PMD
Aktiv medlem
Olympus införde bildstabilisering i kamerahuset (i spegelreflexkameran E-510) innan Micro Four Thirds kom till, och den var inte 5-axlig. Olympus kallade det för "image stabilizer" rätt och slätt.Ja det må så vara att man kan se det sementiskt men vad jag vet så har just det marknadsföringsbegreppet inte använts före den 5-axliga stabiliseringen kom och vad jag vet först av Olympus och sedan Sony, så det är inte Sony-centriskt utan Olympus/Sony. För mig är IBIS synonymt med 5-axlig (Pitch, Yaw, X, Y och Roll) och det var Olympus som först marknadsförde det.
Olympus OM-D E-M5 var den första kameran med 5-axlig bildstabilisering, och även då kallades det rätt och slätt för "image stabilizer" i manualen.
Kanske av hotellkedjan IBIS i så fall. Jag har inte hört talas om att någon kameratillverkare har skyddat det som varumärke eller designmärke. Olympus var nog den firma som första började använda begreppet "in-body image stabilization", men jag tvivlar på att de har varumärkesskyddat förkortningen "IBIS".IBIS är sannolikt skyddat för annars skulle det väl adopterats av alla tillverkare vid det här laget.
Gör ens Olympus och Sony det i någon större utsträckning?Vem mer talar om IBIS än Olympus och Sony?