveriets garantireparation så listade de alla trasiga delarna som bytts och den "assy/assembly" som var den som gav kameran AS kostade då runt 500 kronor. Jag skulle bli förvånad om priset ens skulle vara det dubbla idag för motsvarande delar. För att ni ska få en uppfattning om delens andel av kamerans pris så låg det på 16-17000 när den kom. D7D var KM:s entusiast/semipro-modell.

IBIS är huvudfåran idag och jag tror att marknaden faktiskt förväntar sig IBIS i åtminstone de dyrare spegellösa som säljs idag från Sony. Om man som en del andra valt motsvarande teknik till Sonys OSS-stabilisering i objektiven så förväntar sig nog även de användarna att det finns stabilisering i objektiven. Både Canon och Nikon tvingades ju skicka med stabilisering även i de billiga kitzoomarna till slut när deras DSLR-konkurrenter från Sony, Olympus och Pentax alla redan hade antiskak inbyggt i husen..

Det är en mycket Sony-centrisk tolkning av förkortningen IBIS. I kameravärlden allmänt så betyder IBIS bara vad det är en förkortning av: In-Body Image Stabilization, utan vidare kvalifikationer.

Ja det må så vara att man kan se det sementiskt men vad jag vet så har just det marknadsföringsbegreppet inte använts före den 5-axliga stabiliseringen kom och vad jag vet först av Olympus och sedan Sony, så det är inte Sony-centriskt utan Olympus/Sony. För mig är IBIS synonymt med 5-axlig (Pitch, Yaw, X, Y och Roll) och det var Olympus som först marknadsförde det.

IBIS är sannolikt skyddat för annars skulle det väl adopterats av alla tillverkare vid det här laget. Sony och Olympus sitter väl delvis "ihop" idag efter att Sony puttat in en hel del kapital i Olympus när de verkligen hängde på repen.

Vilka mer använder IBIS om sensorstabilisering i sina kameror idag? Det är ju bara att kolla hur alla tillverkare hittar sina egna akronymer för sin stabilisering vare sig den ligger i hus eller objektiv: IS, OS, OSS, VR, IBIS, AS, SSS och det finns som sagt en variant för varje tillverkare och varje typ. Vem mer talar om IBIS än Olympus och Sony?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar