Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är Nikon D100 schysst?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hur är det förresten att jobba med ström från nätet och kameran kopplad direkt till dator?

Jag har en del produktbilder som återkommer och skulle vilja ha en fast station för snabbare arbete.
Bra att kunna visa kunden direkt vad som sker samt att föra över direkt med korrekt namn med mera.

julgus skrev:
Hej

jag rekommenderar, utöver D100, vertikalgreppet samt Nikon Capture programvaran. Kostar en slant men värda varenda krona. Programvaran gör hela paketet - här ligger Nikon helt i en egen division jämfört med konkurrenterna...

Jag kör kameran uteslutande i NEF läge och resultatet som helhet är bättre än S2PRO.

Med vänlig hälsning
Johan

Programvaran är i mitt tycke otroligt slö och klumpig, men snart kommer det en ny C1 som skall klara NEF-filer.

Olle skrev:
Ha, en EON (spinnrulle för dom som undrar) spöar väl en EOS eller en D100 i alla lägen:)

Varför behöver man ett vertikalgrepp?

Olle

Hej

vertikalgreppet tar 2 st LiOn batterier vilket ger mycket bra kapacitet eller vanliga NiMh AA batterier.

Vertikal avtryckare underlättar för porträttbilder samt
D100 accepterar eletronisk kabelutlösare

Mvh
Johan

Hej

den kopplas ihop med datorn via USB. En nackdel trodde jag då S2 har firewire och arbetar snabbt. I praktiken så är skillnaden mindre.

Nikon Capture medger fjärrstyrning av kameran och även detta fungerar perfekt.

Mvh
Johan

Copy_Con skrev:
Programvaran är i mitt tycke otroligt slö och klumpig, men snart kommer det en ny C1 som skall klara NEF-filer.

Hej

vad är C1?

vad har du för PC... på min är allt snabbt och smidigt ;-)

jmf med S2 som varierade otroligt mycket vid konvertering från 30-40 s till 2-3 minuter utan vettig förklaring per bild.

Sedan får man ju en fullstor bild att se hur ändringar i Nikon Capture påverkar bilden.. i Fuji RAW-EX fick man en pyttebild...

En annan skillnad är att de ändringar du kan göra i Nikon Capture kan skrivas in i NEF filen för framtida konverteringar, detta kunde man inte göra med Fuji RAW.

I mina ögon lämnar Nikon Capture inget övrigt att önska.

Mvh
Johan

julgus skrev:
Hej

vad är C1?

vad har du för PC... på min är allt snabbt och smidigt ;-)

jmf med S2 som varierade otroligt mycket vid konvertering från 30-40 s till 2-3 minuter utan vettig förklaring per bild.

Sedan får man ju en fullstor bild att se hur ändringar i Nikon Capture påverkar bilden.. i Fuji RAW-EX fick man en pyttebild...

En annan skillnad är att de ändringar du kan göra i Nikon Capture kan skrivas in i NEF filen för framtida konverteringar, detta kunde man inte göra med Fuji RAW.

I mina ögon lämnar Nikon Capture inget övrigt att önska.

Mvh
Johan

Hej!

Jag har en riktigt snabb PC faktiskt, ;)
men på arbetet har jag bara Maccar, och det lilla jag använt Nikon Capture så har jag tyckt att det varit kass.

Cature One är LightPhase's programvara, som i dagsläget funkar med Canon.

D100 och USB

Är det inte USB1 som gäller för D100. I så fall kan det vara värt att vänta på att USB2 eller FireWire eventuellt kommer. Överföringshastigheten lär bli högre...!

Re: D100 och USB

larsselin skrev:
Är det inte USB1 som gäller för D100. I så fall kan det vara värt att vänta på att USB2 eller FireWire eventuellt kommer. Överföringshastigheten lär bli högre...!

Hej

Jo, visst blir hastigheten högre men jag är förvånad även här över att det går rel snabbt. Att använda kameran kopplad med PC och spara bilderna direkt på PC hårddisk går utmärkt och acceptabelt snabbt.

Jag ser framför mig att köra bild-prototyping i jpg, vilket går riktigt snabbt, och då man är nöjd med bilden så byter man setup till nef. Denna typ av större setup ändringar görs ju enkelt genom att välja antingen setup A eller B som man fördefinierat innan fotograferingen.

Med vänlig hälsning
Johan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar