Jag förstår tanken bakom det hela och kan tycka att det i grunden är en bra idé.
Men när någon bedömmer mina bilder så tycker jag om att ni bedömt en bild med jämförelse med en annan eller hela albumet. Jag tycker att det ger mig mer att höra skillnader och likheter.
Hälften av bedömningarna jag fått skulle försvinna annars.
När jag bedömmer går jag in ibland på fotografens sida och kollar vem det är, för att se om bilden är en engångsföreteelse eller mer en regel. Det kan i sig också ge en annorlunda kritik i form av jämförelse, men betyget borde sättas på samma sätt. Det är också dumt om man ger samma betyg trots att kritiken är bättre eller sämre än förra bilden, man vill ha lite koll på vad man gör.
Betyget hoppas jag man inte ger pga, eller tack vare fotografen, då är man ju fel ute, och borde ändå tänka över sin betygsättning.
Jag förlorar mycket av min grund om fotografen ska vara anomym. Jag vill se mig själv som en betygsättare som kommer ihåg bilder som fotografen tagit förut, men ändå betygsätta bilden i sig.
Se´n Jim, vad tyckte du var en bra idé och en dålig? Jag vet inte om det var det du tyckte förut var en dålig och min var en bra, eller tvärtom. Trött då också?