ANNONS
Annons

Är Nikon D100 schysst?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rudie

Avslutat medlemskap
Hej.
Har i flera år fotograferat med en Nikon F80. Har inte så värst mycket utrustning till den, ett par objektiv och en blixt.

Nu har jag tänkt att köpa en kamera till i ungefär samma klass, men digital. Det mest praktiska är väl att köpa en Nikon eftersom jag förmodligen kommer att köpa mer tillbehör i framtiden.

D100 verkar vara en schysst kamera, priset är på väg ner.

Är det en bra kamera?
Kommer priset att sjunka ännu mer?
Vilka alternativ kommer att komma ut på marknaden den närmsta tiden?
Andra tips/ideer?

Rudie skrev:
Är det en bra kamera?
Ja.

Kommer priset att sjunka ännu mer?
Det vet bara Nikon själva.

Vilka alternativ kommer att komma ut på marknaden den närmsta tiden?
Det vet bara Nikon själva.

Det är omöjligt att sia om vad Nikon kommer med härnäst. Alternativet till D100 är Fuji S2. Jag valde D100, andra föredrar Fuji. Har gjort många jobb med den nu och är mycket nöjd.

S2:an är bra om man tycker om att köra med batterier som inte kan laddas upp.

(Smart, Fuji. Smart.)

D100 tycker jag verkar mkt bra men själv tycker jag den fortfarande är för dyr. Nikon måste det vara annars måste man ju köpa nya objektiv och blixtar. Positivt är dock att marknaden verkar mkt het just nu, alla tillverkare kommer med nya modeller och priserna faller. Titta bakåt lite...

Den e nog inte bara bra, den e bade snygg o sexig osso, sarskilt om den ar din...
Det ar sant att Fuji's S2 e ett annat gott alternativ, sitter sjalv o tanker pa vilken det ska bli...
www.dpreview.com kan gora vilken kille som halst galen med alla deras bra tester, kika dar vettja...

Timo

D100

Nikon D100 är en mycket bra kamera. Jag har haft min i 7 månader och den har fungerat alldeles utmärkt.

EdwardH skrev:
S2:an är bra om man tycker om att köra med batterier som inte kan laddas upp. (Smart, Fuji. Smart.)
Nåja, de batterierna är väl ändå bara till den inbyggda blixten och den drömde du väl mardrömmar om ändå.

S2:an är väldigt strömsnål och fungerar ypperligt och felfritt med laddbara batterier! Tack för det Fujifilm!

Rudie skrev:
Är det en bra kamera?
D100 största + och -

+
Batteriet. Jag kör med greppet med två batterier. Runt 1200-1300 bilder är inga problem, och jag har alltid bildvisningen på.
Handhavandet.
Den är snygg.
Bildkvaliten.
Snabb i JPEG.
Spotmätning.
Vanlig trådutlösare går att använda.
Programvaran Capture 3.

-
Ingen PC-synk för studioblixtar.
Långsam i Nef-läge.
Capture 3 kostar runt 2000:- extra.

Sen finns det de som skaffat en D100 och tycker att bilderna ser ut som skit direkt ur kameran. Det gör de också. D100 kräver en del jobb i Photoshop efteråt. Men det är så jag vill ha det, så råa filer som möjligt, jag fixar allt efteråt.
Vill man, går det att höja kontraster och färgmättnad direkt i kameran, men då tycker jag man tappar grejen med en DSLR då man har mer kontroll över resultatet.
FireWire skulle vara trevligt i stället för USB, men inget jag direkt saknar då jag använder kortläsare.
Jag blev heldigital för ett par månader sedan, har sålt mina vanliga hus. Har kvar en F3P och FM2 av nostalgiska skäl. Jag gör alla jobb med D100, det är ingen skillnad mot att plåta med film. Funderar på att skaffa en till. Nikon kommer säkert med något som mosar D100 både pris och prestandamässigt, men till de jobb jag gör räcker den och blir över.

Re: Re: Är Nikon D100 schysst?

Jag har för mig att jag hörde för ett tag sedan att canon (tror jag) skulle komma t med en modell som låg i samma klass som d100:an men den skull kosta runt 16 000.

Isf bör ju priset på d100 sjunka en del?

Kna det va så?
Nån annan som hört det?

Re: Re: Re: Är Nikon D100 schysst?

Hej

Ahhh våren här... kor på bete och en del vaknar
ur vinterdvalan.. välkommen!! ;-)

10d heter den.. billigare runt 18-19, har du tur får du en som klarar ställa skärpan!

D100 är prissänkt till 19-20 tusen mot 25-26 förr...

Med vänlig o ironisk hälsning
Johan

Rudie skrev:
Jag har för mig att jag hörde för ett tag sedan att canon (tror jag) skulle komma t med en modell som låg i samma klass som d100:an men den skull kosta runt 16 000.

Isf bör ju priset på d100 sjunka en del?

Kna det va så?
Nån annan som hört det?

Calle!

det är helt sjukt, men allt du skriver kunde ha varit jag som skrev! :eek:O
allt! verkligen! tillome det där med FM2'an.. (fast jag har inte en FP3..)
*coolt*
tvillingsjälar månne? *skratt*
;o)

ett tillägg om D100'an.,..
det finns en grej med den som jag superälskar!
det digitala bruset i högre iso (400-1600) är förvillande likt filmkorn!
vid en s/v konvertering är det ypperligt svårt att se att man inte plåtat med film.
jag har lurat samtliga i min fotoklubb.. hehe.
*gilla*

Jens,
I don't think the D100 will be coming down much more just yet.
Remember this though: the D100/Fuji S2 and Canon 10D are comparable cameras and one is not lesser than the other, despite what owners of each will tell you.
I've seen the results of both and they're both great cameras. If you've a bunch of Nikon lenses, go with a D100 or Fuji S2 and you'll be quite happy.

Bests, Duncan

Jens, when I said "coming down" I meant in price. I'm just listening to the beginning of Celtic's game against Porto on the internet radio and am not as concentrated as I should be:) Think I'll go put my kilt on now:)

Cheers, Duncan

Eftersom D100 inte har fullformats CCD, så måste man räkna om brännvidderna.
Ni som har kameran, tycker ni att det är besvärligt?
Kodak har ett monster till kamera som har full CCD, men den kostar drygt 60.000:- !!!

/Lars

larsselin skrev:
Kodak har ett monster till kamera som har full CCD, men den kostar drygt 60.000:- !!!

Canon har en fullsize sensor också, fast skillnaden är att man får en användbar iso400, till skillnad från kodaks 14n som just nu bara duger som studiokamera.

Yes, Edward! Quite right! I'd expect alot more for 60000 SEK. ISO 100 and below...in Sweden:)

Duncan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar