Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är ni för snälla?

Produkter
(logga in för att koppla)
Kan inte riktigt hålla med om att man helst komenterar bilder som håller klass 5. För min del har jag svårt att ge någon kritik om det inte finns något att "anmärka" på. Jag har jätte svårt att komentera bilder av t.ex. Gunte och Terje, däremot en bra/ganska bra bild är lättare, där man kan ge både ris och ros.

Andreas.

betyg

Jovisst är betygen för snälla,och det verkar som om många medlemmar väntar sej ett gott betyg bara för att man lyckats avbilda någonting,där kameran gjort 95 procent av jobbet.Det är allmänt sett för mycket teknik och för lite fotografi hos nya intressenter vilket jag hävdat hela tiden.Men försök få dessa teknikhungrande ungdomar(för det är väl det?),många med höga snabba ambitioner och brinnande fotointresse att förstå detta.Till synes av uppkomna frågor i forum jagas diverse nya kameramodeller med en massa konstiga finesser men väldigt få vill veta hur man blir en duktig fotograf.-men undantag dyker upp ibland.. Håll ner betygen såvida inte bilden är mycket lyckad vad gäller motiv,komposition och teknik exvis skärpa,ljus etc.Naturligtvis menar jag även mina egna bilder:)

En sak som jag har konstaterat är att sen jag upptäckte översiktsfunktionen i bildkommenteringen har mina medelbetyg (satta) gått upp, så jag tror det är som ni säger...

Maverick skrev:

Nu tillhör jag inte Terjes fanclub(inte mitt intresseområde, än iaf) så jag brukar inte betrakta hans bilder särskilt ofta men hitills har jag inte sett någon kommentar på hans bilder som skulle utveckla honom som fotograf. Nu är det kanske inte möjligt heller men Terje själv hävdar ju att han skulle kunna ha hjälp av det. Är det då inte bättre att ge någon annan hjälp på traven?

Mvh
Maverick

Kom på en intressant tanke. Tänk om alla bilder var anonyma första 24 timmarna. Skulle vara mycket roligare att kritisera när man inte färgas av vem som tagit bilden....:)

Ha det!!!

barret skrev:

Kom på en intressant tanke. Tänk om alla bilder var anonyma första 24 timmarna. Skulle vara mycket roligare att kritisera när man inte färgas av vem som tagit bilden....:)

Ha det!!!

intressant tanke..men då är det ju bara att vänta ett dygn på att kommentera? :confused:

Eller förläng tiden ytterligare och låt detta vara den tid bilderna kan betygsättas. Därefter kan bara kommentarer lämnas. Betygen speglar då en spontanreaktion på HUR bra bilderna är, därefter vidtar det "begrundande betraktandet" (har inte bestämt mig själv för om jag gillar idén men det är en tanke eftersom det var betygen vi diskuterade. Helt okontroversiellt att då sätta betyg längs hela skalan)

Astacus skrev:
Eller förläng tiden ytterligare och låt detta vara den tid bilderna kan betygsättas. Därefter kan bara kommentarer lämnas. Betygen speglar då en spontanreaktion på HUR bra bilderna är, därefter vidtar det "begrundande betraktandet" (har inte bestämt mig själv för om jag gillar idén men det är en tanke eftersom det var betygen vi diskuterade. Helt okontroversiellt att då sätta betyg längs hela skalan)

Tanken är ju god..men det är väl inget vidare att hindra folk från att betygsätta bilder? många är ju bara inne och kollar bilder då och då, jue..

I och för sig sant men för fotografen torde det ju inte vara något problem att vara anonym t.ex. en vecka vilket väl borde räcka ?! Utöver betyg borde det givetvis vara möjligt att kommentera redan under denna period.

Det var inget dumt lösningsförslag! Det kanske skulle funka?

Men vid närmare eftertanke, då skulle ju alla andra se dialogen och också känna till skaparen (inte gud i det här fallet)?

barret skrev:

Ja, 72 timmar passar nog bättre. Det är väl så långt bak folk tittar på bilder om jag får döma av kommentarerna jag får.

:cool:

får många kommentarer/betyg på bilder som jag lagt in för månader sedan..;)

Jo, men de betyg man har fått inom en vecka speglar nog bildens kvalitet bra. Jag tror inte "medel-värdet" skulle ändras med tiden. Om nu någon lite senare känner ett våldsamt behov av att berömma en bild finns det ju inget som hindrar att i kommentaren skriva "Den här skulle jag gett en 5:a om jag bara fick" eller åt andra hållet "Nix, klar 1:a"

Astacus skrev:
Jo, men de betyg man har fått inom en vecka speglar nog bildens kvalitet bra. Jag tror inte "medel-värdet" skulle ändras med tiden. Om nu någon lite senare känner ett våldsamt behov av att berömma en bild finns det ju inget som hindrar att i kommentaren skriva "Den här skulle jag gett en 5:a om jag bara fick" eller åt andra hållet "Nix, klar 1:a"

hm..gillar det inte alls..du kanske bara får ett betyg på en vecka..det säger föga om medelbetyget..eller inget betyg alls..nä..så vill inte jag ha det i alla fall :mad:

Jag vill inte ha anonymitet.

Det finns många anledningar till det. Ibland kan man vilja se hur hårt man kan gå på, vem man pratar med. Ibland vill man jämföra med andra bilder personen tagit.
Man kan se både skillnader och likheter mellan olika kompositioner från föregående bilder. Det kan ge fotografen så mycket mer.

Ja, det finns ju fler anledningar, men nu går jag och lägger mig.:D

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar