ANNONS
Annons

Är Nikon D100 schysst?

Produkter
(logga in för att koppla)
Kan inte kameran processa fram en komprimerad NEF-fil samtidigt som man tar en till bild? I broschyr för D100:an står det att man kan ta fyra bilder i rad med råformat jämfört med sex för JPEG. Gäller detta bara icke komprimerad NEF-fil?

Hur granskar man en bild lagrad i råformatet i kameran om det inte finns någon JPEG? Kan kameran meka fram bilden ändå (borde bli segt)?

Estethia skrev:
dock är D100 jääääättelångsam när man plåtar i raw (det är bara att fetglömma om man inte plåtar produkter eller liknande)

Jag undrar om du inte har haft inställningen komprimerad NEF då? Jag tog ca 100 porträttbilder. Några sekvenser så tätt som blixtens uppladdningstid tillät (Bowens på 1/32 effekt) Jag upplevde aldrig att jag behövde vänta på kameran. (Däremot fick jag göra några pauser när jag låg på golvet och skrattade.:)

kaw skrev:
Kan inte kameran processa fram en komprimerad NEF-fil samtidigt som man tar en till bild? I broschyr för D100:an står det att man kan ta fyra bilder i rad med råformat jämfört med sex för JPEG. Gäller detta bara icke komprimerad NEF-fil?
Komprimerad NEF är väldigt segt, tror den skriver en sådan på cirka 40 sekunder. Det behövs en rejäl buffer för att slippa vänta då.

Hur granskar man en bild lagrad i råformatet i kameran om det inte finns någon JPEG? Kan kameran meka fram bilden ändå (borde bli segt)?
Ja, den kan visa NEF. Det upplever jag inte som segare än JPEG.

Hej

I S2 så kan man bara zooma in mycket måttligt när man tagit bilden i RAW-format. Att granska skärpan är nästintill omöjligt. Upplever du att du kan zooma in i en NEF-fil på motsvarande sätt som i en jpg fil i högsta upplösning?

Med vänlig hälsning
Johan

Calle S skrev:
Komprimerad NEF är väldigt segt, tror den skriver en sådan på cirka 40 sekunder. Det behövs en rejäl buffer för att slippa vänta då.

Ja, den kan visa NEF. Det upplever jag inte som segare än JPEG.

Calle S skrev:
Komprimerad NEF är väldigt segt, tror den skriver en sådan på cirka 40 sekunder.
Verkar ju inte klokt. Canon G2 fixar ner en komprimerad rådatafil till minneskortet på tre sekunder. Nikon-teknikerna måste tänkt snett någonstans.

Eftersom jag bara är intresserad av att fota i råformatsläget tycker jag det är avgörande att filen är komprimerad. Med G2:an går det ungefär tre rådatafiler på fyra JPEG av högsta kvalitet. Ingen dramatisk storleksskillnad alltså.

kaw skrev:
Verkar ju inte klokt. Canon G2 fixar ner en komprimerad rådatafil till minneskortet på tre sekunder. Nikon-teknikerna måste tänkt snett någonstans.

Eftersom jag bara är intresserad av att fota i råformatsläget tycker jag det är avgörande att filen är komprimerad. Med G2:an går det ungefär tre rådatafiler på fyra JPEG av högsta kvalitet. Ingen dramatisk storleksskillnad alltså.
I normalläge på NEF får jag in 102 bilder på ett 1GB-kort och 303 JPEG. Och visst, komprimerad NEF är seeeegt....

Hej

den är inte bara schysst.. den är riktigt bra! Jag har sålt min S2 och byter till D100 och efter testbilder och jämförelse med S2 så framstår D100 som den bättre lösningen.

Med vänlig hälsning
Johan

Fan jag vill också byta något mot en D100. Ingen som vill byta en komplett spinnfiskeutrustning mot en D100?

Det fins inga begagnade D100. Jag har letat i två månader nu så jag köper nytt istället.
Jag gav till och med ett överpris på en nästan ny D100 men det blev ändå inget av. Undrar om den någonsin blev såld?

mipert skrev:
Det fins inga begagnade D100. Jag har letat i två månader nu så jag köper nytt istället.
Jag gav till och med ett överpris på en nästan ny D100 men det blev ändå inget av. Undrar om den någonsin blev såld?

Hej

jag rekommenderar, utöver D100, vertikalgreppet samt Nikon Capture programvaran. Kostar en slant men värda varenda krona. Programvaran gör hela paketet - här ligger Nikon helt i en egen division jämfört med konkurrenterna...

Jag kör kameran uteslutande i NEF läge och resultatet som helhet är bättre än S2PRO.

Med vänlig hälsning
Johan

julgus skrev:
jag rekommenderar, utöver D100, vertikalgreppet samt Nikon Capture programvaran. Kostar en slant men värda varenda krona. Programvaran gör hela paketet - här ligger Nikon helt i en egen division jämfört med konkurrenterna...
Instämmer till fullo, jag skulle inte klara mig utan greppet. Och med dubbla batterier kan man plåta länge.

Jag kör kameran uteslutande i NEF läge och resultatet som helhet är bättre än S2PRO.
Jag kör mycket JPEG, blir riktigt bra. Plåtar en del åt fackpress, och då räcker JPEG långt. NEF kör jag bara på privata bilder, eller i studio.

Calle S skrev:
Instämmer till fullo, jag skulle inte klara mig utan greppet. Och med dubbla batterier kan man plåta länge.

Jag kör mycket JPEG, blir riktigt bra. Plåtar en del åt fackpress, och då räcker JPEG långt. NEF kör jag bara på privata bilder, eller i studio.

Hej

det är inget större fel med D100 jpg men man ser skillnad på jpg o NEF då NEF bilder nästan står ut tredimensionellt.

Jag är faktiskt positivt överraskad av bildresultatet i NEF-läge och hade förberett mig på aningen sämre resultat än S2 men det visar sig alltså vara tvärtom.

Nu är D100+vertikalgrepp ett reellt alternativ till min F100, något som S2 inte riktigt var.

Och, återigen, Nikon Capture är toppklass.

Med vänlig hälsning
Johan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar