ANNONS
Annons

Årets kamera!

Årets kamera

• Canon EOS 5D Mark III

Röster: 92 25.3%
  • Fujifilm X-Pro 1

Röster: 17 4.7%
  • Nikon D800/E

Röster: 101 27.7%
  • Nikon D600

Röster: 41 11.3%
  • Olympus OM-D EM-5

Röster: 43 11.8%
  • Panasonic Lumix DMC-GH3

Röster: 2 0.5%
  • Pentax K-30

Röster: 10 2.7%
  • Sony Cyber-shot RX1

Röster: 43 11.8%
  • Sony Cyber-shot RX100

Röster: 11 3.0%
  • Sony Alpha SLT-A99

Röster: 4 1.1%

• Totala väljare
    364
  • Enkät stängd .

DavidBerg

Aktiv medlem
Året är snart slut och det har släppts en mängd roliga/bra/intressanta/nyskapande kameror 2012. Såg att de hade en omröstning på dpreview, kanske vi kunde ha nåt liknande här? Jag tog samma alternativ som de hade men man kan ha högst 10 här på sidan så jag fick stryka några.

Vilken tycker du är årets kamera? Och varför? Skriv gärna en motivering!

Jag kan börja själv. Jag har inte testat många av kamerorna själv men man kan ju tycka till ändå ;-)
Tristas känns Canons och Nikons nya, de rullar på i samma hjulspår. Jag är jättenöjd med min D800 men särskilt nytänkande var inte Nikon när de desigande D800.

Roligare då med t ex Sonys kompaktkameror med stor sensor, det har många t ex här på forumet frågat efter länge.

Fujifilm verkar också tänka lite nytt (trots retrodesign) med sin X-Pro 1, kul!

Men min röst går till Olympus OM-D EM-5, spegellöst känns fortfarande som en frisk fläkt och m43-systemet har nu för tiden ett bra objektivutbud. Med EM-5 verkar det mesta stämma; desigm, bildkvalité, byggkvalitéoch och handhavande.

Är D800 & D800E färdiga?

Jag skulle rösta på dom men med tanke på alla kvalitetsproblem verkar de inte riktigt färdiga än! Jag hoppas de blir bättre nästa år.

God Jul & Gott Nytt År till alla på Fotosidan

Även fast långtifrån alla har råd med RX1an så borde den vinna redan nu. Den och RX100an är dom enda nyskapande kamerorna som har släppts i år (eller kanske nån Android-kamera också då), resten är ju faktiskt bara random uppgraderingar, speciellt 5D3an som ligger väldigt bra till på listan just nu, den fick typ lite ergoniska uppdateringar, annars same shit som mk2, så är långt ifrån "årets kamera"...

Varken Årets bil eller Årets julklapp brukar ha uppfinningshöjd, så Canon 5DIII och Nikon 800 är väl i gott sällskap om de vinner...

Per.

Antar att omröstningen avser den mest nuskapande och innovativa kameran. Eller menas den mest efterlängtade eller den mest sålda? En kombination vore väl RX100, men jag tror på att det menas den mest innovativa så rösten föll på RX1. X-Pro 1 kom på god andraplats.

Haha! Vilka har röstat 5D MK3? Känns ju helt värdsfrånvänt /konservativt.. Årets tråkigaste release snarare..

Nä, RX1 är utan tvekan det största som hänt detta år, ja eller kanske minsta ;)

Jag funderade också på RX1, det hade kunnat bli den - men jag beslöt mig för att när det kom till kritan är den mer eller mindre en Fujifilm X100 med större sensor. Säkert en jättebra kamera och jag skulle gärna ha en, men inte något som direkt ställer något på huvudet.

Haha! Vilka har röstat 5D MK3? Känns ju helt värdsfrånvänt /konservativt.. Årets tråkigaste release snarare..

Nä, RX1 är utan tvekan det största som hänt detta år, ja eller kanske minsta ;)

Tja, RX1 verkar vara en mycket trevlig kamera, men 25 tusen är mycket pengar. När det visade sig att den saknade optisk sökare (kan köpas för 5 tusen till!) tappade jag i alla fall helt intresset.

Även fast jag kör Canon så känns det som om Nikons D800(E) är årets kamera, med den sensor som kameran innehåller så visar det går att utmana mellanformatarna IQ mässigt utan att man måste betala en arm och ett ben. Sedan är ju RX1 också väldigt intressant men eftersom jag framförallt är intresserad av landskapsfotografering så hotar den inte D800.

Tyvärr kom Canon inte med något som ens var i närheten av intressant för mig i år, vi får se vad som händer nästa år men då hoppas jag att det blir nya Leica-M som får min röst som årets kamera. :)

Året är snart slut och det har släppts en mängd roliga/bra/intressanta/nyskapande kameror 2012. Såg att de hade en omröstning på dpreview, kanske vi kunde ha nåt liknande här? Jag tog samma alternativ som de hade men man kan ha högst 10 här på sidan så jag fick stryka några.

Vilken tycker du är årets kamera? Och varför? Skriv gärna en motivering!

Eftersom jag är fattig pensionär fick Nikon D600 min röst. Jag har ju haft "fullformatare" sedan -60-talet. Men då hette det ju småbildskamera. Tänk att nu få äga en fullformatare i den digitala världen, man är ju verkligen hemma igen. Jag beställde min så fort det fanns möjlighet. Jag kan ju berätta att den presterar finfina bilder. Sponsrade hustrun så hon har också en, men har inte kommit igång så mycket ännu. Det är ju lågsäsong för blomfotografer. Men visst finns drömmen kvar, en Leica med Summicrontrettiofemman.//K

Jag ser att det är mångasom beklagar sig över 5D Mrk III men för den som vill ha en fullformatare med bra AF och inte allt för tung så är ju denna kamera en bra kombination och har nog varit en bra uppgradering från såväl den tidigare versione, som 1Ds MrkIII eller en crop-kamera som 7D. Så det var säkert en uppskattad nyhet för många fotografer även om den inte kan ges etiketter som nyskapande eller nytänkande.

Jag tycker det är två kameror som förtjänar titeln: OMD EM5 och D800E. På dpreview röstade jag på D800, här bev det OMD EM5.

Men en mycket, mycket kompetent kamera. Den är kanske inte bäst på någonting, men väldigt bra på mycket. Den håller en hög medelnivå, alltså.

Nikon D800 och Sony A99 är båda också väldigt kompetenta kameror. Inget helt nytt i dem heller (förutom 36 Mp-sensorn), men det har blivit väldigt bra produkter av de ingående delarna. Samma sak gäller alla kamerora i listan, i större eller mindre grad.

Nåväl, min röst går inte till någon av dem utan tlil en annan kamera som är väldigt kompetent, nämligen Olympus E-M5. Det är den första Micro Four Thirds-kameran som verkligen uppfyller det systemets potential. Det kan bara bli ännu bättre i framtiden!
(Åsså har den en helt magiskt bra bildstabilisering.)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar