Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Öppen källkod i kameran? ["Frankencamera"]

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag vet inte jag... är det inte ändå fortfarande hårdvaran som sätter gränserna för bildkvaliteten?

Bildbehandling görs bättre på en kraftfull dator, jag tror nog mer på Open Source där. Fram för fler och bättre raw-konverterare m.m. som sätter lite press på Adobe och deras priser.

Skulle vilja se en censor som bygger på Foveon principen med tre censorer efter varandra...
Tänk att alla censorer använder olika isotal men samma slutartid/bländare = HDR direkt ur kameran.
Fn är det väl en utopi...
Motager allt förbättrande av kamerorna med öppna armar! :)

Kul idé!

Men jag har svårt att se att den skall få något större genomslag. När projektet delvis tycks utgå från motiv av typen

"De flesta moderna digitalkameror tar bra bilder helt automatiskt, men de är gjorda för att amatörfotografer ska kunna ta bra bilder. Kameran gör alla inställningar. Professionella fotografer och kunniga amatörer är inte alltid överens med de automatiska inställningarna."

så känns det som de delvis lever i sin egen lilla drömvärld ... Och framför allt som om de aldrig hört talas om råfiler :)

Men en ännu större svårighet ligger i att den inbyggda programvarans möjligheter att ge bra bilder i en digitalkamera hör intimt samman med egenskaper hos sensorn och dess kringelektronik. I framtiden kanske vi har otroligt välspecificerade standardsensorer som går att köpa löst, men i dagsläget så har tillverkarna själva ett enormt försprång i och med att de utvecklar sensorn, dess kringelektronik och programvaran tillsammans.

Sedan finns det ju sedan länge folk som gör egna versioner av firmware i olika kameror och lägger till eller förbättrar funktioner. ta alla Canon-kompakter där du kan ladda ned alternativ firmware som låter dig ta ut råfiler eller killen som gav sin Nikon D700 en mycket enkel videofunktion.

Skulle vilja se en censor som bygger på Foveon principen med tre censorer efter varandra...
Tänk att alla censorer använder olika isotal men samma slutartid/bländare = HDR direkt ur kameran.
Fn är det väl en utopi...
Motager allt förbättrande av kamerorna med öppna armar! :)

Jag tror inte så mycket på tanken med fysiska lager, det ställer till så mycket praktiska problem. Snarare då att man, ungefär som Sony redan gör, plockar ut flera exponeringar i mycket snabb följd och sedan lägger samman resultatet. Auto HDR i Sony A500 och A550 jobbar ju så och lilla kompakten Sony DSC-WX1 kan ta sex bilder i extremt snabb följd och lägga ihop resultatet till en brusfri bild tagen i svagt ljus.

Det är ju delvis så här våra egna ögon fungerar: De filmar med hög framerate och sedan byggs bilden ihop i efterhand i vår hjärna.

så känns det som de delvis lever i sin egen lilla drömvärld ... Och framför allt som om de aldrig hört talas om råfiler :)

men är det inte det som är meningen med open source, att även de som inte lever i en liten drömvärld kan göra bra program... vem som helst kan programmera kameran och lägga ut det...
hur guld hade det inte varit om man haft en D700 med open source där tredjeparts-kodare kan använda bildbehandlingsalgoritmerna från nikon men de har lagt in att man kan programmera vilken knapp till vilken funktion som helst, eller fixa en egen HDR i kameran baserad på photomatix eller whatever, eller göra en partykamera av D700an som warpar alla personer man fotar, direkt i kameran (allt med nikons programvara som får ut datat från själva sensorn...)

kameratillverkarna gör ju kameror som ska passa ALLA men hade det inte varit coolt att köpa en kamera och sen ladda den med firmware som är i princip cutom made för ens eget sätt att fota?

men är det inte det som är meningen med open source, att även de som inte lever i en liten drömvärld kan göra bra program... vem som helst kan programmera kameran och lägga ut det...
hur guld hade det inte varit om man haft en D700 med open source där tredjeparts-kodare kan använda bildbehandlingsalgoritmerna från nikon men de har lagt in att man kan programmera vilken knapp till vilken funktion som helst, eller fixa en egen HDR i kameran baserad på photomatix eller whatever, eller göra en partykamera av D700an som warpar alla personer man fotar, direkt i kameran (allt med nikons programvara som får ut datat från själva sensorn...)

kameratillverkarna gör ju kameror som ska passa ALLA men hade det inte varit coolt att köpa en kamera och sen ladda den med firmware som är i princip cutom made för ens eget sätt att fota?

Jag syftade mer på att de verkade dåligt uppdaterade om vad moderna kameror faktiskt kan.

Men annars håller jag med dig - men jag skulle börja i en annan ände: råkonvertering. Tänk om tillverkarna lade mer krut på att tillhandahålla bra dokumentation och liknande så tredjepartsprogram verkligen kan göra ett optimalt jobb med deras filer. Nu är ju intressant nog mycket av råkonverteringsprogram driva av open source (dcraw osv), men att tillverkarna var mer öppna om hur man bäst utnyttja de råfiler deras kameror ger ifrån sig.

Sedan går det som sagt att skaffa SDK:er för många av dagens kameror, Oliver Giroux som byggde video till sin D700 påpekar att det är enkelt att skaffa Nikons SDK och sätta igång.

http://ogiroux.wordpress.com/2009/01/27/d700-shoots-vide

Se på det mycket lyckade projektet som Linkys gjorde för några år sedan när de släppte firmware till sina routrar som open source och skapade en webbplats där programmerare kunde publicera sina egna versioner. Jag pratade med en kille på Cisco (som äger Linksys) som sa att de fick ohyggligt många bra både små och stora idéer från det där projektet.

Nu har säkert kameratillverkarna diverse patentera teknik i sina kameror - ofta dessutom på licens från andra - vilket gör det svårt att helt open sourca så som Linksys gjorde. Men just hur de gör råkonvertering vore ingen dum början.

Frankencamera - äntligen en kamera med "riktiga" custominställningar?

Franckencameran är en kamera med öppen källkod i programvaran. Är det lösningen till den som vill få möjlighet att styra allt?

En dylik suktade jag efter för ett tag sen här på FS, där användaren ska få möjligheten till att styra över allt, till och med hur råbilden interpoleras. Nu verkar det som om min dröm ska besannas. Och nej, ni som inte är intresserade, ni behöver inte kommentera hur onödigt det är med fri programvara till kameran. ;) Låt oss istället diskutera vilka möjligheter detta kan ge.

Jag vet inte jag... är det inte ändå fortfarande hårdvaran som sätter gränserna för bildkvaliteten?

Jomenvisst är det så. Precis som med datorn. Ändå godkänner vi inte att endast köra ett enda program från en enda tillverkare när vi använder en dator. Ändå är det hårdvaran som sätter begränsningar även där. Visst är det konstigt?

Jomenvisst är det så. Precis som med datorn. Ändå godkänner vi inte att endast köra ett enda program från en enda tillverkare när vi använder en dator. Ändå är det hårdvaran som sätter begränsningar även där. Visst är det konstigt?

Jag kör många fabrikat av programvara i datorn, men inte i dess firmware. BIOSet lämnar jag gärna till dom som kan den specifika hårdvaran, om vi nu ska fortsätta på liknelsen :)

Jag kör många fabrikat av programvara i datorn, men inte i dess firmware. BIOSet lämnar jag gärna till dom som kan den specifika hårdvaran, om vi nu ska fortsätta på liknelsen :)

Fortsätt med det du och låt de som vill köra med cippade xbox och andra datorer.
En stor fördel med öppen källkod skulle kunna vara att utvecklingen skulle kunna fortsätta med gamla kamror, dvs inplamentera ny funktioner occh suga ut det där lite extra.
Micke

Det är kul med nytänkare, och fint med open source, men personligen så tror jag det är mer kuriosa än verkligt användbart i just det här fallet. Det verkar inte så sannolikt för mig att man skulle få fram en öppen källkod som kommer att passa speciellt många kameror och/eller sensorer, eller ge så många fler eller bättre funktioner än det som kameratillverkarna själva tar fram. Open source på datorn, med alla dom olika typer av applikationer som man kan tänka sig där är liksom ett så mycket större arbetsfält än programvara för en kamera.

Men jag har haft fel förr, och kommer säkerligen att ha fel igen. :)

ANNONS