Calle S skrev:
Vad är det du föredrar med D100? Och vad för problem är det med 1Ds?
jag tycker D1s är för tung (svaga händer) för efter en fotosession på några timmar är jag alldeles darrig i händerna.
jag tycker "ratten" på baksidan är lättanvänd när man vill använda den, men man kommer alldeles för lätt åt den och ändrar bländaren. ja, jag vet att man kan låsa den, men då måste jag låsa upp den hela tiden när jag _vill_ ändra bländare...
dvs, den är bra men borde vara liiite trögare så man slipper låsa den.
jag har plåtat med två D1s'or. den första uppvisade fabriksfel. vitbalansen var helknas (smutsgula färger trots mätt mot gråkort) och det var tydliga ränder på runt hälften av alla bilder. (bifogar ett exempel med ställda färger så de syns tydligare)
kamera nummer två fungerar bättre, men bilderna blir rutiga på nåt sätt. vissa pixlar är mörkare än andra i ett slags rutmönster, fast än bildytan är enfärgad. detta är visserligen endast synligt i 200% men ändå.
dessutom, men detta är jag kanske ensam om, så tycker jag att bilderna blir
för bra (förutom felen jag nyss räknade upp).
jag tillhör skaran som verkligen
gillar filmkorn, och där är D100 svårslagen.
att jag lyckas "lura" alla besökande åskådare och fotografer på en utställning, med en s/v kopia tagen med D100 inställd på 400 ISO, och fått dom att tro det är film, säger ganska mycket. *nöjd*
dock är D100 jääääättelångsam när man plåtar i raw (det är bara att fetglömma om man inte plåtar produkter eller liknande) medans D1s fixar till både en bästakvalité-jpg och en raw-fil
samtidigt, utan nån direkt märkbar långsamhet. det är faktiskt ganska imponerande.. *gilla*