Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är vårsolen extra brutal?

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromgren

Aktiv medlem
Jag tycker att bilderna utomhus så här års blir väldigt fula pga extrem kontrast. Är det bara ovana efter vintern, eller är det extra svårt att exponera nu? Vad beror det på i så fall? Det kan väl inte bara bero på frånvaro av lövverk?

Eller?

Per.

Frånvaron av lövverk gör säkert rätt mycket. Det påverkar ju färgbalansen i motiven och skuggar därtill mindre i de miljöer vi är vana vid. Men sen brukar nog luften vara lite klarare under vår och höst av någon anledning.

Själv har jag mest tyckt att ljuset varit väldigt varmt, alltså med låg färgtemperatur. Det låter lite bakvänt eftersom vi ju brukar tänka att varmt är mer åt det gulröda, men egentligen är det alltså motsvarande en lägre Kelvintemperatur;-)

Än så länge har jag inte märkt av några problem eller extra intensitet i ljuset. Se bara till att alltid exponera korrekt så slipper du problem oavsett vilken typ av ljus du får brottas med.
Om du vill reducera det skapa ljuset så fota på morgonen och sena eftermiddagen och undvik ljuset mitt på dagen.

/ Magnus

våren utan löv och hård sol gör att det inte blir speciellt roligt mitt på dagen. Enklaste körningen är att inte dova mitt på dagen klara dagar på våren.

Vårsolen är stenhård. För fina foton av tex blomster och annat skulle jag vänta på "gyllene timmen" som i Stockholmstrakten är typ 19.30-20.30 just nu, lite senare i södra Sverige och lite tidigare norrut. Snart blir det tvärtom. För tex människor/ansikten mitt på dagen i dagssol så fordras nu liksom på sommarn upplättning, helst med en blixt off-camera. Om det inte är molnigt, då är det fint som det är. :)

----
Det kan väl inte bara bero på frånvaro av lövverk?

Eller?

Per.

Inte enbart utan i kombination med att solen står högt. Tänk på att det redan är fem veckor sedan vårdagjämningen så mitt på dagen står solen lika högt som den gör fem veckor före höstdagjämningen och då är vi bara drygt halvvägs in i augusti. Lövverkets livslängd är helt enkelt inte symmetriskt fördelat runt midsommar utan rätt kraftigt förskjutet mot hösten vilket gör att vi märker av den aktuella effekten mest på våren.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto