Walle
Aktiv medlem
Nu är det på gång! http://www.idg.se/2.1085/1.244505/oppen-kallkod-snart-i-din-kamera
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Skulle vilja se en censor som bygger på Foveon principen med tre censorer efter varandra...
Tänk att alla censorer använder olika isotal men samma slutartid/bländare = HDR direkt ur kameran.
Fn är det väl en utopi...
Motager allt förbättrande av kamerorna med öppna armar!
så känns det som de delvis lever i sin egen lilla drömvärld ... Och framför allt som om de aldrig hört talas om råfiler
men är det inte det som är meningen med open source, att även de som inte lever i en liten drömvärld kan göra bra program... vem som helst kan programmera kameran och lägga ut det...
hur guld hade det inte varit om man haft en D700 med open source där tredjeparts-kodare kan använda bildbehandlingsalgoritmerna från nikon men de har lagt in att man kan programmera vilken knapp till vilken funktion som helst, eller fixa en egen HDR i kameran baserad på photomatix eller whatever, eller göra en partykamera av D700an som warpar alla personer man fotar, direkt i kameran (allt med nikons programvara som får ut datat från själva sensorn...)
kameratillverkarna gör ju kameror som ska passa ALLA men hade det inte varit coolt att köpa en kamera och sen ladda den med firmware som är i princip cutom made för ens eget sätt att fota?
Jag vet inte jag... är det inte ändå fortfarande hårdvaran som sätter gränserna för bildkvaliteten?
Jomenvisst är det så. Precis som med datorn. Ändå godkänner vi inte att endast köra ett enda program från en enda tillverkare när vi använder en dator. Ändå är det hårdvaran som sätter begränsningar även där. Visst är det konstigt?
Jag kör många fabrikat av programvara i datorn, men inte i dess firmware. BIOSet lämnar jag gärna till dom som kan den specifika hårdvaran, om vi nu ska fortsätta på liknelsen
Jag kör många fabrikat av programvara i datorn, men inte i dess firmware.