ANNONS
Annons

Önskelistan

Produkter
(logga in för att koppla)

avsl110201

Avslutat medlemskap
Hej.
Jag behöver lite hjälp med att välja utrustning till min Canon EOS 400D med objektivet Canon EF-S 18-55 f/3,5-5,6
och ett stativ från Jula.

Jag är amatör och har lite låg ekonomi men hoppas att Tomnten kan hjälpa mig ;)

Jag vill ha
ett bra Macro-
och nytt Zomobjektiv

Vilka skulle du välja?

En bra blixt skulle också vara bra att ha.
Ett batterigrepp och fjärrutlösare behöver man också har jag hört
(Det kanske inte fins så många att väja bland)

Jag vet att det fins mängder med trådar på forumet men det är en jungel för mig.

För det första bör du sätta upp en budget och en prioriteringslista. Ofta underskattar man gravt priserna på de saker du vill ha, om man har en ganska enkel systemkamera som grund att bygga på. Tyvärr är bra objektiv ofta lika dyra som din kamera, och även om man inte ens vill ha ett "bra" objektiv så är det svårt att hitta exempelvis makroobjektiv av billigare modell alls.
Med "zoomobjektiv" menar du antagligen teleobjektiv, antar jag. Zoom betyder egentligen bara "variabel brännvidd", och jag brukar alltid försöka rätta detta lilla fel innan det blir en vana. Zoom har alltså ingenting med "hur långt man kommer". Ditt 18-55 är ju också ett zoomobjektiv, till exempel.
Om du har begränsad budget så kan du eventuellt kombinera teleobjektiv och makroobjektiv. Antingen nöjer du dig då med en fast brännvidd, och då finns det mycket att välja på. Eller så väljer du ett telezoom med bra närgräns, eller kanske något tillbehör som gör att du kan få stor förstoringsgrad med den utrustning du redan har.

Så, fundera ut hur mycket du vill lägga och vad som är viktigast, så kommer du nog att få mer utförlig hjälp.

Oki. Tack

Mitt 18-55 räknas då som teleobjektiv,
Trodde det var objektiv med hög BRÄNNVID som 300-700.
Men brännvidden är då hur mycket man kan förstora upp det man ser.

Alternativen är då fast eller variabel.
När kan det vara lämpligast att använda ett fast/variabelt objektiv?

Är mellanring ett tillbehör som gör att man kan få ändrad förstoringsgrad eller närgräns?

Hur vet jag vilka objektiv vsom passar, vilken betkning ska jag kolla efter. om jag väljer Canon, Sigma, Tamron eller annat?

Oki. Tack

Alternativen är då fast eller variabel.
När kan det vara lämpligast att använda ett fast/variabelt objektiv?

Är mellanring ett tillbehör som gör att man kan få ändrad förstoringsgrad eller närgräns?

Hur vet jag vilka objektiv vsom passar, vilken betkning ska jag kolla efter. om jag väljer Canon, Sigma, Tamron eller annat?

Nej tele brukar man säga när det är över 85mm (om jag inte tar fel), så du tror rätt..
18-55 är ett normal-zoom. Martin försökte bara lära dig att ett zoom-objektiv är ett onjektiv med variabel brännvidd. Du kan zooma med det.

Mellanringar flyttar bak närgränsen, så det betyder högre förstoringsgrad då du kan gå närmare. Nackdelen är att du inte kan fokusera på långaavstånd.

Telekonverter förskjuter brännvidden men bevarar samma närgräns, så det ger också en förstoringseffekt. Här kan du fokusera på alla avstånd.

Alla canons objektiv passar din kamera. Det är kameror med större sensor (1D, 1Ds, 5D) som bara kan använda EF-objektiv.
Tredjepartstillverkares optik passar också. Där behöver du bara se till att du köper ett som är märkt "canon".

Det är svårt att svara på din fråga utan att veta hur mycket pengar du vill lägga.

Macro, ca 4000kr
Blixt, ca 1500-2500.
Batterigrepp, ca 1200.
Vad du nu menade med zoom-objektiv, 1500-10000.

Det skenar lätt iväg.
Försök vara lite tidigare så kommer du få fler svar.

Senast ändrad:
Ok.
Vilket alternativ ger bäst resultat. telezoom med makroläge eller telezomm + mellanring?

Jag kanske väljer ett telekonverter till mitt nuvarande objektiv och ett telezomobjektiv som tar över där det "gammla" slutar och kompliterar med en mellanring för närbilder.

Eller så köper jag ett kombinerat objektiv tills jag blir bättre på fotografering.

Då passar väll inte EF-objektiv till EOS 400?

Vad står EF. EFS. ET. FD för?
USM. IS. DC?
Vad står siffran efter för? (UCM II, UCM III)

Andra märken har andra märkningar som AF. IF. AT-X.
Finns det någon förklarning till dem på Fotasidan?

Nä, ditt 18-55 är inget tele, men det är ett zoomobjektiv. Zoom har alltså inget att göra med vilka brännvidder det handlar om. Teleobjektiv är mycket riktigt sådana som har stor förstoringsgrad (på långt håll), vilket ges av lång brännvidd. Stor förstoringsgrad på nära håll kan man få även med korta brännvidder, men då krävs att närgränsen är relativt kort. Ett teleobjektiv med kort närgräns är antagligen vad du söker, men tyvärr är det ovanligt att telezoomar har kort närgräns.

Då passar väll inte EF-objektiv till EOS 400?
Jo, EF passar på EF-S-kameror, men EF-S-objektiv passar inte på EF-kameror. Lite lurigt.

Vad står EF. EFS. ET. FD för?
USM. IS. DC?
Vad står siffran efter för? (UCM II, UCM III)

Andra märken har andra märkningar som AF. IF. AT-X.
Finns det någon förklarning till dem på Fotasidan?
Alla märken har sina förkortningar för olika tekniska lösningar och konstruktioner. Vad EF och EF-S står för bokstavligt vet jag inte, men det är bajonettfattningen mellan kamera och objektiv som avses. FD är en äldre bajonett som inte är kompatibel med EF. USM betyder att objektivets fokusmotor är av en typ som är tystare och snabbare än vanligt. IS är optisk bildstabilisering. DC är - om du syftar på Sigmas objektiv - deras beteckning som visar att objektivet är avsett för det mindre APS-C-sensorformatet (motsvaras av EF-S hos Canon). Siffran I, II, III och så vidare, står för vilken generation av objektivet eller kameran det rör sig om. II är senare än I, och konstruktionen kan vara avsevärt förändrad därmed.

Några tips på vägen... läs lite mer här på FS, det finns 1000 trådar om vad man ska köpa för objektiv och andra prylar och det är på det viset som du också kan lära dig vad allt står för. Väg in vad de har för kriterier och budget och läs recessioner om objektiven. Det finns massor med sajter, sök (googla) på objektivets namn och "review" så poppar det upp hur mycket som helst.

Kolla även på tillverkarnas hemsidor där det står vad alla förkortningar betyder och vad det egentligen innebär med OS, Di etc.

Sedan ska du fundera på hur mycket du egentligen fotograferar. Ett batterigrepp är verkligen inte ett måste. Det är bra/trevligt när man fotograferar porträtt, men inte nödvändigt då du mest ska fotografera fordon. Jag har tagit över 50000 bilder med min 20D och jag har inte batterigrepp.

Angående blixt. Ja, det här är troligen det som kommer att höja kvalitén i ditt fotograferade mest. Du kan ta bra inomhusbilder och lätta upp skuggor utomhus.

Oj, glömde en sak... det är lätt att det blir köphysteri av en hobby, men din kamera och det objektiv som du har räcker långt. Som skrevs och citerades i en annan tråd här på FS så är oftast de flesta kameror bättre än de flesta fotografer.

Alla märken har sina förkortningar för olika tekniska lösningar och konstruktioner. Vad EF och EF-S står för bokstavligt vet jag inte, men det är bajonettfattningen mellan kamera och objektiv som avses. FD är en äldre bajonett som inte är kompatibel med EF. USM betyder att objektivets fokusmotor är av en typ som är tystare och snabbare än vanligt. IS är optisk bildstabilisering. DC är - om du syftar på Sigmas objektiv - deras beteckning som visar att objektivet är avsett för det mindre APS-C-sensorformatet (motsvaras av EF-S hos Canon). Siffran I, II, III och så vidare, står för vilken generation av objektivet eller kameran det rör sig om. II är senare än I, och konstruktionen kan vara avsevärt förändrad därmed.

Om jag inte missminner helt så är väl DC beteckningen för att gluggen fungerar på både crop och FF?

Jag tycker det verkar som att du vill kunna zooma längre men samtidigt få lite bättre möjligheter till "makro"-fotografering för lite pengar, då tänker jag nästa direkt på Sigma 70-300mm makro, kostar lite över 2000kr och där få du både lite makro, men du kan även zooma mycket mer än vad du kan med ditt nuvarande objektiv.
Tex så kan du köpa det här (superbra butik att handla ifrån, riktigt seriösa): http://www.cyberphoto.se/?info.php?article=793532
Sedan kan du ju komplettera med blixt, ett riktigt makroobjektiv och stativ när du har råd. Jag själv har gjort upp en liten plan för när och vad jag ska köpa för fotogrejer så att jag har råd. Det skulle inte finnas en chans för mig (som student) att köpa allting jag vill ha på en gång.
Annars finns det även superzoomar, med det menas att de kan zooma mellan väldigt stora brännvidder. Då slipper du byta objektiv om du först vill ta en vidvinkelbild och sedan zooma in långt och ta en inzoomad bild. Ett exempel på ett sådant superzoom är Sigma OS 18-200 (modellen med OS=bildstabilisering). Den finns att köpa här: http://www.cyberphoto.se/?info.php?article=18-200osc
Nackdelen med superzoomar är att bildkvaliteten inte blir lika som om man skulle haft flera objektiv för de olika brännvidderna. Tex en superzoom som har brännvidd 18-200mm skulle man kunna byta mot en normalzoom med brännvidd 18-55mm och en telezoom med brännvidden 55-200mm och då får man bättre bildkvalitet med 2st objektiv, eftersom att allt (motsvarande 2 andra objektiv) måste få plats i ett superzoom-objektiv. Då får man komprimissa lite, men jag tror att det funkar bra för dig i början ändå.

Jag tror ändå att det första objektivet jag rekommenderade dig passar dig bäst eftersom att du redan har ett objektiv med brännvidden 18-55mm, så om du skulle köpa 18-200mm så kan du ju lika gärna kasta ditt nuvarande objektiv eftersom att det nya också har samma brännviddsomfång+mer. Så därför tror jag att 70-300mm passar dig bättre, då har du ännu mer zoom och även fusk-makro.

Senast ändrad:
Begagnat

Hej,
Ett bra tips när man har lite mindre budget eller helt enkelt inte vill lägga så mycket pengar på någon del av utrustningen är att köpa begagnat. Här på Fotosidan säljs massor av grejor under Produkter-Annonsmarknad. Där kan du garanterat hitta billiga telezoomar eller t ex blixt.

Lycka till!
//Mattias

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar